JURILI PROFIT: Boing žurio da prestigne konkurenciju, avioni padali, 300 ljudi poginulo
25. 03. 2019. u 12:33
Boing 737 Maks, model aviona koji je u dve nesreće odneo više od 300 života, proizveden je u okviru žurbe kompanije "Boing" da prestigne konkurenciju
Boing 737 Maks,Foto Tanjug/Ap
Sada se vodi istraga o tome da li su pritom zanemareni neki ključni bezbednosni problemi, kao i dodatna obuka pilota.
Kako piše "Njujork tajms", 2011. godine šefovi "Boinga", sučeni sa mogućnošću da "Ameriken erlajnz" kupi stotine aviona od "Erbasa", odustaju od ideje razvoja novog modela letelice, za šta bi im otišla čitava decenija, i odlučuju se da osavremene postojeći 737, u roku od šest godina.
PROČITAJTE JOŠ - Garuda otkazuje porudzbine 49 boinga "737 maks 8"
Sada, međutim, ta žurba da se napravi 737 Maks, preti da ugrozi reputaciju i profit kompanije.
U početku u Boingu nisu bili mnogo zabrinuti zbog najavljenog novog Erbasovog modela A320neo.
U sedišu Boingovog sektora putničkih aviona u Rentonu, u državi Vašington, procenili su da će taj avion biti skup i nekonkurentan.
PROČITAJTE JOŠ - NOVINE U "BOINGU" POSLE DVE KATASTROFE: Novi softver kontrole leta
Smatrali da ne treba odmah reagovati, već da treba sačekati kraj decenije i na tržište izbaciti potpuno novi model aviona.
Boing, inače, dugo nije ni imao razloga da brine zbog evropske konkurencije.
.jpg)
Ali od kraja 1990-ih sve više niskobudžetnih kompanija kupovalo je A320, da bi Erbas od 2005. godine preuzeo primat u prodaji.
U dotad arogantnom Boingu, alarm se upalio tek kada se pojavila mogućnost da jedan veliki američki avioprevoznik svoju flotu popuni isključivo Erbasovim avionima.
Tada je krenula žetoka trka da se zaosatak nadoknadi. Inženjeri su pritiskani da u kratkim rokovima urade tehnička rešenja i novi dizajn, radnici su premeštani sa drugih sektora, a pritom je i budžet bio ograničen.
PROČITAJTE JOŠ - MISTERIJA BOINGA 737: Pitanje koje posle pada aviona svi postavljaju
Sadašnji i bivši zaposleni u Boingu kažu da, uprkos toj užurbanosti, nisu imali nikakve sumnje u kvalitet projekta kada je posao bio završen. Da bi sustigao Erbas, Boing je morao da na 737 Maks postavi novi jači i veći motor, što je za sobom povuklo niz izmena.
Veći motor menja aerodinamiku aviona i čini da u nekim okolnostima on lakše gubi uzgon na krilima. Kako bi se to sprečilo, Boing je dodao i novi softver, pod nazivom MCAS, koji bi automatski spustio nos aviona ako bi se on nagnuo pod opasnim uglom.
Pošto je novi sistem radio iz drugog plana, u Boingu nisu smatrali da je za to potrebna obuka pilota, a regulatorne vlasti su se saglasile.
Ispostavilo se, međutim, da se upravo taj novi sistem našao u fokusu istage poslednjih avionskih nesreća.
Boing sada radi na popravljanju MCAS-a.
Kompanija je pod sve većim pritiskom pošto avioprevoznici razmišljaju da odustanu od narudžbina ili da traže odštetu.
Proizvodnja u fabrici u Rentonu se, međutim, nastavlja. Boing trenutno proizvodi 52 modela 737 mesečno, većinom 737 Maks, a u aprilu namerava da taj broj poveća na 57, piše “Njujork tajms”.

ETIOPIJAN ERLAJNS ĆE UČESTVOVATI U ISTRAZI S BOINGOM
Etiopijan Erlajns će raditi sa istražiteljima u Etiopiji, Sjedinjenim Američkim Državama i drugde "kako bi se otkrilo šta je pošlo po zlu na letu 302", izjavio je danas glavni izvršni direktor te avio-kompanije Tevold Gebremarijam.
Njegovo obećanje usledilo je nakon izveštaja da je istraga otežana jer se informacije o nesreći 10. marta, u kojoj je poginulo 157 ljudi, ne dele sa međunarodnim partnerima, izveštava Rojters.
Američki prozivođač aviona, Boing, nalazi se pod intenzivnom istragom otkako je za samo pet meseci pao njegov drugi avion, novi model 737 MAX 8.
Tevold je rekao da je odnos etiopske avio-kompanije sa Boingom dobar.
"Uprkos tragediji, Boing i Etiopijan Erlajns će nastaviti odnose i u budućnosti. Mi obećavamo da ćemo sarađivati s Boingom i našim kolegama u svim avio-kompanijama kako bismo putovanja avionom učinili još bezbednijim. Etiopijan Erlajns veruje u Boing. Oni su naš dugogodišnji partner", naveo je on.
Boing će, dodaje britanska agencija, ove sedmice obavestiti više od 200 pilota, tehničkih šefova i regulatora u svetu o ažuriranju softvera i obuci za svoje avione 737 MAX.
Boingova flota 737 MAX je prizemljena širom sveta od nesreće 10. marta, što je zbrisalo 28 milijardi dolara tržišne vrednosti kompanije i dovelo u pitanje unapred izvršene narudžbine aviona vredne više od 500 milijardi dolara.
"Potpuno podržavam to (otkazivanje narudžbina). Sve dok ne dobijemo odgovore, dovođenje još jednog života u rizik je previše", rekao je Tevold.
Niko
25.03.2019. 16:11
bice onako kako amerikanci kazu...a to je : greska pilota... pa nisu ludi da seku granu na kojoj sede,a mislim da ih nije toliko briga za zemlje 3 sveta
Komentari (1)