ŠTA URADITI KAD SIPATE POGREŠNO GORIVO: Vodič za hitne situacije i brzo rešavanje problema

В.Н.

01. 12. 2025. u 12:00

TRENUTAK kada shvatite da je pištolj za točenje još uvek u vašem vozilu a da boja na njemu ne odgovara vrsti goriva koju vaš automobil koristi jedan je od najstresnijih za svakog vozača.

ШТА УРАДИТИ КАД СИПАТЕ ПОГРЕШНО ГОРИВО: Водич за хитне ситуације и брзо решавање проблема

foto: freepik.com

Iako se ovo čini kao početnička greška statistika pokazuje da se pogrešno sipano gorivo dešava iskusnim vozačima jednako često kao i početnicima, najčešće usled umora, pada koncentracije ili vožnje različitih službenih i privatnih automobila.

Prvi koraci i najvažnija pravila kada shvatite grešku na pumpi

Najvažnije pravilo koje morate zapamtiti u ovoj situaciji glasi da nikako ne smete startovati motor, pa čak ni dati kontakt ključem, jer to može drastično promeniti tok popravke i visinu troškova. Kada date kontakt, pumpa za gorivo u rezervoaru počinje da radi i šalje tečnost ka motoru, čime se pogrešna smesa širi kroz sistem za dovod goriva, filtere i brizgaljke.

Ukoliko ste grešku primetili pre nego što ste okrenuli ključ, situacija je i dalje pod kontrolom, jer je kontaminirano gorivo zarobljeno samo u rezervoaru, odakle se može najlakše i najbezbednije ukloniti. Ako ste ipak startovali vozilo i krenuli sa pumpe, a automobil je počeo da se guši, gubi snagu ili proizvodi čudne zvukove, odmah bezbedno zaustavite vozilo i ugasite motor. Svaki dodatni metar vožnje povećava rizik od katastrofalnog oštećenja vitalnih delova motora, posebno kod modernih dizel agregata koji su izuzetno osetljivi. Ostanite prisebni, obavestite zaposlene na pumpi o nastalom problemu kako bi obezbedili mesto oko vašeg vozila i nikako ne pokušavajte da "dodate pravo gorivo do vrha" u nadi da će se smesa razblažiti, jer to kod savremenih motora ne rešava problem već samo povećava količinu opasne tečnosti koju treba ukloniti.

Tehničke i mehaničke posledice mešanja benzina i dizela

Razumevanje onoga što se dešava u vašem motoru kada dođe do mešanja goriva ključno je da biste shvatili ozbiljnost situacije. Benzin i dizel imaju potpuno različita hemijska svojstva i funkcije, pa njihovo mešanje nije samo pitanje lošeg sagorevanja, već direktnog oštećenja mehanike. Dizel gorivo funkcioniše i kao lubrikant, odnosno sredstvo za podmazivanje pumpe visokog pritiska i brizgaljki, dok benzin deluje kao rastvarač. Kada se benzin nađe u dizel motoru, on spira taj zaštitni masni sloj, što dovodi do trenja metala o metal unutar pumpe visokog pritiska. Ovo trenje stvara mikroskopske metalne opiljke koji se zatim šire kroz ceo sistem, mogu zapušiti brizgaljke i trajno uništiti sistem za ubrizgavanje, što često zahteva zamenu kompletnog sistema za gorivo, a to je intervencija koja može koštati i nekoliko hiljada evra.

S druge strane, ukoliko se pogrešno sipano gorivo nađe u benzinskom motoru, odnosno ako sipate dizel u benzinca, posledice su obično manje katastrofalne ali i dalje zahtevaju hitnu intervenciju. Dizel je teži i masniji od benzina, pa će potonuti na dno rezervoara i brzo doći do motora, gde neće moći da sagori jer svećice ne mogu da ga zapale. Rezultat je motor koji se gasi, dimi i odbija da radi, a dizel može zapušiti filtere, katalizator i zaprljati svećice do te mere da je neophodno njihovo čišćenje ili zamena.

foto: freepik.com

Savremeno rešenje bez odlaska u servis i šlepovanja

Tradicionalni pristup rešavanju ovog problema podrazumevao je dugotrajan i skup proces koji je uključivao pozivanje šlep službe, čekanje na transport do servisa, a zatim i demontažu rezervoara kako bi se on ispraznio i oprao. Ovo je često značilo da vozač ostaje bez automobila dan ili dva, uz visoke troškove transporta i radnih sati u servisu. Međutim, tehnologija i usluge na terenu su napredovale, pa danas postoji mnogo efikasnija opcija, a to je profesionalno pražnjenje rezervoara direktno na licu mesta, odnosno na samoj benzinskoj pumpi ili putu gde ste se zaustavili. Specijalizovana vozila opremljena su atestiranim pumpama i opremom koja omogućava bezbedno izvlačenje pogrešnog goriva iz vašeg automobila bez potrebe za pomeranjem vozila ili skidanjem rezervoara.

