Putin je probudio brigu za Srbe

Branko Vlahović

05. 10. 2014. u 21:29

Kakav je odnos slovenske braće prema nama i zašto se u poslednje tri decenije menjao od divljenja i uvažavanja, sve do žaljenja? Rusima je srpsko ignorisanje zapadnih sankcija pravi melem na ranu

MOSKVA - OD STALNOG DOPISNIKA

DOK naši „zapadnjaci“ i rusofoli vode polemike oko toga da li je dobro ili ne što nam uoči dana oslobođenja Beograda u goste na šest sati dolazi predsednik Rusije Vladimir Putin, nameće se pitanje - a kako nas doživljavaju u Rusiji? Ima li tamo i koliko onih kojima je miliji Zapad nego „južna braća“? Najkraći odgovor je: isto je kao i kod nas. I u Rusiji postoje oni kojima sunce izlazi na Zapadu, i sve zapadno im je milije i važnije, ali većina običnih ljudi ima naglašene simpatije prema Južnim Slovenima, pogotovo Srbima.

Onaj najbogatiji deo građana Rusije, kao, uostalom, i Srbije, više je okrenut ka Zapadu i zamaraju ih priče o tradicionalnom prijateljstvu, bratstvu po oružju, jačanju kulturnih i drugih veza. Posle gotovo tri decenije života i rada na postsovjetskom prostranstvu, autor ovog tekst s puno argumenata može da tvrdi da nas u Rusiji najviše vole u provinciji. U Moskvi i Sankt Peterburgu najviše brige i ljubavi prema Srbima, a i inače Južnim Slovenima, pokazuje prosvećeni deo stanovništva, pre svega onaj koji bi se mogao označiti kao - siromašna inteligencija. Dovoljno je biti nekoliko dana u ruskoj provinciji i lako je uveriti se sa koliko simpatija će vas dočekivati kada čuju da ste iz Srbije.

I u velikim gradovima onaj sloj inteligencije koji nije postao bogat u vreme pljačkaške privatizacije može vas fascinirati dobrim poznavanjem situacije na Balkanu. Uostalom, zar i kod nas nije slično kad je reč o odnosu prema Rusima?

Takva je realnost, pa oni naivniji i nedovoljno upućeni sa obe strane mogu da se začude ako nalete na arogantnu osobu kojoj smetaju priče o slovenskoj braći. Parajlije u Rusiji ili, kako ih ovde zovu, „novariše“, više zanimaju skupe vile i stanovi u Londonu ili na Azurnoj obali, nego ono što se zbiva na nemirnom Balkanu.

Tako je bilo i kroz istoriju. Za vreme cara u Rusiji su takođe postojali „zapadnjaci“, ali je veliki deo naroda, pa i političara, pratio sudbinu južne braće. Na drugoj strani, ljudi iz Rusije koji su dolazili u Srbiju bili su šokirani koliko je jedan deo naše elite bio okrenut ka Zapadu, pre svega ka Beču i Parizu, gde su tada sticali obrazovanje.

U poslednje tri decenije odnos Rusa prema Srbima menjao se od divljenja i uvažavanja do žaljenja. Jasno je da je na to u sovjetsko vreme uticao znatno viši standard građana Jugoslavije, koji su sa crvenim pasošem mogli slobodno da se kreću po svetu.

Zbog čega su se odnosi Moskve prema Srbima hladili i „podgrevali“, od Gorbačova, Jeljcina, do Medvedeva i sadašnjeg prvog čoveka u Kremlju? Kad su Gorbačov i Jeljcin poverovali u svoje mesijanstvo i bili ubeđeni da će zauvek uspostaviti dobre odnose sa Amerikom, onda su zaboravljali na male narode. Prisetimo se kako su preko noći zaboravili na Kubu, ali i na one sa kojima su decenijama bili u Varšavskom paktu.

U vreme kad su se komplikovali odnosi na Balkanu, Gorbačov je vrlo brzo digao ruke jer je imao isuviše svojih problema. Bolešljivi Jeljcin je znao da zabrunda, ali je tadašnji ministar spoljnih poslova Andrej Kozirjev provodio svoju proameričku politiku, pridružujući se onima koji su za sve nevolje na Balkanu tražili krivca u Srbima. Proamerička politika Kozirjeva je bila toliko providna da je veliki deo Rusa bio sve ogorčeniji, pa je tadašnji moćni šef Jeljcinovog obezbeđenja, general Koržakov, nagovorio „dedu“ da smeni ministra spoljnih poslova.

Odnos ruske diplomatije prema Srbiji bitno se promenio dolaskom na ministarsku funkciju Jevgenija Primakova. On je kasnije bio unapređen u premijera, ali sumnjičavi Jeljcin ga je brzo smenio jer je Primakovu neverovatno brzo rastao rejting, s obzirom na to da je uspeo da spase Rusiju posle bankrota 1998. godine. Ministar spoljnih poslova Igor Ivanov nije bio jaka ličnost, već je kao poslušni činovnik radio ono što je od njega očekivao Jeljcin.

