Da li nas voze stranci koji ne znaju srpski? Očajnički nam fale šoferi, ali ne sme svako za volan autobusa

P. Ž.

05. 12. 2019. u 12:02

Srbiji nedostaje oko 8.000 profesionalnih vozača, iako na birou ima radnika tog profila

Да ли нас возе странци који не знају српски? Очајнички нам фале шофери, али не сме свако за волан аутобуса

Foto P. Mitić Hoće li imati ko da vozi nove autobuse u beogradskom GSP

SRBIJI nedostaje više od 2.000 vozača autobusa i bar tri puta toliko šofera kamiona. Vlasnici kompanija koje se bave organizovanim prevozom ne mogu, međutim, da nađu spas u zapošljavanju radne snage iz inostranstva, bez obzira na to što je veliki broj njih spreman da ih angažuje! Glavni razlog je što, po našim propisima, ne mogu da se uposle radnici iz inostranstva dok na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje ima kadra tog profila.

- Da bi zaposlili stranog vozača morate od države da dobijete dozvolu - objašnjava za "Novosti" Neđo Mandić, predsednik Poslovnog udruženja "Međunarodni transport". - To znači da vam je za svakog vozača potrebna radna dozvola, a Srbija to, bar za sada, ne dozvoljava zbog zakonskih propisa.

Iako u javnosti i na društvenim mrežama ima često "informacija" da se za volanom nekog autobusa ili kamiona nalazi stranac "koji je zalutao, a ne zna ni jezik", predsednik PU "Međunarodni transport" kaže da je to, bar zakonski, nemoguće.

- Ako bi neki naš inspektor, ili u inostranstvu, zaustavio takvo vozilo, vlasnik bi imao veliki problem. To bi se karakterisalo kao zapošljavalje na crno i usledile bi velike kazne - objašnjava Mandić za "Novosti". - Nigde u uređenim zemljama ne može neko da vozi bez dozvole države.

Pročitajte još: Šoferi beže u Evropu

Čak i u Sloveniji, gde su maksimalno liberalizovali izdavanje viza za naše vozače, strogo se vodi računa o produžavanju važnosti licenci. Našim vozačima je, na primer, potrebno da pet godina voze u Sloveniji da bi stekli pravo na nemačku radnu vizu.

Nekoliko preduzeća je, kaže Mandić, pokušavalo da izvadi radne vize za strane vozače, ali nisu naišli na razumevanje države.

- Kao predstavnici najvećeg udruženja, mi smo više puta razgovorali sa nadležnima - priča naš sagovornik. - Pokrenuli smo tu inicijativu, čak smo išli i u Nacionalnu službu za zapošljavanje, ali za sada nema pomaka.

Udruženja prevoznika, koja su samo prošle godine mogla da povećaju međunarodni transport za više od 20 odsto, koliko im je potrebno i vozača, trpe veliku štetu, ali i pokušavaju da na razne načine reše ovaj problem. Počevši od stimulacija za vozače, besplatnih obuka za D i C kategoriju, ali i traženjem od države da izmeni pojedine propise koji ograničavaju zapošljavanje novih vozača.

Jasno je da bi samo bar približno velike plate kao u državama Zapadne Evrope ovaj problem rešile, ali je i činjenica da naši prevoznici sa sadašnjim zaradama ne mogu da pariraju stranim kompanijama.

SA BIROA RADE NA CRNO

KAKO je moguće da u državi kojoj nedostaje više hiljada vozača ne može da se dobije radna dozvola za strana lica?

- Jednostavno, jer na birou rada ima veći broj vozača potrebnih kategorija. Oni se vode na biroima, verovatno negde voze i na crno, a mi u tom slučaju, jer država nema rezona da uvozi radnike kojih ima na birou, i dalje trpimo štetu - kaže Mandić.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (13)

Tamo Neko

05.12.2019. 12:09

Platite ljude pristojno i na vreme.Nemojte da ih terate da rade vise nego sto nasi vozaci rade u EU.Cenite ih,jer dzaba vam 200 kamiona ako nemate vozaca,onda od vaseg biznisa nema nista.I bice radnika.

d

05.12.2019. 12:29

Досадни сте више са том "професијом". Па нико нормалан који има мало мозга не жели да заврши у кабини. Па то је увек међу пет најгорих посла на свету.

Nesa Rs

05.12.2019. 12:30

e pa nije tacno da treba 5 godina u SLO da bi moglo u Nemacku. A nije tacno ni da nase firme nemaju zaradu. Tacno je da bi normalna zarada zadrzala vozace u SRB....

007

05.12.2019. 13:41

Sada mogu da placaju vozace iz inostranstva pa i da im placaju smestaj i devizne dnevnice a nasi im vozaci sve ove godine radili na minimalcu!!!! Kada ce vec jednom drzava da natera one privatnike sto voze dzipove od sto hiljada evra da daju samo realnu platu radniku. Svaki taj bi mogao radniku da da platu od 1000e u opet bi vozio i tako skup auto i ziveo bi kako i sada zivi samo bi kola menjao na dve godine a ne svake godine

Prc

05.12.2019. 15:24

Kada budete plaćali dnevnice koje iznose 80 po danu provedenom u kamionu, ,prijavu 80000-100000din, a menje davali švalerkama, za krkanje ..., onda ćemo doći da radimo!!! Ovako vam ostaje samo da kukate, ali sada mi slabo čujemo!

Berem voce

06.12.2019. 00:01

Traze vozaca kamiona. pitam kolika je plata i koliko se dana radi, odgovore mi :plata je oko 40.000.....Za te pare bolje da berem voce sa. C. i. E kategorijom, nego biti na putu i raditi utovar-istovar i biti slobodan samo nedeljom.

Hotgos

06.12.2019. 06:12

Na Horgosu sam, od utorka pokusavam da predjem granicu, danas je petak. Za ovu turu dobijam 100 eura vec sam potrosio 40 doknse vratim zarada 0 eura.