Srbi, narod koji je žrtvovan

Boris SUBAŠIĆ

11. 01. 2015. u 16:21

Tokom 20. veka pretrpeli smo katastrofalne demografske gubitke, uglavnom zbog tuđih ciljeva. Političke elite su nerazumno žrtvovale ljudske resurse i nacionalni identitet

SRPSKI narod je u ratovima u 20. veku pretrpeo stradanje koje se graniči s genocidom, ali ozbiljan popis žrtava počeo je tek na stogodišnjicu Velikog rata. Inicijativu za ovaj civilizacijski posao, koji je većina drugih naroda obavila, dao je Muzej genocida u Beogradu koji, paradoksalno, nema izložbene prostorije. Ne postoji mesto na kome se može videti prikazana celokupna slika srpskih stradanja u 20. veku, koja su počela Prvim balkanskim ratom kada je "osvećeno Kosovo", a završila se NATO agresijom 1999. posle koje su međunarodne vojne snage preuzele upravu nad Kosovom i Metohijom.

- Srbi nisu svesni kolike su žrtve podneli, jer ih nisu ni popisali ni analizirali razloge stradanja, zbog čega je politička i društvena elita često donosila pogrešne odluke - kaže prof dr Veljko Đurić Mišina, v. d. direktora Muzeja genocida. - Zbog toga stalno trpimo nove žrtve, ne samo u ratovima, već i u miru. Porazan je gubitak mladih ljudi koji se odriču identiteta, naročito onih koji se isele u inostranstvo.

Cilj popisivanja žrtava nije dobijanje banalne cifre, već razvoj svesti da su stradale stvarne osobe, a ne brojevi. To podrazumeva i razmišljanje o smislu i posledicama tog žrtvovanja.

- Popis žrtava znači suočavanje s grešakama političkih elita koje su nerazumno žrtvovale ljudske resurse i identitet srpskog naroda za tuđe ciljeve - kaže dr Đurić. - Priča o žrtvama nije opravdanje defetizma. Nismo jedini narod koji je trpeo, pogledajte Jevreje, Ruse, Poljake, Nemce. Srbi su pokazali kroz istoriju izuzetnu vitalnost i kad izvučemo pouku iz starih stradanja, siguran sam da ćemo moći da se regenerišemo.

JUNAČKI SIROČIĆI Na osnovu srpskih ljudskih i materijalnih žrtava Kraljevina SHS je dobila ratnu odštetu, a statistike pokazuju da je njen najveći deo otišao u bivše austrougarske krajeve!
- Da je srpski narod u Prvom svetskom ratu izvojevao Pirovu pobedu, govorilo se i u Narodnoj skupštini još 1921. godine, naročito u debatama koje su vođene kad se donosio Vidovdanski ustav - zabeležio je Kazimirović. - Isticalo se i dokazivalo da je Srbija u ratu za Jugoslaviju dala sve što je mogla i imala, a da za uzvrat nije dobila ništa. "Jeste li išli, gospodo, u selo", pitao je 1921. godine poslanik Borislav Štavljanin, "jeste li videli onu seosku sirotinju koja ide gola i bosa bez odeće i obuće, čiji su hranitelji pali na bojnim poljima za ovu otadžbinu".

Sagovornik "Novosti" podseća da je vreme od pada srednjovekovne države ispunjeno mnogobrojnim ratovima i seobama. U njima je srpski narod je podnosio ogromne gubitke, bilo kroz fizičke žrtve, bilo pretapanjem u druge nacije, ali da ga to nije uništilo jer je postojala duhovna elita koja je čuvala nacionalnu svest.

- I posle nekoliko vekova borbe i gubitaka ostalo je dovoljno Srba da u ustancima na početku 19. veka obnove Srbiju - kaže dr Đurić. - Ni obnovljena država nije živela u miru i blagostanju, već je neprestano morala da se bori za oslobođenje sve do konačnog međunarodnog priznanja 1878. na Berlinskom kongresu. Dakle, žrtve su i tada podnošene, ali je politika državne i društvene elite bila takva da se Srbija obnavljala i napredovala.