Na popustljiv stav Jeljcina prema Vašingtonu uticala je i teška ekonomska situacija u zemlji. U intervjuu za „Novosti“ svojevremeno je piscu ovih redaka sada pokojni Viktor Černomirdin ispričao da ga je Jeljcin podsećao, pre nego što je kretao u Begrad na pregovore sa Slobodanom Miloševićem, da ima u vidu da Moskvu čeka nastavak pregovora o prolongiranju vraćanja kredita Zapadu.

Kad je NATO bombardovao Srbiju i kasnije kada je Đinđić isporučio Miloševića u Hag, to je izazvalo veliko ogorčenje građana Rusije. Čak i sada, posle mnogo godina, Slobodan Milošević je za Ruse simbol otpora osvajačkoj politici SAD i NATO. Zahvaljući izuzetnom obrazovanju i perfektnom znanju ruskog jezika, Slobodanov stariji brat Borislav je bio čest gost raznih TV emisija u kojima je branio ne samo brata, već i interese Srbije. Niti jedan ambasador Srbije i pre toga Jugoslavije nije se mogao uporediti u komunikativnosti, elokventnosti i šarmu sa Borislavom Miloševićem. Neki od ambasadora koje je poslao Beograd nisu znali nijedan strani jezik, pa nisu ni mogli da gostuju u domaćim medijima. Sadašnji srpski ambasador Slavenko Terzić takođe često učestvuje u raznim emisijama i daje intervjue, jer je kao ugledni istoričar zanimljiv sagovornik.

Vladimir Putin je, dolaskom u Kremlj, „probudio“ brigu, pa i ljubav, velikog broja Rusa prema Srbima. Zahvaljujući tome što ima velike simpatije prema Srbima i otvoreno ističe da je Srbija najpouzdaniji saveznik Rusije na Balkanu, u ruskim medijima je gotovo nestala rečenica koja se za vreme Jeljcinove vladavine često čula - „zašto bismo se mi zbog Srba svađali sa Amerikom i Zapadom“?

Iste diplomate koje su u vreme Jeljcina i Kozirjeva popuštali Amerikancima, sada uporno brane Srbe. Dovoljno je prisetiti se kako se u vreme krize na Balkanu ponašao Vitalij Čurkin, tadašnja desna ruka Andreja Kozirjeva, koji je sada zbog jasnih direktiva koje dobija iz Moskve postao pravi fajter. To je i razumljivo ako se zna da diplomatija radi po principu vezenja goblena. Diplomate rade ono što od njih traže šefovi, jer u ozbiljnim zemljama diplomatskog soliranja nema.

Za Ruse je srpsko ignorisanje zapadnih sankcija pravi melem na ranu. Sadašnje srpsko rukovodstvo, ako bude dosledno u stavu da ni pod kojim pritiskom neće uvesti sankcije Moskvi, biće zapisano zlatnim slovima u anale rusko-srpskih odnosa.

Iako se mnogo toga kroz istoriju ponavlja, nesporno je da od prvih lica u Moskvi i Beogradu mnogo zavisi ne samo to koliko ćemo međusobno trgovati, već i koliko će biti simpatija među dva zaista bliska naroda. Uloga medija, pogotovo televizije, ogromna je, pa više crkva ne može da bude najvažniji amalgam koji čuva ljubav i bratstvo.


SMENjUJU SE LjUBAV I SUMNjIČENjE

SADAŠNjI dobri odnosi Rusije i Srbije nisu plod nikakve političke konjunkture, već imaju davnu tradiciju. U zborniku starih tekstova „Rusi o Srbiji i Srbima“, koji je priredio poznati moskovski istoričar dr Andrej Leonidovič Šemjakin iz Instituta za izučavanje Balkana pri Ruskoj akademiji nauka, ljubitelji istorije, ali i ne samo oni, mogu da dobiju odgovor na pitanje u čemu su Rusi i Srbi bili bliski kroz vekove, a u čemu različiti, ko je bio za zbližavanje, a ko za udaljavanje.

Kad se pročita taj zbornik, prvi utisak koji se nameće jeste da se u našim odnosima kroz istoriju ponavljaju iskrena ljubav i sumnjičenje. Srbofili i rusofili su postojali i postoje, ali to važi i za one kojima je miliji Zapad. Ti „zapadniki“, kako ih nazivaju ruski istoričari, i pre sto godina su mislili da se Rusija ne treba svađati sa drugima zbog Srbije.

