NEKIMA RUKA SPASA, DRUGIMA PRIJAVA: Reporteri "Novosti" u patroli sa jedinicom MUP za bezbednost na rekama

J. Gočanin Petrović

07. 11. 2022. u 09:00

PRVI su u pružanju ruke spasa skakaču s mosta ili onom nepromišljenom sa splava, najbrži su pronalazači izgubljenog u nevremenu negde daleko od obale, a još veštiji u sprečavanju nelegalne trgovine ili "hvatanju" pijanog čamdžije.

НЕКИМА РУКА СПАСА, ДРУГИМА ПРИЈАВА: Репортери Новости у патроли са јединицом МУП за безбедност на рекама

Policajci deluju preventivno, Foto Privatna arhiva

"Radno mesto" pripadnika Jedinice MUP za bezbednost na rekama je skoro 1.000 kilometra tokova Dunava, Tise i Save u Srbiji. Oni rade 365 dana u godini, 24 časa dnevno, sa ciljem da poboljšaju osećaj sigurnosti na rekama. Zbog toga sprovode redovne akcije pojačane kontrole, dok je tokom poslednje zabeleženo 12 prekršaja i napisane prijave protiv devet osoba.

Bilo je i bahatih, pa je isti sugrađanin dobio prijavu za isteklu registraciju čamca, zatim za nepoštovanje mere zabrane upravljanja, izrečene dva sata ranije, a on je ujedno i "lice sa poternice", odnosno tražen je zbog veštog izbegavanja uručivanja "plave čestitke".

U akciju kontrolisanja sa članovima Jedinice MUP za bezbednost na rekama i inspektorima Odeljenja za inspekcijske poslove bezbednosti plovidbe Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, raspoređeni na tri čamca, krenuli su i reporteri "Novosti". Tokom petočasovne plovidbe provereno je 26 plovila, "upecana" četiri pijana vozača, jedan bez dozvole za upravljanje motornim čamcem, kao i trojica sa isteklom dokumentacijom. Osim njih, sankcionisani su i vlasnici dva plovila bez istaknutog identifikacionog broja, ali i jedan čiji motor nije upisan u plovidbenu dozvolu.

Posada ove jedinice MUP deluje brzo i efikasno. Od dojave da neko planira skok sa Brankovog mosta do njihog dolaska prođu tačno dva minuta, a do nekog drugog par trenutaka više. Za njih ne postoje dan ili noć, sunce, magla ili sneg. Obučeni su i spremni za svakakve meteorološke uslove.

Otkad ova jedinica radi pod ovim nazivom, od decembra prošle godine, zaplenjeno je oko 80 tona švercovane nafte, dve tone duvana, 220.000 bokseva cigareta, a imali su i 35 spasilačkih akcija. Podneli su blizu 200 izveštaja nadležnim sudovima i tužilaštvima o uočenim nepravilnostima u rečnom saobraćaju.

- Naši glavni zadaci su suzbijanje nelegalne trgovine, najčešće je reč o nafti i njenim derivatima i duvanu, ali i sprečavanje svih drugih vrsta kriminaliteta koji se javljaju na rekama. Značajne su i spasilačke akcije, od sprečavanja suicida do problema sa plovilom, brodarskim nezgodama, dešavalo se da korisnici reka uđu u nepredviđene uslove pa se izgube. Najveću satisfakciju imamo kad nekom pružimo drugu šansu za život - govori načelnik policijske stanice za bezbednost na rekama Beograda major policije Ilija Škorić.

Foto Privatna arhiva

Poseduju kvalitetne čamce prilagođene pružanju pomoći svim učesnicima u vodnom saobraćaju. Od konkretne situacije zavisi koji će biti aktiviran. Za spasilačke akcije, kaže major Škorić, koriste gumene jer su niski da bi se osoba koja je već preživela pad sa deset ili 20 metara što lakše i sa manje povreda izvukla iz vode, dok za otkrivanje šverca koriste one veće, takozvane "vuk".

Kaže da su preventiva i edukacija, a ne kažnjavanje, osnov njihovog posla. Akcijama pojačane kontrole žele da pošalju poruku da su reke pokrivene policijskim i inspekcijskim službama.