Sagovornik "Novosti" naglašava da je krajem 19. veka srpska elita posedovala svest o važnosti prosvete za uspeh nacije. Slala je talentovane mlade ljude u inostranstvo da bi se obrazovali. Oni su se vraćali u zemlju i zbog visoke nacionalne svesti i zbog toga što im je država davala poslove i mogućnost da napreduju.

- O tome govori činjenica da oficiri školovani u vreme kralja Milana Obrenovića dobijaju bitke u balkanskim ratovima i Velikom ratu - kaže dr Đurić. - Do preokreta dolazi kad se srpska politička elita zanosi jugoslovenskom idejom posle povratka Karađorđevića na presto. Po njoj je Srbija trebalo da podnese teret ujedinjavanja Južnih Slovena. Upravo to se i desilo u ratovima od 1912. do 1918. godine.

Monografija o balkanskim ratovima navodi da je Srbija 1912-1913. imala 82.800 vojnika izbačenih iz stroja. Od toga je 22.000 poginulo ili umrlo u Prvom balkanskom ratu, a 31.800 je stradalo u Drugom. Na mirovnoj konferenciji posle Velikog rata je iznet podatak da je Srbija izgubila 1.247.435 ljudi, odnosno 28 odsto celokupnog stanovništva iz 1914. u koje je bilo uključeno i ono s teritorija dobijenih u balkanskim ratovima.

- Prema statistici pravljenoj za Versajski mirovni ugovor Srbija je, bez Kosova i Metohije i Makedonije, u ratu izgubila čak 43 odsto stanovništva - naglašava sociolog dr Slobodan Vuković. - Odmazda neprijatelja, odnosno pljačkanje i maltretiranje Srba, počev od prebijanja, preko krađe i paljenja imovine, iznuravanja od gladi i zatvaranja u koncentracione logore, čak i maloletne dece, činjeno je ne samo u Srbiji nego na svim teritorijama na kojima su Srbi bili naseljeni.

Srbija je u ratu 1914-1918. imala toliko žrtava da doslovno nije mogla da obeleži sve njihove grobove.

- Ni platna nije bilo dovoljno da bi se na svakoj kući, iz koje je neko poginuo ili bio ubijen, mogao istaći crni barjak - zabeležio je istoričar Vasa Kazimirović. - Od 852.000 vojnika, koliko je Srbija pozvala pod ratnu zastavu, poginulo je na ratištima ili umrlo od rana i epidemija 402.435 obveznika.

U opustošenoj Srbiji su se posle 1918. mogle formirati "čitave divizije" od teških invalida, a oko 500.000 mališana ostali su siročad bez hranioca. Tako velike žrtve, u poređenju s brojem stanovnika nije imala nijedna druga država.

- Velike gubitke imala je Srbija i u civilnom stanovništvu: 845.000, računajući u taj broj i žene i decu - navodi Kazimirović. - Od građana koji su pošli za vojskom preko Albanije poginulo je ili umrlo 140.000. Epidemija tifusa 1914-1915. godine odnela je oko 360.000 života. Sa teškim invalidima, nesposobnim za samostalan život i privređivanje, gubici Srbije iznosili su 1.511.415 ljudi.

Srbija, pobednica u ratu, u zajedničkoj državi je doživela sudbinu poražene strane. Njene žrtve su od strane hrvatskih političara javno omalovažavane. Veliki srpski naučnik i razočarani Jugosloven Slobodan Jovanović je prekasno konstatovao "da su se u zajedničkoj državi Srbi odmah nacionalno demobilisali", dok su se drugi odmah nacionalno mobilisali.

- Krivci za takvo stanje bili kralj Aleksandar i politička elita srpskog naorda koja se listom okrenula ka jugoslovenstvu - kaže dr Đurić. - Politika kralja Aleksandra podrazumevala je i prestanak popisa srpskih žrtava, jer bi se odmah videlo da su njihov najveći deo odgovorni narodi s kojima se Kraljevina Srbija ujedinila, prvenstveno Hrvati. To se ponovilo 1945. kad Brozu nije bilo potrebno otvaranje teme o zločinima nad Srbima u NDH "jer bi u tom trenutku revolucija pukla", kako je govorio ugledni jugoslovenski istoričar Branko Petranović. Opet bi se ispostavilo da je apsolutna većina žrtava iz srpskog naroda, a apsolutna većina zločinaca iz hrvatskog naroda.