Akademik Vladimir Ivanovič Lamanski, poznati ruski istoričar-slavist, pisao je 1864. u tekstu „Srbija i južnoslovenske provincije u Austriji“ da je saosećanje Rusa prema Srbiji zasnovano na istom poreklu (odnokrovju) i istoj veri - a to ne može da pokoleba nikakva politika. Lamanski je smatrao da su Srbi više hrabar i ratnički narod nego što su trudoljubivi.

- Većina sadašnjih ministara, na čelu sa Garašaninom i Marinovićem, trude se da dokažu svoju francuzomaniju, svoju predanost Zapadu i njenom velikom predstavniku Napoleonu. Spomenuti ministri smatraju da odnose između Srbije i Rusije opredeljuju odnosi između Francuske i Srbije. Za njih ista vera nije nešto što obavezuje - pisao je Lamanski.

Ovaj peterburški profesor primećuje i veliku razliku u odnosu prema Rusima između običnih ljudi i „parizlija“. Običnim ljudima u Srbiji je važno, piše on, što smo istog plemena i vere, dok mladim „parizlijama“ („parižanima“) to nije bitno.

- Zbog poistovećivanja vere i nacije, obični Srbi su me znali pitati: jesu li i Rusi Srbi? - pisao je Lamanski.

Ruski novinar Nikolaj Vasiljevič Maksimov, koji je bio dobrovoljac u vreme Rusko-turskog rata 1877. do 1878. godine, u svojoj knjizi „Dva rata“ piše:

- Srbin je isto tako naivan, srdačan, mekog karaktera kao i naš seljak. Razlika je u tome što je naš seljak siromašniji od srpskog.

I general-lajtnant Jevgenij Ivanovič Martinov, ruski vojni istoričar koji je razgovarao i sa premijerom Nikolom Pašićem, isticao je da je ovaj imao velike simpatije prema Rusiji.

Srpska politika se odlikuje zadivljućom nestabilnošću, nepostojanošću, pisao je Platon Andrejevič Kulakovski 1883. godine. Taj ruski naučnik i publicista objašnjava da je srpska inteligencija bliska svom siromašnom narodu - lako se zaslepljuje spoljnim bleskom evropskog života. Srbi su tvrdoglavi i, kao i svi Sloveni, skloni su podelama među sobom, zapaža Kulakovski, i naglašava:

- Srbi koji su vaspitavani u Rusiji ili su dugo živeli u njoj razlikuju se od drugih visokim osećajem ljubavi ka svojoj domovini.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (90)

ekatarina sava savanovic

06.10.2014. 04:09

@sreto - sreto- spasibo dla cevo?kada nekome kazes hvali reci za sta hvala!

zoran dorcolac

05.10.2014. 21:50

Samo da nam Putin dugo pozivi,zapad ce vec istruliti sam od sebe a sa njim i svi prozapadni podrepasi.

realno

05.10.2014. 21:51

Dolazak predsednika Putina u Beograd produbiće dobre političke i ekonomske odnose Srbije i Ruske federacije. Bilo bi dobro da nakon ove posete ruski kapital u većem obimu bude investiran u srpsku privredu, jer bez jačih ekonomskih veza priča o bratstvu dvaju naroda gubi na verodostojnosti.

ekatarina sava savanovic

06.10.2014. 04:08

@realno - realno -da li si ti procitao tekst ili samo pises onako?!u rusiji 90% je privatni biznis!ako vidis bogati rusi se orijentisu na zapad!ko je lud da ovde ulaze investicije-taras buljba?!putin dolazi da srbija ne ide u nato!to je nejgov cilj!pocne da huska(to mu je u krvi)a onda dobro dosli u stvarnost zapad finasira politicki nemir u srbiji sve pocne da puca po savovima i svede se sve na beogradski pasaluk!

Petar

05.10.2014. 22:05

Evo jedan "Parizanin" uci svoj cetvrti strani jezik, pa sad Vi ocenite da li Srbija treba da se oslanja na "Parizane" ili na ove druge. Ostavite Srbiju na miru.

ekatarina sava savanovic

06.10.2014. 04:14

@Petar - taj parizanin je dobio ruski pasos dobio razne privilegije da bi poceo da ulaze neke pare u ekonomiku rusije!ali on osim svog velikog stomaka i appetita nista nije ulozio!otvorio neki restoran i to je sve!-zerar de pardie!zaboravih snima jos neke jeftine reklame za kuhinje-marija!

ekatarina sava savanovic

06.10.2014. 04:20

@Mirsad-Bihac - e tu si se omladinac presao!bice srbija u sibiru!

Đani

05.10.2014. 22:15

Putin je varka stoljeća,da on voli svoj narod drugačije bi nastupao ,tko to voli rat nevole ga ni njegovi Rusi a zašto? Ameriku doduše nevole mnogi,ali svi ti mnogi hrle na zapad raditi i crnčiti,a ne u majku rusiju? A zašto?

ekatarina sava savanovic

06.10.2014. 04:18

@Đani - djani neces dobiti odgovor!ovde svi pisu uz inata ali vole evrice!znas kako kazu ljubav su izmislili siromasni da ne placaju za....!

