ŠTA SE KRIJE U KORALNIM GREBENIMA: Novo otkriće naučnika

03. 06. 2023. u 23:45

UZORKOVANjE na samo 99 grebena Tihog okeana identifikovalo je pola miliona vrsta bakterija, otkrivajući skriveni biodiverzitet Zemlje.

ШТА СЕ КРИЈЕ У КОРАЛНИМ ГРЕБЕНИМА: Ново откриће научника

Foto Tanjug/AP

Koralni grebeni nisu interesantni samo ribama.

Ribe i korali u grebenima širom Tihog okeana mogu da sadrže skoro tri miliona vrsta bakterija, navode istraživači u „Nejčr komjunikejšns“, piše Sajens njuz.

Kako je mikrobiolog Pjer Galand sa Univerziteta Sorbona u Parizu rekao, novi broj bakterija koje žive u koralnim grebenima Tihog okeana spada u trenutne procene ukupne mikrobne raznolikosti Zemlje, što sugeriše da na planeti živi eksponencijalno više bakterija nego što se ranije mislilo.

Koralni grebeni su među najraznovrsnijim ekosistemima na Zemlji, a mikrobi su ključni za očuvanje zdravlja bića koja tamo žive. Bakterije mogu pomoći koralima da dobiju hranljive materije koje su im potrebne za preživljavanje ili da se zaštite od bolesti. Doza probiotika može pružiti zaštitu od smrtonosnog toplotnog stresa.

Međutim, biodiverzitet ovih mikroba koji žive na grebenima je nejasan. Većina studija ispituje životinjske vrste na malom području ili se fokusira samo na jednu vrstu. A globalna istraživanja je teško uraditi.

Tokom ekspedicije Tara Pacifik od 2016. do 2018. godine, Galand i njegove kolege posetili su 99 koralnih grebena. Na svakoj lokaciji prikupili su uzorke planktona, tri vrste korala i dve vrste riba, sakupivši 5.392 uzorka. Tim je zatim kategorisao koliko vrsta bakterija mogu pronaći u svakom uzorku, na osnovu genetskih razlika među mikrobima.

„Reč vrsta baš i ne funkcioniše dobro za mikrobe“, kaže Dženifer Bidl, mikrobiolog ekolog sa Univerziteta Delaver u Levesu, koja nije bila uključena u studiju. Teško je, kaže, uporediti fizičke karakteristike poput oblika ili boje da bi se tako mali i teško uočljivi organizmi razdvojili u različite vrste.

Ali genetske analize su identifikovale više od 540.000 vrsta bakterija koje žive na tri tipa organizama. Samo taj broj - od malog dela faune pacifičkih grebena - čini oko 20 odsto trenutnih procena svih bakterija koje žive na Zemlji, koje se kreću od 2,72 miliona do 5,44 miliona. Na osnovu toga koliko vrsta riba i korala živi u zapadnom i centralnom Pacifiku, samo koralni grebeni iz tog okeana mogu da sadrže najmanje 2,8 miliona vrsta bakterija, izračunao je tim.

Takva raznolikost može biti neka vrsta „ekološkog osiguranja“ za grebene, rekao je Galand. Na primer. više vrsta bakterija može pomoći koralnim polipima na isti način, kao što je osiguranje da stvorenja koja grade korale dobiju ključnu hranljivu materiju. Uz toliko raznolikosti, neke bakterije mogu lako da zamene druge koje su u nevolji kada nešto poput visokih temperatura prouzrokuje pad populacije bakterija.

Dženifer Bidl navodi da je teško izbrojati nešto što je nevidljivo golim okom, a molekularni alati za posmatranje genetskog materijala često isključuju organizme kojih naučnici nisu svesni.

ZAPAD TO NIJE OČEKIVAO: Vladimir Putin izdao naređenje zbog kog Rusija više neće biti ista