Odlukom najvišeg jugoslovenskog komunističkog rukovodstva ubrzo po okončanju Drugog svetskog rata prekinut je rad Državne komisije za ispitivanje ratnih zločina i zazidane su jame u koje su ustaše bacale Srbe, a iskopavanja u logoru smrti u Jasenovcu zaustavljena su maltene čim su započela. Desetine hiljada žrtava "divljih čišćenja" u Srbiji donedavno nisu smele ni da se pomenu. Hrvatski istoričari u SFRJ su izračunali da je u Drugom svetskom ratu ukupno poginulo oko 530.000 Srba, dok su noviji srpski podaci daleko prevazilazili milion žrtava.

- Kad se 1988-89. postavilo pitanje otvaranja jama i civilizovane sahrane nevinih srpskih žrtava buknuo je novi rat - kaže dr Đurić. - Strana koja decenijama nije dozvoljavala da se taj čin dostojanstveno i ljudski obavi reagovala je agresivno, jer je znala više o srpskim žrtvama nego Srbi. Pokazalo se da je i srpska elita devedesetih manipulisala tim žrtvama i ponovo ih strpala pod tepih kad joj nisu bile potrebne. Istorija nas uči da kosti pod tepihom nikad ne miruju. Zato je neophodno da se srpskim žrtvama ponesemo kao drugi civilizovani narodi i iz njihovog stradanja izvučemo neke pouke.


ŽRTVOVANA BUDUĆNOST

Problematično je tumačenje žrtvovanja Srba za zajedničku državu čija je koncepcija bila potpuno suprotna onome šta je srpskoj državi i narodu trebalo, smatra prof. dr Veljko Đurić:

- U novu državu Srbija ulazi sa 400.000 vojnika manje, a znatan deo tih reproduktivno sposobnih muškaraca je stradao ne ostavljajući potomstvo. To je bila fizička seča srpskog naroda koja se drastično vidi i u potonjim generacijama. Pašićeva vlada žrtvovala je i 1.300 kaplara, dečaka bez ikakvog iskustva, buduću elitu države. To se kasnije tumačilo kao podstrek jačanju morala srpskih vojnika. Ali može da se tumači i kao zločin političkih vlasti koje su žrtvovale budućnost nacije.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (72)

Pa kad mi ovi

11.01.2015. 16:33

nekakvi rojalisti dignu glas. Kakvi crni Karadjordjevici, upropastili su Srbe vise nego Tito.

Misel

11.01.2015. 16:48

Najžalosnija je istina da su sami (kvazi)Srbi proteklih dve ipo decenije pokrali sami sebe kao i još mnogovrsnih jezivih istina !!!

Ja nisam Sarli

11.01.2015. 16:52

Odlican tekst i bravo za autora i Urednika jer se o ovome mora pisati svakoga dana .Nema vise razloga za cutanje i prikrivanje ISTINE.Nove ,mlade generacije moraju znati SVE.

Marijana

11.01.2015. 16:56

Za svo ovo stradanja,ne samo Srba ,vec svih evropljana mozemo slobodno da se zahvalimo cionistima i ostalim rotsildovim slugama! Pratite krupni kapital,bankare i njihovo poreklo i videcete ko je najvise profitirao od svih ratova koji su se desili u zadnjih 200 godina!

Gospodar Zarin

11.01.2015. 17:08

Tema je u redu, ali je odradjena polovicno. Problem je sto je fokus iskljucivo na tzv. elitama, a prenebregava se spoljni faktor koji je imao sustinski uticaj kako na same dogadjaje, tako i na tzv. elite. Bas iz tog razloga, nije nimalo paradoksalno sto Muzej genocida nije zaziveo i nema izlozbene prostorije. Pa ipak, mislim da realizacija ideje nije bas toliko nemoguca misija, ali to bolje znaju akteri ove price.

