Za vožnju autobusa neće biti potrebna praksa u kamionu
07. 12. 2019. u 08:15
Izmene ulaze u skupštinsku proceduru. Tokom 2020. radiće se na novom zakonu
Foto Darko Dozet
DVOGODIŠNjE iskustvo vožnje kamiona više neće biti uslov da se dođe do dozvole za upravljanje autobusom. Ovo je jedna od novina koje predviđa Predlog zakona o bezbednosti saobraćaja, koji je u skupštinskoj proceduri. Budući vozači autobusa i dalje ne smeju za volan pre 24. godine, a vozači kamiona bez pre navršene 21. godine. Tokom 2020. radiće se na novom zakonu, tako da se prevoznici nadaju da će on doneti više novina uz koje će se nekako prevazići problem sa manjkom kadra.
Pročitajte još: Da li nas voze stranci koji ne znaju srpski? Očajnički nam fale šoferi, ali ne sme svako za volan autobusa
Autobuskim prevoznicima u Srbiji u ovom trenutku nedostaje, kako procenjuju, najmanje 2.000 vozača. Kamiondžija fali tri puta više.
- U privrednim društvima koja zapošljavaju profesionalne vozače poslednjih godina beleži se konstantan nedostatak kvalifikovanih kadrova - stoji u obrazloženju predloga zakona. - Starosna struktura zaposlenih vozača u drumskom saobraćaju je veoma nepovoljna, sa prosečnom starošću blizu 55 godina. Veliki broj mladih vozača opredeljuje se za rad u drugim zemljama, gde takođe postoji potreba za ovim kadrom, a uslovi su znatno povoljniji. Usled deficita ovih vozača, neposredno je ugrožena i bezbednost u saobraćaju, jer, kako selekcija nije moguća, angažuju se svi raspoloživi ljudski resursi.
Prevoznici smatraju da brisanje uslova da od dobijanja C kategorije voze najmanje dve godine do prilike da dobiju dozvolu za D kategoriju ovaj problem neće rešiti.
- Ova mera neće ugasiti požar - kaže Mirko Vučinić, predsednik Udruženja "Panon transport". - Granice ostaju iste. Naredne godine će se raditi na novom zakonu i mi se nadamo da će se neke naše sugestije usvojti. Sada nije bilo vremena za to. Naša ideje je da se menja sistem obrazovanja, da se u srednjim saobraćajnim školama stvara vozač autobusa. Sada se školuju vozači kamiona. Uz obaveznu praksu i probnu dozvolu, mogli bi ranije da počnu da voze autobus.
REGISTRACIJA I ZA OLDTAJMERE
POJEDINE izmene idu naruku kupcima polovnih automobila iz inostranstva. Na tehničkim pregledima, po načelu saobraznosti, priznavaće se i promene i prepravke koje su već registrovane u zemlji odakle je vozilo uvezeno. Neće biti potrebna dodatna dokumentacija za već urađene prepravke.
Zanimljivo je i da se predviđa da će Agencija za bezbednost saobraćaja izdavati potvrde o vozilima koja ispunjavaju uslov da budu uvezena kao oldtajmeri, kao i da će se izdavati posebne registracione tablice za ova vozila.
DVOBOJNI UZ PRUGU
UBUDUĆE bi trebalo i da na pružnim prelazima budu postavljeni dvobojni semafori u nameri da se dodatno spreče nesreće na ovim, često veoma rizičnim ukrštanjima saobraćajnica.
Goran
07.12.2019. 08:37
Uvek će da fali jer niko neće da vrti volan za te pare...
autobus nije kamion!U autobusu se nalaze ljudi ,putnici!U kamionu drva i ugalj!
@Mirjana - Ali je sistem upravljanja isti, točkovi su iza tebe, puštaš da ''zaidje'' pa se skreće, vazdušne kočnice, retarder, širina i dužina vozila. Na kamionu treba da se stekne osećaj za to. Tehnologija je napredovala pa se sve to olakšano za početnika, posebno osećaj širine treba da se stekne.
@Mirjana - Draga Mirjana da li ima razlike u nacinu spremanja rucka u vecoj ili manjoj serpi,osim kolicinski?
A sta ovi sto su do sada polagali sa praksom na kamionima za D kategoriju ispadaju budale u tom slucaju???Ma najbolje da nemaju ni B kategoriju,odma da im se da za autobuse....
Komentari (9)