Ovaj proces je brz, efikasan i potpuno bezbedan za vaš automobil. Stručno lice povezuje specijalnu opremu na sistem za gorivo vašeg vozila i u potpunosti ispumpava kontaminiranu tečnost u namenske tankove za opasan otpad, poštujući sve ekološke standarde i mere bezbednosti. Nakon što se obavi pražnjenje rezervoara, sistem se propira čistim gorivom kako bi se uklonili svi ostaci pogrešne tečnosti iz cevi i filtera.

Ovo rešenje eliminiše potrebu za šlep službom, čime se u startu štedi značajna suma novca, ali i dragoceno vreme. Umesto da izgubite ceo dan ili vikend čekajući servis, vaš automobil je spreman za nastavak putovanja u roku od sat vremena od dolaska ekipe. Takođe, ovim metodom se izbegava rizik od oštećenja prilikom demontaže i montaže delova na automobilu, jer se sve radi preko postojećih otvora i priključaka. To je moderno rešenje za modernog vozača koji ceni svoje vreme i želi da problem reši tamo gde je i nastao, uz minimalne komplikacije i stres.

Simptomi u vožnji i jedino preostalo rešenje kada se motor ugasi

Iako je idealan scenario onaj u kome grešku primetite dok ste još na benzinskoj stanici, realnost je da ponekad umor ili distrakcija učine svoje, pa vozač nastavi put potpuno nesvestan problema. U ovakvim okolnostima pogrešno sipano gorivo počinje da pokazuje svoje negativne efekte tek nakon nekoliko pređenih kilometara, tačnije onog trenutka kada motor potroši preostalu količinu ispravnog goriva koja se nalazila u crevima i filteru goriva. Prvi znaci su obično suptilni, ali brzo postaju dramatični, motor menja zvuk i postaje bučniji, auto počinje da trza i gubi snagu pri pritisku na papučicu gasa, a na kraju se vozilo neminovno gasi, često na sred puta ili u gustom saobraćaju. Ovo je jasan znak da je mešavina goriva prodrla duboko u sistem za ubrizgavanje i da je elektronika automobila, u pokušaju da zaštiti agregat od totalne havarije, prekinula rad motora.

Kada se nađete u ovakvoj situaciji, na otvorenom putu ili nebezbednoj lokaciji sa vozilom koje ne reaguje na ključ, opcija mobilnog pražnjenja rezervoara na licu mesta ponekad nije izvodljiva iz bezbednosnih ili tehničkih razloga. Tada vam kao najsigurnije i često jedino rešenje preostaje da pozovete šlep službu. Vozilo koje se ugasilo u vožnji zbog lošeg goriva nikako ne smete pokušavati ponovo da upalite, jer svaki novi pokušaj verglanja gura kontaminiranu tečnost dublje u cilindre i može dovesti do hidrauličnog udara ili trajnog oštećenja klipova i ventila. Šlep služba će bezbedno ukloniti vaše vozilo sa kolovoza i transportovati ga do servisa gde će biti neophodna detaljnija dijagnostika.

Za razliku od situacije na pumpi gde je dovoljno samo ispumpati gorivo, gašenje automobila u vožnji sugeriše da je potrebno proveriti stanje pumpe visokog pritiska, brizgaljki i zameniti filter goriva koji je sada sigurno pun neodgovarajuće tečnosti. Iako je angažovanje šlep službe skuplja i sporija varijanta u odnosu na intervenciju na licu mesta, u slučaju kada je pogrešno sipano gorivo već zaustavilo rad motora, to je neizbežan korak ka rešavanju problema.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

KALATES POKOPAO ŽELJKA OBRADOVIĆA: Novi trener Partizana nam je dao dodatnu motivaciju!