Igor

11.01.2015. 17:09

"Istoriju pisu pobednici" Iz ovoga samo mozemo zakljuvciti da i ako smo pobedili gore smo prosli od porazenih. Staviti tacku negde!

Kraljevic Marko

11.01.2015. 17:10

svaka cast vecernjim novinama,nadam se da tekst ide i u pisanoj formi!voleo bih da tekst bude poslat i nasoj vladajucoj bandi sa njihovim zlocinackim integracijama ka samounistenju(eu),nadajmo se prosvetljenju istih jer nas braca Rusi nece dugo cekati,nemojte se bojati nego za dobro Srpske nacije odustanite od eu jer smo mi vec tu!

Niš

11.01.2015. 17:11

Zašto niko ne piše o tome kako albanci masovno kupuju stanove u Nišu ? Zar da dozvolimo da nam se ponovi Kosovo ?

demax75

11.01.2015. 17:19

@Niš - Ne treba pisati kako albanci masovno kupuju stanove u nisu,vec ko prodaje stanove tim istim albancima!

Veljko

11.01.2015. 17:24

@Niš - Zasto im ih Srbi prodaju? To je pitanje, a ne zasto ih kupuju. Zasto ih kupuju to znamo.

radnici nisa nemaju pecat

11.01.2015. 18:06

@Niš - nislija a prodaju srbi?pa sat onda hoces?da im zabranis?pazi kakav si ti heroj usrani!

Uzroci

11.01.2015. 18:11

@Niš - Osiromasena drzava i osiromasen narod automatski se stanovi otkupljuju za male cene a cilje se zna. Treba da se vidi ko ih kupuje i u cije ime kao i odakle im novac. Ako nemaju pokrice za novac kojim su platili treba odmah da im se oduzme imovina. To vazi svugde na zapadu, poreklo imovine. Nemozes samo tako otici i uplatiti 30.000 Eura bez da imas pokrice odakle ti. Time bi se obustavila rasprodaja Srbije.

M

11.01.2015. 17:14

Sve je to tacno, ali tu pomoci nema. To se uvek iznova dokazuje - lako je biti general posle bitke. I da nisu uzeli puske ti bi ljudi bili pobijeni od strane raznoraznih srbozdera. Oni su nas uvek napadali do granice kad smo bili prinudjeni da se branimo. Nisu valjda sve generacije bile glupe i nisu valjda iz obesti srocile onu "Bolje grob nego rob". Srbi samo nikako ne smeju da se ubijaju medju sobom!

раја

11.01.2015. 17:14

Испада да је Србија напала саму себе у првом рату. Нису Срби требали да се бију ни са Турцима на Косову , тако тумаче "стручњаци".

karate

11.01.2015. 17:34

@раја - "Porazan je gubitak maldih ljudi koi se odricu identiteta ....." bla, bla bla, .... Pa Srbija jedva ceka da se neko ispise iz drzavljanstva da uzme saku dolara ili evra pa svi sretni sto dobro rade na ispisima jer ce povecati plate policajcima . E moja bedo bedna . Pa ozbiljne drzave kao Turska nedaju ispise i one koi su rodjeni u inostranstvu na silu upisuju u Tursku hteli ili nehteli. Srbija mora pod hitno da donese zakon da se svima vrate drzavljastva ko god da se ispisao pa neka tamo zivi

Marijana

11.01.2015. 18:15

@раја - Pa Srbima i Evropi su masoni napakovali prvi svetski rat kao i sve ostale ratove kroz koje su oni profitirali i zavladali svetom! Crna ruka i mlada Bosna su bile masonsko cionisticke organizacije! Mlada turska je pocinila genocid nad Jermenima!! U to vreme su Evropom nicale masonske organizacije kao pecurke,mlada Bosna,mlada Austrija,mlada Turska,mlada Francuska,,itd! Samo lud moze da se ponosi pokoljom nad Srbima u prvom svetskom ratu!