Dule

06.10.2014. 04:33

@Đani - Zato sto je do kraja dvadesetog veka holivud bio mocna propagandna masinerija, dok je Mosfilm snimao teske filmove , pune drame, tuge teskog zivota

Јабре

06.10.2014. 09:33

@Đani - Русија је друга земља на планети Земљи по имиграцији, добродошао у 2014 годину надам се да вам је лет из 1992 био пријатан.

ekatarina sava savanovic

06.10.2014. 12:48

@Đani - ko dolazi u rusiju da li ti znas kada pises ovako nesto? sva nepismena azija dolazi!kda lupis nesto pozeljno je da procitas da pitas a ne da pises izvini ali stvarno gluposti!

ekatarina sava savanovic

06.10.2014. 12:51

@Đani - dule koje filmove si tigledao od mosfilma?svi ti filmovi su bili propaganda SSSR!da li znas da u SSSR nije bilo seksa?

boki

05.10.2014. 22:18

Moram reći da se igramo vatrom. Pročitajte delo Haringtona ,,Sukob civilizacija", on tu naglašava da se sukobi odigravaju gde se civilizacije prepliću. A kod nas se prepliću i kaloticizam, islam i pravoslavlje. Okruženi smo sa EU i NATO, nemao gde drugde no tamo nažalost. Ipak i to je bolje nego da ima rata i da ponovo stradamo. I da dodam da je ruski car ušao u rat protiv Austro-ugarske jer je želeo da zavlada Bosforom. Nema ljubavi u politici, to je racionalna kategorija.

Djoko

06.10.2014. 08:06

@boki - Nije Harington,nego Hantington.Tu sam stao sa čitanjem tvog komentara,pošto tvrdiš da si čitao nešto što nisi.

Alexandar

05.10.2014. 22:52

Ja ne znam sta je ljudi sa vama...kakva Rusija kakvi Rusi...pola Rusa i ne zna gde je Srbija...briga njih za nas. Svasta...

Shajlok

06.10.2014. 01:18

@Alexandar - Zato svi ameri znaju gde je Srbija i gledaju nas sa uvazavanjem,postovanjem i iskrenim prijateljstvom toliko da su nam bacali novogodisnje paketice iz aviona 1999. punih 78 dana jer nisu mogli sve postici za 1 dan pa su angazovali i druge zemlje da im pomognu.

Igor

06.10.2014. 02:35

@Alexandar - Ovu priču što nam Rusi prodaju niko normalan u svijetu ne bi kupio. A mi je kupujemo i to po kakvoj cijeni. Lakše je izgleda filozofirati o ruskoj "braći" nego prilagoditi se realnosti, raditi i napraviti nešto od sebe i svoje države.

istina

06.10.2014. 06:19

@Alexandar - ma pricaj mi kako jedan austrijanac zna gde je Srbija koji zivi na 500km od Srbije a da nepominjem ostale zapadnjake o americi da ne prićam!!!

Србољуб

06.10.2014. 09:06

@Alexandar - А као сви Американци знају ?! А има чак и неких Европљана који не знају тачно где се налази Србија !

Mila

06.10.2014. 09:11

@Alexandar - ...što se ti nama sekiraš?...ostavi nas da živimo u zabludi i da volimo više istok od zapada...naš izbor, ili pitanje srca,zar ne?

Јабре

06.10.2014. 09:32

@Alexandar - Да те исправим 99% Шваба и Американца не зна ни да Србија постоји а камоли да се негде налази.

зокс

06.10.2014. 10:34

@Alexandar - Alexandar@Е благо нама па американоси знају где је европа,а камоли Србија!Вероватно нас Руси нису бомбардовали и отели територију зато што вероватно не знају ни где смо,а американоси знају где смо!

Avram, Istoricar

05.10.2014. 23:20

Keltski Srbi, trebaju se cuvati 'ruske kobre'. Nikada se nezna kada ce vas ujesti. Pokojni Jeltcin je pre bombardovanja NATO-a rekao, da Rusi nisu braca sa Srbima i da je to samo srpski rat a ne ruski. Prema tome to stoji i danas i svako sutra koje dolazi. Kada je Srbija nastala 1878 godine na Berlinskom Kongresu, Rusija je htela da otsece polovinu zemlje srba i poveca tatarsku Bugarsku. Medjutim Francuska se tome usprotivila. To ne sme nikada da se zaboravi da su Srbi samo Kelti a ne Rusi..

