Tanji asfalt zida profit
02. 03. 2011. u 20:49
Srbija nema saobraćajnicu koja po svetskim standardima zaslužuje najvišu ocenu. „Ušteda“ od samo pola santimetra asfalta na 10km puta donosi 60.000 evra
OD ukupno 40.000 kilometara puteva, u Srbiji ne postoji nijedna deonica, koja po svetskim standardima zaslužuje najvišu ocenu. Čak su i delovi Koridora 10, koji su završeni u punom profilu autoputa, ocenjeni jedva četvorkom. Peticu će možda dobiti neke nove deonice najvažnijeg putnog pravca, koje bi trebalo da budu završene ove i naredne godine, ali samo ako niko u lancu ne zakaže - investitor, projektant, izvođač nadzor.
Nije za utehu činjenica da se Srbija po kvalitetu infrastrukture sa 129. mesta popela na 93. poziciju u svetu. Ipak, mora se priznati da je situacija bolja na srpskim drumovima nego pre desetak godina. Ali, kada bi projekte radili samo stručnjaci, kada izvođači uz „zeleno svetlo“ nadzora ne bi zakidali na materijalu, situacija bi svakako bila još bolja.
I laiku je jasno da nešto nije odrađeno kako treba ako posle dve-tri godine eksploatacije duž novog puta osvanu pukotine, koje se čas posla pretvore u udarne rupe. O rekonstruisanim deonicama i da ne govorimo. Svaka bi trebalo da ima garantni rok od deset godina, ali retko koja dočeka deceniju bez oštećenja.
Do propadanja kolovoza dolazi i zbog većeg opterećenja puta od projektovanog. Oštećenja na saobraćajnicama mogu da nastanu i zbog ugradnje neodgovarajućih materijala. Ako se ne ugrade kvalitetni materijali i dobro ne uvalja nasip, do potrebne zbijenosti, ako se adekvatno ne uradi podtlo, dolazi, s vremenom, do sleganja i oštećenja kolovozne konstrukcije, kao jednog od najskupljih delova puta.
Javna je tajna da se na asfaltu najviše zakida. Putari o tome ne žele da govore, što je i logično, jer kao izvođači radova imaju cilj da ostvare profit, a nadzor je taj koji u ime i za račun investitora treba da „otvori oči“. Ali, računica kaže da na deset kilometara puta, čija je širina šest metara „uštedom“ samo pola ili jednog santimetra sloja asfalta može da se „zaradi“ od 60.000 do 120.000 evra. I to da niko ne posumnja, a kamoli primeti. Dešava se na terenu, tvrdi izvor „Novosti“ koji je želeo da ostane anoniman, da se zakine i više. To je, kaže, ozbiljan biznis. U Srbiji se godišnje rekonstruiše ili popravi bar hiljadu kilometara puteva, naravno uključujući i lokalne saobraćajnice, koje su u nadležnosti opština i gradova. Naravno, ne krade se na svakoj.
Kada bi se obavio pregled, pitanje je koliko saobraćajnica zadovoljava standard za gornji noseći sloj od 15 santimetara i završni habajući sloj asfalta od pet do šest santimetara. Inače, minimalna cena jednog santimetra asfalta po kvadratnom metru puta je od 1,6 evra za noseći do 1,8 evra za habajući sloj, ali ima i skupljih varijanti i do 2,5 evra.
Sabacka Kafana Civija
02.03.2011. 21:05
Sada jasnomije zasto je"Bravar"gradio puteve sa "dobrovoljnim brigadasma i bataljonima"Nije ostetio narod i nije kostalo nista!Ne sa mafijasima i gansterima!
Koliko su nam putevi dobri i kako se odrzavaju vidi se po jedinom autoputu koji imamo. Zakrpa do zakrpe namesta i po koja rupa. U pravom smislu reci autostrada ,ali stradaju i ljudi. I za sve to jos i putarinu placamo.
Zasto se ne daje garanciju na 15 godina kao na zapadu???? Zato sto se zna da je los kvalitet!
Dobro ste se setili za ovakav clanak,dok se nasi politicari busaju u prsa da su asfaltirali toliko i toliko kilometara.Lazu nas za kilometre a kvalitet niko ozbiljno cak i ovakvim clankom ne dovodi u pitanje.Takodje uporedjenje sa pre 10 godina je jos jedna prevara gradjena pa Vi treba da objavite koliko je donacija Srbija dobila zadnju deceniju i podatak koliko je Srbija zaduzenija sada u odnosu na pre 10 godina pa da onda izracunate koliko kilometara auto puta za te pare moze da se napravi
Nije samo asfalt - npr. bitumen se mora nabavljati od NIS-a, a ne valja...Tako je to kad su nam glavni graditelji zasticeni svedoci.
Komentari (10)