Dusan Calic

11.01.2015. 17:28

Sto se tice mladih ljudi koji se iseljavaju, ne slazem se sa tim da se odricu identiteta. Oni samo zele da zive normalno bez da se ponizavaju uclanjenjem u nrku od stranaka kako bi se zaposlili. Srbija ima taj balast polupismenih ljudi sa pravom glasa i dok se to ne promeni nista dobro se nece desiti

Деки

11.01.2015. 20:24

@Маја М. - Одувек смо били подложни разним манипулацијама, чак и нај баналнијим. Али ни једна од тих манипулација, никада не би прошла, да није било кукоља у нама самима. Ових дана се потпуно непотребно мешамо у нешто што нас се никако не тиче, нити смо било чиме утицали на овакве трагичне догађаје. Солидаришемо се са светским убицама и најгорим светским олошем, који се по целој планети игра Бога, а када заболи, онда гура полтроне и премијере, да у име народа чачка мечку. Тако су радили и 27. марта 1941.

Penzos

11.01.2015. 17:33

jel ovo malo da zaboravimo da nemamo para ni do 5-tog u mesecu, a da od toga ima gore, ovo što piše

Побјешњели Максо

11.01.2015. 20:52

@Penzos - Све зависи од тога за кога ис гласао...

Čitalac

11.01.2015. 17:35

Ovo su tekstovi pripreljeni za sirotinja raju, lovatore ovo ne interesuje ništa, imaju oni preča posla nego da se bave ko je koga, zbog čega, ... itd.

ALTOBELI

11.01.2015. 17:37

Neko rece da "nove generacije moraju znati SVE ". Slazem se samo nisam video da se pise o genocidu koji su nacinili Chetnici nad Partizanima i obratno .Valjda i to spada u zrtve ,kako god da ih nazovete.

krle - dron

11.01.2015. 17:40

Prava istorija i tragedija srbijanaca matice srbskog naroda od nestanka Nemanjica do pre dve godine pisace se tek posle dvadeset godina jer ce VONJ komunistickog zlocina i holokausta i mentalnog zlostavljanja 70-godina nad srbijancima izlapeti tek tada.Stadion partizana i Obilica su dve najvece masovne grobnice srbijanaca ikad vidjene u evropi,drzavna komisija je pronasla spiskove 86-hiljada nevinih zrtava,u ime poljskog geliptera divlje horde su upale u srbiju i pocinile HOLOKAUST,vreme je.....

Serz

11.01.2015. 17:56

Slazem se sa naslovom, da su Srbi zrtvovani,ali ne slazem se da je to bilo zbog zanosnja jugoslovenstvom.Srbe su strane sile gurnule u stradanje radi svojih ciljeva.1914 francusko-engleski kapital je hteo raskomadati najmocniju silu onog vremena, AU i slomo ju je preo ledja Srba a 1941 su Srbe gurnuli u rat sa Nemcima da bi rasteretili UK front.Nije im odgovarao Nedic i relativan mir,odnosno tiha okupacija Nemaca.Britanci su zeleli aktivni otpor, kako bi se angazovali znacajni nemacki resursi.

Побјешњели Максо

11.01.2015. 20:52

@Serz - Слажем се али је идеја југословенства која и дан-данас заглупљује Србе била та која је највише штете донела српском народу. Док се та идеја коначно не исели из глава већине нема нам бољитка ни прогреса. Опет ће да се појави неки шлосер или бравар или загорац који ће да је искористи за туђе интересе. И све док се 25. мај буде прослављао у Београду дотле ће нам бити лоше.

Световно и духовно унијаћење Срба

11.01.2015. 23:35

@Serz - И не само југословенства, све више се одушевљавамо и идејом европејства... глобализма и екуменизма...

Krle

11.01.2015. 18:01

Na srecu,deo srpskih plemena nije uvek bio blesav i nije se dao navesti na borbu, pa se tako deo Srba povukao u planine pred Turcima.Onaj glupaviji deo je otisao da gine i brani evropu od turske najezde pa m je evropa to lepo i vratla.