Краткотрајно памћење

06.10.2014. 02:03

@Avram, Istoricar - А 2008. године, Француска је подржала и учинила могућим отцепљење 15% српске територије. И сада Срби треба да пазе на ''руске'' кобре? Када су, на пример, Американци икада преговарали с слабијом страном? Све о чему су се икада договорили, прекршили су флагрантно.

Zoran

06.10.2014. 04:21

@Avram, Istoricar - Strasno smo slicni Rusima.Svaki put kad se vidim sa Rusoom ovde u SAD otkrijemo koliko smo slicni. Slicniji smo njima nego Bugarima. I on kaze da smo isti. Ali strasno isti. Rusa se treba najmanje cuvati. Tekst je lepo rekao kakvi smo. Samo oni imaju veci osecaj za ljubav prema otadzbini od nas. To je jedina bitna razlika.

zoranm

06.10.2014. 08:43

@Avram, Istoricar - Vi ste istoričar kao baron Minhauzen,nešto malo datuma zapamtio i tvrdite da ste istoričar, Srbi nisu sloveni ,svašta.Naravno nismo Rusi već Srbi i da smo Kelti bili bi smo na zapadu gde i obitava ova skupina naroda.

Страхор Јарило

06.10.2014. 08:49

@Avram, Istoricar - Шта је јеврејине, мало вам је аутономна област која вам је на истоку Русија дата...докле ће те да трујете Словене међусобно и хушкате једне на друге, заправо оно што је остало од словенства?

dane

06.10.2014. 09:56

@Avram, Istoricar - Avrame ja mislim da si ti Perzijanac kao tvoj brat Franjo sto je srbe po srpskim zemljama klao i ganjo. Cast svakom ali poravom i cestitom srbinu u venama tece srpsko-ruska krv! Postujem svakog nema veze ko je koje vere i nacije ali nemoze mi niko ispirati pamet da se ja odreknem svoga brata ili uradim protiv svoga naj rodjenijeg nema toga bogastva i obecanja!!!!!

СрбинсонКрусо

06.10.2014. 10:29

@Avram, Istoricar - Молио бих Вас да не причате глупости, ако Вас занима етничкo порекло Срба имате довољно информација на интернету (Serbia genes: Slav 30% Illyrian 21% Teuton 18% Celtic 14% Phoenician 9% Hellenic People 6% Vikings 2% source Eupedia) Нико није само настао од једног племена, народа, сви смо мешани. То што Ви причате је немогуће, немогуће је створити толику изолацију да се не помешате са неким ко није порекла као ви.

Miki

06.10.2014. 11:18

@Avram, Istoricar - Avrame, trebalo bi da znas da Srbi imaju ispod deset posto keltskih gena u svom genomu, a skoro 50% slavenskih. Ostatak su geni kavkaskog i mesopotamskog porekla, karakteristicni za stare narode mediterana, sto ima i neke logike jer smo mi slaveni koji su se doselili na jedno od najstarijih civilizacijkih raskrsca, primili mnoge obcaje i osobine najstarijih naroda sto nikako nije lose. U svako slucaju iako veoma volim Irce, Rusi su nam pet puta blizi pa to ipak treba imati u vidu.

Djoka

06.10.2014. 11:18

@Avram, Istoricar - Kada budem konsultovao mog dobrog prijatela Ziku iz milošte zvanog Žile,ondak ću i ja da se bavim ne bulozama,tricama i kučinama!

Dymitr Ogonowski

06.10.2014. 00:11

Danas za mene je bolesno zbog poraza od Ruskinje u odbojici.;( Ali kao melem moze da bude buducija zajednicka geopoliticka pobeda Rusije i Srbije nad Zapadom.;) i povratak Kosmeta.

zex

06.10.2014. 00:36

"Na drugoj strani, ljudi iz Rusije koji su dolazili u Srbiju bili su šokirani koliko je jedan deo naše elite bio okrenut ka Zapadu, pre svega ka Beču i Parizu, gde su tada sticali obrazovanje". Budimo iskreni i rusi i srbi bi voleli da su razvijeni kao zapad i okrenuti ka zapadu, rusi najvise kupuju nekretnine u Londonu, Parisu, bili su prvi a sada su na drugom mestu iza kineza kupaca stanova u Nju Jorku.

Михајло

06.10.2014. 00:56

На истоку се рађа сунце а залази на западу - УРА ПУТИН!