Ilija Škorić, Foto Privatna arhiva

Ako se pije - ne vozi se ni automobil, pa tako ni čamac, a saobraćajni znak ima istu funkciju - da obavesti, upozori ili naredi, bilo da je postavljen pored kolovoza ili na obali reke.

I plovni putevi imaju značajan udeo u saobraćaju, a i na vodi postoje pravila ponašanja baš kao i na drumovima. Četvorotočkaši se ne voze bez dozvole, neregistrovani, pod dejstvom alkohola i narkotika, isto važi i u rečnom saobraćaju.

Foto Privatna arhiva

Pripadnici Jedinice MUP za bezbednost na rekama i inspektori bezbednosti plovidbe Ministarstva građevinarstva neretko zajedničkim snagama seku talase Dunava, Tise i Save.

- Posao nam je znatno olakšan od kad sarađujemo sa Jedinicom MUP, mi se međusobno dopunjujemo i odlično funkcionišemo. Kada govorimo o saobraćaju i transportu proizvoda, ljudi prvo pomisle na drumski, iako je roba koja se prevozi plovnim putem nemerljivo veća. Kamion vuče prikolicu sa, na primer, 25 tona tovara, a ovamo imamo brodove koji guraju "zgradu" dugačku 200 metara, tešku 11.000 tona i rade 24 časa - objašnjava za "Novosti" inspektor Dragan Gavrilović.

Foto Privatna arhiva

- Znak je znak, kako na nadvožnjaku na auto-putu, tako i na mostu, i nije slučajno tu. I na reci, kao i na kolovozu, imamo levu i desnu saobraćajnu traku, označene kilometre, poput drumskog, podjednako je važan i vodni saobraćaj.

Aktivni su tokom cele godine, ali, govore, obim njihovog posla zavisi od broja ljudi na reci. Dok profesionalni saobraćaj funkcioniše 365 dana, sezona plovila za sport i rekreaciju, takozvanih malih nautičara, traje od proleća do kasne jeseni.

I na reci se obavlja alko-test, Foto Privatna arhiva

Bilo leto ili zima, plus 40 ili minus 20, čuvaju bezbednost na rekama danonoćno zbog građana. Svaka nova situacija je drugačija i donosi novu lekciju i iskustvo, a nema veće nagrade od zahvalnosti roditelja spasenog deteta. Iako je život samo jedan, čuvari na rekama neretko "dodaju" i drugi.

Foto Privatna arhiva

GLISIRANjE

PREKRŠAJ poput prekoračenja brzine na drumu, na reci se zove glisiranje. Razlika je u tome što na vodi ne postoje takozvani radari koji mere brzinu, već se "prekoračenje" konstatuje na osnovu subjektivnog osećaja, odnosno kako neko doživi talase koje je prouzrokovala brza vožnja. Zabrana glisiranja važi od nultog kilometra Save, odnosno od ušća, pa sve do osmog kilometra, odnosno do gornjeg špica Ade Međice, kao i u delu rukavca Dunava, u blizini hotela "Jugoslavija".

SPASAVANjE UŽIVO PROGRAMU

SKAKANjE sa Brankovog mosta tokom programa uživo, kaže major Škorić, specifična je situacija koju neće zaboraviti.

- Imao sam uključenje za jednu televiziju, tema je bila, čini mi se, divlje plaže, a čovek iza nas skoči s mosta, pa smo imali akciju spasavanja uživo.

Znaci na obali regulišu plovidbu, Foto Privatna arhiva

KAZNE DO DVA MILIONA

ČUVARI na rekama ne pišu kazne, već konstatuju zatečeno stanje. Podnose prekršajne prijave, a nadležni sudovi odlučuju o kaznama u zavisnosti od konkretnog slučaja, u skladu sa odredbama Zakona o plovidbi i lukama na unutrašnjim vodama. Raspon kazni je, kažu, od 10.000 do čak dva miliona dinara!

S druge strane, zaplenjenu robu prosleđuju Direkciji za upravljanje oduzetom trgovinom koja je "šalje dalje". Uglavnom se poklanja sirotištima ili državnim institucijama, nafta se koristi za grejanje, dok se vozila prosleđuju na korišćenje.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

ŠEŠELJ NIJE ZNAO O ČEMU SE RADI: Kruna u programu uživo ustala i došla do lidera radikala (VIDEO)