Ruben

13.01.2015. 14:58

@Krle - Divna konstatacija... i zacudjujuce veliki broj negativnih reakcija = vas narod je i dalje zatrovan kriminalnim crvenoustaskim dogmatizmom koga verovatno ovi sto negativno ocenjuju nisu ni svesni.

vlada

11.01.2015. 18:02

Tu su se nasli I ratni profiteri posle oba svetska rata da dokrajce sto je preostalo kod naroda.

dr aleksandar nedok

11.01.2015. 18:26

Све што пишете једна група лекара, војних и нас неколицина грађанских, већ скоро десет година на симпозијумима и кроз серију објављених књига базираних на документима из архива, покушавамо да саопштимо српском народу. Нажалост, осим ретких изузетака, медији се нису удостојили да томе поклоне пажњу, па је све остало у уским круговима. Тако ни данас нисмо свесни да су ратови 1912-1918. били по Србе геноцидни и да се ни данас од њих нисмо демографски повратили, а 1941/45 нам се све поновило.

Dragan

11.01.2015. 20:31

@dr aleksandar nedok - Hvala na vasoj upornosti i molim vas da istrajete iako mediji ne poklanjaju paznju tome....

djura cvorovic

11.01.2015. 18:50

drzava daje topove,bogati volove a sirotinja sinove,jesmo ponekad bili piuni u rukama svetskih sila ali najvise su nas zrtvovali i upropastili karadjordjevici

miki

11.01.2015. 19:00

postovana gospodo iz vecernjih novosti molim vas da svakog drugog dana bude jedan ovakav tekst malo za vas al mnogo za srbiju

jolle

11.01.2015. 19:02

I za vreme jugoslavije svaka drzava je znala da povuce za sebe dok su jedino Srbi i Srpski politicari uvek i gotovo redovno radili za interes drugih republika u drzavi. Cak i danas je tako do skora su nam svi moguci bili predsednici i ministri od Hrvata, Bosanaca i nezaobilaznih Crnogoraca pa cak i Albanaca. Ne znam onda sta smo mogli drugo i da ocekujemo sada se cak otvoreno vidi da opet nas interes i ljudski resursi zavise od stranog uticaja jer igramo kako oni sviraju.

maja

12.01.2015. 01:13

@eni - A G. Princip nije bio Srbin, vec Jevrejin, i jedini uz jos jednog Crnogorca (srpski veciti krvnici, oboje) koji je bio za atentat na Ferdinanda. (taj atentat je ionako narucio neko sa Zapada...)

sumadinac

11.01.2015. 19:20

ljudi jel ste svesni da genocid nad nama Srbima i dalje traje, jedan od primera je masovno iseljavanje i bezanje Srba iz ove opustosene i pokradene...., ali bogate prirodnim bogastvom zemlje...Pa juce sam slucajno ukljucio tv,a na tv. prikazuju zlocine nad Srbima u Hrvatskoj, ja sam ostao zabezeknut kada sam video koliko je Srba pobijeno..., ajde pobijeno....,ali kako i na koji nacin je ubijano...,ne znam kako je moguce da covek bude takav zlotvor???ZASTO SE O TOME CUTI???

Sumadinac

11.01.2015. 19:39

A sad dodje neko ko hoce da nam otme Kosovo pa zasta su nasi preci ginuli zbog cega, cela nasa istorija kaze da je bio genocid nad Srbima a 1999 godine su nas proglasili da vrsimo genocid nad siptarima. Mislite da ce nas Nemacka podrzati nas ulazak EU samo se varate svi gledaju da nas satru. Uzimaju nam delove teritorija unistavaju nam crkve sve plemenito i nama sveto. Ja prvi nebih hteo u Eu koja nas je bombardovala zajedno sa USA a sad nam pricaju kako je tamo med i mleko. Setimo se 1999

Srpkinja

11.01.2015. 19:44

Samo jedno cu reci,slava nasim precima i hvala im sto su zrtvovali svoje zivote za Srbiju.

KENOTAF

12.01.2015. 01:33

@Srpkinja - A ja predlažem patriotskom delu preživelog naroda Srpskog da pored Hrama Svetog Save na Vračaru podignu KENOTAF u spomen na SVE srpske žrtve i da se u Njega uzida Knjiga Besmrtnosti = SVA zapisana imena SVIH postradalih Srba iz SVIH ratova,...jer kaže se: Imenima Mučenika Svojih Srpska Crkvo ti si ukrašena i Raduj se Blagodatna Otadžbino da si takvu decu porodila koja su u slavi, časti i dostojanstvu svoj život položili i svojom krvlju Tebe i buduće Srbe posvetili u sve vekove vekova.