Nikola

06.10.2014. 03:19

Oh svi ti 'zapadnjaci' u Srbiji i Rusiji. Kako neko moze da voli svog dzelata? Moguce je i to. Ali da se razumemo ti ljudi nisu pametni i dostojni slobode za koju su nasi pradedovi ginuli masovno. Oni su na zalost stalna kategorija jer je glupost neunistiva. Ne mora se voleti Rusija, dovoljno je ne voleti svoje dzelate da bi svima bilo bolje.

goran5

06.10.2014. 03:27

Vučićev režim ne uvodi sankcije Rusiji samo zato što to od njega niko nije tražio. Da EU sutra zatraži od njega da uvede sankcije Risiji on bi to uradio bez pogovora.

ekatarina sava savanovic

06.10.2014. 03:57

Onaj najbogatiji deo građana Rusije, kao, uostalom, i Srbije, više je okrenut ka Zapadu - velike reci velike!da mi je sada da vidim komentare golodranaca kako bi rusi rekli!neki ovde ne mogu da shvate da vecina rusa smatra srbe kao tadzike urazimite se ljudi!!

ekaytarina sava savanovic

06.10.2014. 04:01

siromašna inteligencija. Dovoljno je biti nekoliko dana u ruskoj provinciji i lako je uveriti se sa koliko simpatija će vas dočekivati kada čuju da ste iz Srbije.nego sta je to provincija?to ti je nesto gde je bog rekao laku noc deco!oni jos i dan danas misle da je komunizam u rusiji!jos uvek glasaju za zjuganova!jos uvek im je u pameti ostalo kada su mogli da kupe prve jugosovenske cipele u prodavnici ljudmila ili beograd!

Dejan

06.10.2014. 04:06

Vrlo poucan i lep clanak sa dosta cinjenica. Jos jedno iskustvo i istorijske cinjenica da zapad koliko god bio privlacan nam radi o glavi i kod njih je sve bazirano na ucenjivanju i sili.

QX

06.10.2014. 07:36

Beograd jos uvek nije oslobodjena ljudi duhovno i politicki opredeljeni fasistickim sadizmom.

zalagaonica kod secikese

06.10.2014. 08:16

Ako dobijes ponudu da obogatis se preko noci, razmisli dva puta. Uvek postoji sansa da ne bude realizovana.

Slaven

06.10.2014. 08:34

Evo teksta reklamne poruke "jedne turističke agencije", rukon napisane, na zidu WC-a, na Katedri za biohemiju Medicinskog fakulteta Univerziteta u Sarajevu (1985/86): " Posjetite Sovjetski Savez, da Sovjetski Savez ne bi posjećivao vas".

dragan M

06.10.2014. 08:44

Odlican tekst. Licno sam doziveo u Rusiji, medju obicnim svetom da oni znaju nase Balkanske prilike mnogo bolje nego neki nasi po Beogradu..

zoranm

06.10.2014. 08:51

Nikad ne treba zaboraviti da sunce izlazi na istoku ali da dobar dio dana greje na zapadu ali to je uvek posle  podne.Uvek treba održavati dobre i bratske odnose sa Rusima ako ništa ono zbog kulture u kojoj smo slični. Rusi imaju svoje političke interese i ne treba očekivati da rad nas menjaju svoj kurs .ne treba očekivati da se svađaju sa svetom radi nas ali sad kad su "ustali" mogu ponekad i da kažu "njet" tom zapadu.A na zapadu je opet nauka visoke tehnologije.

bravo

06.10.2014. 08:53

bravo za tekst. jedno moram reći iz iskustva: rusi nas vole, kao i mi njih, uvek postoji neko lepo osećanje kada se tamo kaže da si iz Srbije a ovde iz Rusije. to su neke neraskidive veze i to oseća većina građana i tamo i ovde

Sergio

06.10.2014. 08:53

Svi koji su imali posla sa Rusijom (bivši istočni blok) beže od njih kao đavo od krsta. Kome je Rusija prijatelj, neprijatelji mu nisu potrebni.

dacacacac

06.10.2014. 12:02

@Sergio - Nazalost potpuno tacno.Ma koliko mi gajili simpatije prema Rusiji,ovo je istina.

Draganche

06.10.2014. 16:45

@Sergio - Verovatno ima istine u ovim tvojim recima ali kao odgovor reci cu ovo: biti americki neprijatelj je veoma opasno ali biti njihov prijatelj je KOBNO.tReba uzeti najbolje i od jednih i od drugih. Srbija na prvom mestu!

Dule

06.10.2014. 08:54

Posto je RTS javni servis gradjana, ovim putem molim ih, da u udarnim terminima emituju vise putopisnih emisija o Rusiji. Mislim da su gradjani Srbije najmanje informisani o Rusiji i zivotu u njoj. Mnogi nemaju pojma da je Srbija vodenim putem povezana sa Rusijom (Dunav, Crno more, Azovsko more, Don, Volga) sto daje velike mogucnosti za privrednu saradnju, jer se zna da je transport vodenim putem najjevtiniji. Srbija ove mogucnosti mora da iskoristi, posto je to njen jedini izlaz na more.

Ruben

06.10.2014. 11:51

@Mirsad-Bihac - Ne, Mileta Legendu za predsednika ; Vladimir Vladimirovic je previse zauzet.

