UGROŽEN TRŽIŠNI POLOŽAJ HRVATSKE INE: Zašto je modernizacija rafinerije u Pančevu loša vest za našeg suseda?

E.B.T.

26. 11. 2020. u 18:43

УГРОЖЕН ТРЖИШНИ ПОЛОЖАЈ ХРВАТСКЕ ИНЕ: Зашто је модернизација рафинерије у Панчеву лоша вест за нашег суседа?

Foto: Z. Jovanović

VEST o modernizaciji rafinerije u Pančevu dosta nezapaženo je prošla u hrvatskoj javnosti, iako je reč o događaju koji će znatno uticati na regionalno tržište najvažnijeg energenta, nafte, ali i poslovne perspektive INE, još uvek najveće hrvatske kompanije.

Rafinerija će sada proizvoditi više derivata nego ranije i to po nižoj ceni, a prvi efekt proizlazi iz osnovnog odnosa ponude i potražnje.

Ovo danas piše zagrebački "Jutarnji list" objašnjavajući zašto je to loša vest za Hrvatsku. Ističući da je to srpska kompanija u vlasništvu ruskog "Gaspromnjefta", navode da potrošnja naftnih derivata u regionu zemalja bivše Jugoslavije već godinama stagnira ili pada.

-S bzirom na ekološku agendu Evropske unije, realno je očekivati da će se taj trend nastaviti - piše zagrebački dnevnik. - Utoliko, svaki dodatni litar derivata koji se proizvede i proda iz Pančeva, izbiće litar nekome od postojećih snabdevača. Kako je i Srbija veliki uvoznik derivata, logično je očekivati da će osetan deo nove proizvodnje iz Pančeva ići na domaće, srpsko tržište, ali svakako treba očekivati da će se deo plasirati i na tržišta okolnih zemalja.

List ukazuje da NIS, odnosno "Gaspromnjeft", ima relativno razvijenu maloprodajnu mrežu u BiH, gde je svojevremeno preuzeo OMV-ov lanac benzinskih stanica i da se može se očekivati da će pojačati aktivnosti tamo, ali nije isključeno da krene i u jači poslovni iskorak kroz veleprodaju u istočnoj Hrvatskoj. I jedno i drugo je, kako ističu, poslovni izazov za INU.

-Bosna i Hercegovina je tradicionalno tržište i jedno od retkih preostalih u regionu gde je INA u sastavu MOL-a dobila mogućnost poslovnog širenja - navodi list. - To tržište je INA tradicionalno snabdevala iz sisačke rafinerije, ali je nakon odluke da se tamo prekine proizvodnja i rafinerijska delatnost koncentriše u Rijeci, najpovoljniji način za snabdevanje ostao kombinacijom morskog i drumskog prevoza preko Ploča, gde su konkurenti drugi uvoznici.

INI tu sad sledi ozbiljna tržišna borba, piše Jutarnji, koji mogućnost NIS-ovog "napada" na Slavoniju vidi dvojako, utoliko što će, kako navode, istiskivanje izvoznika sa srpskog tržištu uticati i na tržišni plasman derivata proizvedenih u MOL-ovoj rafineriji u Mađarskoj.S manjim tržišnim potencijalom u Srbiji, tražiće se novo tržište za te količine, a istočna Hrvatska i severni dio BiH tu su izuzetno povoljni jer ih MOL može troškovno efikasno snabdevati preko svog terminala u Pečuju.

-Tržišni položaj jedine INI-ne rafinerije tako se pogoršava, a brzog rešenja nema - piše Jutarnji. - Da bi kompanija postala potpuno konkurentna riječka rafinerija bi morala da dovrši proces modernijzacije i da izgradi postrojenje slično onome u Pančevu.

Logično je, navode, očekivati da konkurencija taj period neće prespavati, već će agresivno koristiti svoju prednost da zauzme što veći tržišni udeo.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)