Sv. Pantelija

12.01.2015. 15:03

@Srpkinja - Tako je sestro. U svakom trenutku moramo biti svesni koliko dugujemo našim precima. Ovo ništa nije naše, već nam je samo dato na čuvanje.

...

11.01.2015. 19:47

Некада југословенство, братство и јединство. А данас европејство, екуменство и добросуседство.

Жар-птица

11.01.2015. 20:14

Овакви текстови треба да рехабилитују издајство, преверавање и однарођавање? Зар су спасу Србије допринели они који су ради бољег живота или сопственог спаса мењали веру, а затим постајали Хрвати, Арнаути, Украјинци, Американци... или стварали нове нације, Македонце, Бошњаке, Црногорце... Југословене, Европејце? Или су Србију спасли они који су живот дали за очување слободе, имена и поноса своје деце? Сасвим је друга прича то што су Срби у миру губили све што су кроз ратну Голготу стекли.

Саша

12.01.2015. 12:50

@Жар-птица - То је прави коментар и опис! Свима смо били бољи него себи! А ни сада није много другачије!

Иги

11.01.2015. 20:19

Каква црна "елита„..то је људски отпад који се богатио на српској крви.

Деки

11.01.2015. 20:33

Срце ме заболи, сваки пут када видим слике из великог рата, где аустријанци, мађари,немци, хрвати, муслимани и остала гов.. у оквиру аустроугарске војске, у свом јаду и војничкој, тактичкој немоћи, крволочно и са ужитком убијају српску нејач и заробљенике. Та гамад, са лепог плавог Дунава, је у ваљевској болници клала српске рањенике, а ми смо њихове лечили и неговали као своје! Вероватно само Бог зна, како смо и зашто преживели такав ужасан погром, као и све наредне. Никад заборавити, никад!!!

eni

11.01.2015. 20:43

Slobodan je skupio Milon Srba na Gazimesatanu mogli su svi redom za Veliku Srbiju da poginu nikad se niko u Srbiji ne bi zapitao dal je to dobro ili lose bilo.Samo bi jedno bilo vazno ako milion Srba pogine da onih drugih pogine Dva Miliona i da granica Velike Srbije bude Karlobag Ogulin Karlovac Virovitica a Juzno cijela Makedonija naravno sa Srnom Gorom i cijelom BiH .Eto kako ste vi Srbi zrtvovani nije mi jasno kome pisete ove Ludosti pa vi ste narod koji sam sebe Zrtvuje

eni

12.01.2015. 09:23

@eni - Nemacka je bila stotinama godina Velika zemlja protezala se od danasnje Svajcarske sve do Estonije danas nisu ni petina sto su nekad bili pa opet Cute.A Srbi zele od male drzavice koja nasta prije 200 godina i koja nikakve istorije niti kulture nemade u prvom svjetskom ratu stade uz rame pobjednica tog rata koje joj poklonise pola Balkana i bi nekakva Srpska kraljevina koja je na sve licila samo ne na drzavu 20 godina, zbog tih 20 godina Srbi i danas svojataju i prisvajaju tudje zemlja

Srba Petrović

12.01.2015. 15:12

@eni - ени, боље би било да мало прочитате историју - а не оно што вас (не)уче у вашој земљи. Срамота је да се оглашавате о нечему о чему појма немате. Темељи Србске државе датирају много раније од тих ваших двеста година колико се евентуално зна за вашу земљу. Немачка је била вазда освајач и данас је доведена на своју меру, Србија се вазда бранила на својим земљама и ови јунаци и хероји страдали су у одбрану своје земље и свог народа, нека им је вечна слава!

Утеривач

11.01.2015. 22:19

Чекајте мало "ратна одштета од великог рата отишла у бивше аустроугарске крајеве ау српким селима сиротиња гола и боса"??. Зар није Броз с комунистима "уништио" Србију, а Срби "обожавају своју монархију"??