Zarko Radivojevic

06.10.2014. 09:02

zivim u rusiji 3.5 Godine.grad Sochi.nepoznajem nikakve ministre ,akademike itd.ozenio sam se ruskinjom ali mogu slobodno da kazem da malo rusa voli srbe.

ekatarina sava savanovic

06.10.2014. 13:01

@Zarko Radivojevic - zarko objasni ovim zaludjenim koji se kunu u rusiju kako se odnose ka srbima-kao sa tadzicima -uzbekima-kirgizima!jos nesto ako zivis u sociju objasni im ko zivi i ko drzi biznis u sociju rusi ili armeni ili gruzini?!objasni im da kroz 20 godina ruski jezik ce biti inostrni u rusiji!bre u adleru ne mozes da zivis od crnih svuda ih ima!

Српски се чује у целом свету. То је језик будућности наше планете.

06.10.2014. 20:08

@Zarko Radivojevic - Кај сте за пенили, вас пар? У француској ће се говорит марокански, инглиски и таји, већ кроз 5 година. У Америку се већ сад парла шпански на пола територије. Јапанези већ данас говоре само пола јапанског, а остало је помало чак и српски. А ви већ сада не знате ни српски да пишете, а не инглиски. Овај Зарко није никад ни видел рускињу. Само сања. А госпа јекатарина је појавна госпа на српском небу. Поручена још пре оне из Госпића, али неуспео туга плагијат. Ја сам неписмен и имам оправдање, а ви?

ekatarina sava savanovic

07.10.2014. 04:09

@Zarko Radivojevic - prijatelju prijatelju ....dalje znas sam!o cemu ti to?ko sada prica o americi spaniji japanu?o kakvim gospama pises o kakvom plagijatu? iz kok si crtanog filma upao ili reklame?

Микајло, Логичар

06.10.2014. 09:09

Нису Срби Келти, него су Келти Срби. Докле то обртање чињеничног стања? То значи да су и Келти словенског порекла. Наша, српска култура се проширила свуда са сеобама и тако су настали Келти. Али кроз историју, неки умишљени типови су само мало обрнули редослед и Срби генерално постадоше Келти. Историја говори сасвим другачије. Сва ископавања у Србији потврђују да је келтска култура настала од српске културе.

Јабре

06.10.2014. 09:36

Сви Словени воле једне друге, и Пољаци су ме одмах назвали братом а и Чеси и Словаци воле остале Словене, Пољаци су чак волели и Русе и хтели добре односе са Русијом али и њих малтретирају политичари као и нас. Али са Русима је то нешто посебо као да сретнеш свог члана породице којег ниси видео дуго година !

nema bez veze nista

06.10.2014. 10:56

Nama Rusi prodaju maglu al sta je tu je ipak su pomogli kad su bile poplave.Mislim da trebamo urediti sistem sa ruskim i ici na konfederalizaciju to bi bilo dobro i sa Nemackom i Italijom da hoce.Nesto nalik na Ameriku gde jedna drzava pomaze drugoj kad je u problemima bilo ekonomskim,privrednim,naucnim,vojnim,...

Miljacaka

07.10.2014. 06:23

@nema bez veze nista - @nemaveze bez ništa: Ne može više niko Srbiji da prodaje maglu. Sa Srbijom se mora razgovarati na ravnopravnim pozicijama i sa međusobnim uvažavanjima. U ostalom to dokazuje podrška mnogih država politici koju vodi vlada Srbije.

nasa

06.10.2014. 11:15

I dalje iz ovih komentara nisam uspela da zaključim kako ćemo mi Srbi bolje da živimo zato što dolazi Putin. Osim ako uloži pare u našu ekonomiji pa da se zaposli bar 500.000 ljudi.

Prle

06.10.2014. 16:06

@nasa - Kao i uvek skromna i realistična očekivanja. Šta mislite kada će nam EU zapoliti 500 000 ljudi?

Mila

06.10.2014. 21:50

@nasa - ...ako ti to nije jasno niko ti ne može objasniti...jer ne želiš da shvatiš,zar ne?...

Slobodan

07.10.2014. 06:18

@nasa - @nasa: Neće ni jedna država uložiti toliko svojih investicija u Srbiju da bi se zaposlilo 500.000 radnika. Zado mi i tražimo investitore po celom svetu. Zato smo se i opredelili i za Istok i za zapad. Šta fali investitorima iz Kine. Njihov kapital je veoma interesantan za Srbiju.

