INSTINKT LOVCA NA CRTEŽIMA: Izložbe Nikole Vukosavljevića u galerijama u Novom Beogradu i Podgorici

M. A. K.

26. 09. 2022. u 08:23

PROFESOR beogradskog Fakulteta likovnih umetnosti u penziji i nekadašnji dekan ove prosvetne institucije, vajar Nikola Vukosavljević, ovih dana predstavlja svoja dela u Podgorici.

ИНСТИНКТ ЛОВЦА НА ЦРТЕЖИМА: Изложбе Николе Вукосављевића у галеријама у Новом Београду и Подгорици

Foto Promo

Do kraja meseca u Centaru savremene umetnosti Crne Gore izložena je njegova postavka "Skulpture, crteži, reljefi". Reč je o svojevrsnoj mini-retrospektivi umetniika koji je do sada izlagao samostalno crteže, akvarele, medalje, reljefe i punu plastiku i učestvovao na više od 300 kolektivnih postavki.

Njegova dela se nalaze u privatnim zbirkama, zbirkama muzeja, galerija i drugih institucija, u zemlji i inostranstvu. Za ovu priliku, u katalogu je nanovo štampan tekst istoričarke umetnosti Bojane Burić, koji je gotovo pre tri decenije pratio izložbu Vukosavljevićevih radova u Galeriji Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu. Ova postavka je, kako tvrdi autorka teksta, utemeljila i zaokružila njegovu umetničku poetiku i definisala jezik i izraz.

- Od tada se akademski vajar i profesor Nikola Vukosavljević i dalje razvijao, razgranavao i raspisivao svoj umetnički rukopis, tako da citiranje ovog teksta, kojim smo utvrdili najmarkantnije karakteristike njegovog rada, što uvodi u rizik sadašnjeg čitaoca da pomisli da se u protekle tri decenije ništa nije menjalo u stvaralaštvu ovog umetnika - objašnjava Burićeva.

Na dan kada se u Podgorici zatvara postavka, u novobeogradskoj galeriji "Blok" Vukosavljeić otvara izložbu crteža nastalih 1987. i 1988, kada je u jednoj od prostorija Uprave Zoo-vrta vajao skulpturu keruše Gabi, koja je potom izlivena u bronzi i postavljena u krugu vrta.

- Ušao sam u svet umetnosti crtajući domaće i divlje životinje, navika povremenih poseta zoološkom vrtu mi je i danas ostala. Blok sa različitim papirima i obična olovka su mi omogućili da se posvetim proučavanju njihovih oblika i pokreta pre rada sa glinom.

Crtežom sam proveravao svoju sposobnost uočavanja bitnih kretnji, pratio sam njihovo ponašanje kada se odmaraju i hrane. Svaki put sam u sebi oživljavao instinkt lovca koji zarobljava fizički izgled životinje tražeći linijama njihove karaktere - opisuje autor.

PALEONTOLOŠKI RITUAL

UČESTALIM potezima, ponavljanjem fragmenata ptičjeg tela, od elemenata faune, Vukosavljević stvara floru svog crtačkog sveta, kojim se sklapa složena skulptura novog prizora - zapisala je Bojana Burić aprila 1993. godine.

- To priziva u svest jedan paleontološki ritual kojim umetnik iz livničkog peska otkopava fosil. Zgušnjavanjem događaja u samoj podlozi, Vukosavljević pokušava da u paučinastu mrežu svojih poteza uhvati vreme i kontroliše patinu.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Nova dimenzija života u delu Beograda koji se budi iz sna