SSF

12.01.2015. 02:01

"Политичке елите су неразумно жртвовале људске ресурсе и национални идентитет" - Одличан 5. Ова реченица је сажела целу нашу причу у задњих 100 година. Из ње можемо извести сва остала (последична) објашњења. Нпр. зашто би ситуран, образован Србин, потомак солунца, напустио Србију са породицом заувек? Па зато што није хтео да га политичке елите потроше. Зашто Србија пропада? Па зато што већ 100 година имамо инфериорну политичку елиту. Итд.

Ruben

12.01.2015. 11:05

@SSF - Ali Srbi su ipak svetski sampioni budalastine ; pronadjite jos jedan narod na svetu koji je uspeo od hrvatskog makroa i ubice napraviti boga, heroja i benefacor-a de la patrie ; osecao bi se lakse kad bih saznao da ta vrsta fenomena postoji i drugde.

pihrmacha

12.01.2015. 20:27

@SSF - Rusi kod Staljina? Grci kod Aleksandra Velikog, koji je samo pomogao propast i satiranje drevne Grčke. Napoleon kod Francuza. Hitler kod Nemaca? Svi su oni dođoši, Staljin Gruzin, Aleksandar pogrčena ilirsko-tribalska mešavina, Napoleon Korzikanac, Hitler Austrijanac sumnjivog (jevrejskog) porekla. Svi su zaludeli široke mase i ostavili za sobom užas i pustoš.

Ruben

13.01.2015. 11:22

@SSF - Iza svake od citiranih licnosti postoji ipak veliki politicki inventar pozitivnih konotacija: Djuga - modernizacija URSSa i pobeda nad fasizmom ; Adolf- fulgurantna modernizacija porazene Nemacke ; Alexandros - suvisno i pricati ; Napoleon - izuzetan reformator cije legislativne metode jos drze Fr kao modernu politicku strukturu ; iza makroa nista sem brutalne - i cesto vulgarne - sile ; politicke bahatosti, arbitrarnih - i cesto kriminalnih - ekonomskopolitickih metoda itd.

misa

12.01.2015. 16:22

Gledao sam divna resenja za muzej stradalnika na starom sajmistu u prostorima KC "Grad". Eto sredite staro sajmiste, ili sto da ne, onoliki prazni prostori SIV-a. A ne, drugovi i dalje razmisljaju o muzeju revolucije.

Ruben

13.01.2015. 14:49

@misa - jedinu pravu stvar koji bi Srbi trebali napraviti je da presele ideologe "muzeja revolucije" tamo odakle su i dosli: Podgorica, Zg it.

Era Rosoneri

12.01.2015. 16:34

Nije ovo Srbija za koju se ginulou balkanskim i svetskim ratovima i nisu u pitanju politicke elite vec srpski politicki lesinari koji se nasladjuju krvlju sopstvenog naroda od 1945 godine do dana danasnjeg.

SakY

12.01.2015. 18:06

Na slici ko da se takmice ko ce prvi da puca. .. Mada i ja bi se takmicio kako u guzvi da pogodim zemlju ko god bio

Cyberdog

12.01.2015. 22:42

Prodane sitne duse su prodavale i prodaju sopstveni narod i zemlju. Iskompleksirani i do srzi pokvareni nikogovici i skorojevici kojima je koncept podredjivanja licnih opstim interesima potpuno stran.

kljecan

13.01.2015. 14:46

srbi su sami sebe zrtvovali osnivanjem shs,pa kraljevine jugoslavije i sada ove zadnje,umjesto da su kao pobjednici iz velikih ratova stvarali svoju drzavu sa svojim granicama,a dokaz da je glupost kod srba nepopravljiva je taj da su i dan danas srbi najveci jugonostalgicari

BANE

13.01.2015. 16:33

Podrzavam u potpunosti vasu inicijativu i zelim da pomognem. Valjda ce formiranje ovakve ustanove pomoci da se probudi nacionalno bice naseg naroda i udruze zainteresovane snage da se formira nacionalna strategija Srbije koja ce voditi prevashodno racuna o nasim interesima, a ne biti snishodljiva prema svima i svakome, kao do sada! Ako se ne budemo medjusobno cenili-NIKO NECE!14