Helenik

06.10.2014. 11:45

To je sjajno, bratski, slovenski narodi, koji su uvek kroz istoriju pomagali jedni drugima, u vremenima velikih kriza i sad, treba da se pomažu. Bravo!

ekatarina sava savanovic

06.10.2014. 13:35

u ovom trenutku srbija moze da bude most rusije i evrope i amerike!srbija iz ovoga mora da izvuce maksimum koristi!dok se dvoje biju treci koristi! nisu nama braca ni rusi ni amerikanci!korist omladinci samo korist! to je danas diplomatija a ne neke glupe emocije!emocije su za devojke!samo da se ne poklekne rusima i da se izvuce vajda od juznog toka!da im se uvali sve sto je moguce od sljiva do kukuruza!

draganche

06.10.2014. 16:42

@ekatarina sava savanovic - Slazem se sa tobom, Samo korist tj. interes. Izvuci sto vise i od jednih i od drugih ako je to moguce. Srbija UVEK treba da bude na prvom mestu!

Mila

06.10.2014. 21:48

@ekatarina sava savanovic - ...slažem se,prvi put,sa tvojim komentarom,sve do zadnje rečenice..."da im se UVALI sve što je moguće...." valjda trgovina ne podrazumeva "uvaljivanje",ili je to zato što se radi o Rusiji?

Milan Ostojić

07.10.2014. 06:14

@ekatarina sava savanovic - @ekatarina sava savanović: Teško mi da možemo biti nekakav most bilo kome. Svi svoje interese traže na Balkanu. SAD i EU žele da oslabe uticaj Rusije na Balkanu i zna da to može najlakše preko Srbije. Sa druge strane Rusija zna dok ima dobre odnose sa Srbija onda ima i veliki uticaj na Balkanu. Naravno mi moramo da vodimo računa da iz ovoga izvučemo što veću korist.

Nova generacija odgovornih sinova i cerki Srbije

06.10.2014. 13:51

Mnogo so sta sta je probudjeno u nama, ali mi ko domacini brizljivo posmatramo i brinemo. Da pokvareno nevratimo regionu, odakle je dosli.

baunti

06.10.2014. 17:39

Zasto se neko na zapadu ne pita: "Zasto da se svadjamo sa Rusima zbog Hrvata ili Srba?" Ne, oni imaju ekspanzionisticku politiku, i zato ce uvijek ici na to da se svadjaju i da pritiskaju. A mi budale idemo po onoj staroj "pametniji popusta." Kad pametniji popusti budala pobijedi. Dosta popustanja vise! Zar ni jedna lekcija iz proslosti, cak i preko miliona mrtvih nije naucena???

Vatromet

06.10.2014. 18:49

Naravno da treba Putin da dodje njegova poseta je dobrodosla.Srbija ima tradicionalne odnose sa Rusijom i ona sa njom saradjuje na isti nacin kao i pre krize.

baunti

06.10.2014. 19:16

Usput, da dodam - ova pitanja ko ce s' kim sta i kako su oduvijek postojala u svim velikim i malim narodima. Jedino sto razdvaja pametne i glupe narode je sto se glupi narodi oslanjaju na druge, a pametni na sebe. Znaci, mi Srbi treba manje da se pitamo ko nam je prijatelj i sta ce da ucini za nas (bez obzira da li je u pitanju Zapad ili Istok), i da se vise pitamo sta cemo mi da ucinimo za sebe. Prema tome, bilo kakve izjave da bilo sta nema alternativu su izuzetno kontraproduktivne za nas.

Decha

06.10.2014. 21:32

Kamo srece da ne moramo zavisiti ni od jedne zemlje ili sile. Ali Srbi i Srbija su toliko osakaceni zadnjih 20-tak godina da stalno trazimo prijatelje i saveznike, a njih je malo. Zapad nam je donio previse zla i pakosti i biti ce uvijek tesko vjerovati u njihove namjere. Kako vjerovati Njemackoj poslije svega! Cak i da Rusija daje prazna obecanja nekako je lakse vjerovati u bliski narod. Ne treba zaboraviti ni Kinu koja bi mogla na duze staze igrati vazniju ulogu u Evropi pa i na Balkanu.

Romanija

07.10.2014. 06:09

@Decha - @Decha: Ko god daje prazna obećanja , njemu ne treba verovati. Međutim nisu bitna obećanja . Obećanja ludom radovanja. Bitna su dela. Važni su dogovori o ekonomskoj saradni, o dovođenju investitora da ulažu svoj kapital u Srbiji koji je osnovni preduslov za otvaranje novih fabrika i novih radnih mesta. Zato smo se mi i opredelili i za Istok i za Zapad.

HitmanSRB

07.10.2014. 09:51

Svi bi mi voleli da imamo džep Amerikanca, uređenost Evrope, a snagu i moć jedne bratske i velike Rusije! Jesam li uspeo bar malo da pomirim tradicionalna dva tabora? U prevodu, hoću da imamo vojnu moć i potencijal kao Rusija, da imamo socijalnu, zdravstvenu i zakonsku zaštitu kao u EU, i da nam bude prosečna Britanska ili Američka plata u džepu. Pri tom,da nikada ne zaboravimo ko smo i šta smo jer svaki dan nam se to sve više dešava!