U Belim bubrezima ne postoji glavni ženski lik: Jovana Stojiljković o usudu žena sa Balkana

Vukica Strugar

29. 11. 2019. u 17:38

У Белим бубрезима не постоји главни женски лик: Јована Стојиљковић о усуду жена са Балкана

Foto Nikola Skenderija

Glumica Jovana Stojiljković, uoči premijere "Belih bubrega", drami o balklanskoj budućnosti: Sve se dešava u vremenu bez bliskosti

NAJAVLjENA kao drama "o ženama u nekoj, reklo bi se balkanskoj budućnosti", komad "Beli bubrezi" Vedrane Klepice u petak će imati premijerno izvođenje na sceni Ateljea 212, u režiji Isidore Goncić. U podeli je članica kuće Jovana Stojiljković, jedna od najangažovanijih i najnagrađivanijih glumica svoje generacije, koja je prvi angažman imala već u jedanaestoj godini, u TV drami "Mali položajnik". I sve joj je dolazilo (zasluženo) ranije nego vršnjacima: još u srednjoj školi debitovala je u filmu "Klip" i već sa 23 dobila glavnu ulogu u "Panami", koji je prikazan na Kanskom festivalu. Usledila su mnogrobrojna priznanja, a među nagrade mogu se ubrojiti i dve uloge o kojima maštaju sve njene vršnjakinje - Ofelija i Sofka.

- U "Belim bubrezima", zapravo, ne postoji glavni ženski lik. Ima više žena koje se kroz svaku situaciju menjaju. Ali, da bi priča mogla da se prati na najbolji način, dramaturg Dimitrije Kokanov i rediteljka odlučili su da ja budem ta koja će prolaziti kroz porodičnu, bračnu i druge situacije - objašnjava Jovana Stojiljković. - Okvir priči dao je koreograf Igor Koruga. Tako je predstava dobila novu dinamiku i postala lakša za praćenje.


PROČITAJTE JOŠ: VRH: Tekovinu klasične muzike predstavljaju na svež način široj publici

* Kakva je vaša uloga?

- Igram ženu koja još od uzrasta devojčice želi da se otrgne od ustaljenog ponašanja, verujući da nije dobro ni za nju ni za društvo u celini. A to je da tata bije ćerku i mamu, koja pristaje na batine. Moja junakinja uspeva da se otrgne od takvog života. Pošto se sve dešava u nekoj dalekoj budućnosti, predstava ne izgleda tradicionalno u vizuelnom smislu, pa ni samim načinom govora i odnosa. To je neko buduće društvo. U njemu nema bliskosti, nema prave komunikacije. Na prvi pogled sve je otvoreno, može da se priča o svemu, a zapravo - ni o čemu. Koreografija je važna jer su na sceni rituali, sve je prilično pagansko, a nama blisko... Tekst duhovito i ironično opisuje sve situacije.

* Imali ste sreće da igrate neke od najlepših uloga svetske literature?

- Trudila sam se da dam celu sebe, i u "Hamletu" Ace Popovskog i u "Nečistoj krvi" Milana Neškovića. Žao mi je što smo "Hamleta" premalo igrali... S druge strane, Sofku ćemo tek gledati. Predstava je sveža, veliki je poligon za osvajanje iz izvođenja u izvođenje.


PROČITAJTE JOŠ: Filmska kritika: "Parazit" - najveće iznenađenje sezone

* Imali ste privilegiju da budete Ofelija Glogovčevom Hamletu?

- Igrali smo oko godinu dana. Malo puta u životu sam ciknula od sreće na neku vest. Desilo se to kad sam dobila ulogu Ofelije, pogotovo kad sam čula ko je Hamlet... I, uopšte, cela podela, reditelj. I ja, prvi put na sceni JDP. Te probe ću pamtiti celog života.

* Tri godine ste član Ateljea, igrate u Zvezdara teatru, Narodnom, sačuvali ste i jednu predstavu u "Buhi"?

- "Čarobnjak iz Oza" jedan je od mojih omiljenih filmova iz detinjstva. Manda me je pozvao da radim u "Buhi". Divan čovek, divan glumac... Za najmlađu publiku moraš stvoriti potpunu istinu, ne smeš nijednog trenutka biti van koncentracije. I ta njihova radost je neprocenjiva! Inače, "Čarobnjak" je jedna od mojih (sedam) trenutno najgledanijih predstava.

Pozorišna predstava "Beli bubrezi" Foto Boško Đorđević


* Angažovani ste u pozorištu, filmu, na televiziji. Kako uspevate da uskladite sve obaveze?

- To je veliki stres. Usklađivanje je nekad gore nego sam rad. Trudim se da ne remetim ni pozorišnog reditelja ni ansambl zbog snimanja, i obrnuto. Imala sam jednu ludost, kad sam radila film "Jutro će promeniti sve" i "Pet života pretužnog Milutina". Bilo mi je izuzetno važno da učestvujem u predstavi Milene Marković. Imala sam noćna snimanja i jutarnje probe. To je prilično zahtevno, stresno i fizički izuzetno naporno. Sjajno je što se puno snima, ali treba biti pažljiv, sačuvati se i znati zašto nešto radiš. U mom dosadašnjem opusu izdvajam "Jutro će promeniti sve" - promenilo je dosta toga. Generacijski smo radili seriju, zajedno kreirali ceo jedan svet.

TEATAR JE ODMORIŠTE

UZ našu sagovornicu, u predstavi igraju Dragana Đukić, Željko Maksimović, Katarina Marković i Marija Jelić. Kostimograf je Milo Miladinović, scenograf Milan Miladinović, a kompozitor Irena Popović.

- Za svakog čoveka je važno da bar jednom dođe u pozorište. Ne treba izgubiti tu lepu naviku. Prebukirani smo informacijama, zato je teatar lepo odmorište koje ono najbolje može da probudi u nama.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije