SRBIJI NEDOSTAJU PROFESIONALNI VOZAČI: Niko neće u šofere ni za 700 evra

P. Ž.

05. 06. 2019. u 22:02

U celoj Evropi, pa i u našoj Srbiji, u ovom trenutku nedostaje oko 50 odsto profesionalnih vozača. Odlaze iako su u međunarodnom transportu zarade i do 180.000 dinara

СРБИЈИ НЕДОСТАЈУ ПРОФЕСИОНАЛНИ ВОЗАЧИ: Нико неће у шофере ни за 700 евра

Foto D. Novović

TRAŽIM vozača B kategorije (muško, žensko, penzioner), plata je 700 evra. Ovo je jedan od oglasa koji sve češće krase stubove, bandere i zidove po Beogradu, ali i drugim gradovima Srbije. Reporter "Novosti" je pozvao nekoliko poslodavaca koji na taj način pokušavaju da nađu vozača putničkog ili minivan vozila (B kategorije). Neki traže i da vozač ima sopstveno vozilo, ali većina ne, a raspon plate (uz prijavu i plaćene doprinose) kreće se od 500 do 700 evra.

- Imao sam dva vozača u firmi dugi niz godina. Pre dva meseca je jedan otišao na obuku za vozača tramvaja, a drugi se uhlebio kao vozač autobusa - priča jedan vlasnik šest maloprodajnih objekata u Beogradu. - Od tada pokušavam da nađem nekog vozača, ali bezuspešno.

Očigledno je da je vozač u Srbiji deficitarno zanimanje, i to ne samo onaj sa dozvolom za vožnju kamiona i autobusa.

- Ne volim kada se licitira i kaže da Srbiji nedostaje 5.000 vozača. To je netačno i potpuno proizvoljno - kaže Neđo Mandić, predsednik Poslovnog udruženja "Međunarodni tarnsport" (PUMED). - Upravo sam se vratio iz Istanbula, gde je bio održan sastanak transportnih preduzeća Crnomorske regije (BSEC-URTA), kojem su prisustvovali i predstavnici EU iz Brisela.

Oni su, kaže Mandić, izneli podatak da u svim zemljama Evrope, pa i u Srbiji, nedostaje oko 50 odsto od potrebnog broja vozača.

- Nedostaju sve kategorije, i mi u ovom trenutku ne vidimo način da se ta situacija reši - objašnjava Mandić. - Naši vozači odlaze, a nema dovoljno novih da popune broj.

Angažuju se i penzioneri, koji su, tvrdi Mandić, čak i bolji od novih vozača, jer su iskusniji, posvećeniji poslu.

- Najčešći razlog što naši vozači odlaze je predugo čekanje na granicama, na carinarnicama. U drugim zemljama toga nema, pa vozači pređu mnogo veću kilometražu i tako više zarade.

Kolike su zarade kod nas kada su kamiondžije u pitanju?

- Plate u međunarodnom transportu se kreću od 1.000 do 1.500 evra, u zavisnosti od firme. Negde su plate povećane i mimo ekonomskog rezona, ali to je jedini način da naši članovi zadrže vozače.

Ipak, ni to nije dovoljano, jer naši vozači odlaze prvo u okolne zemlje (Slovenija je najomiljenija), gde rade za mnogo veće plate, ali im i ova bivša republika SFRJ služi samo kao odskočna daska za Austriju, Nemačku...


POVEĆANE PLATE I U GSP BEOGRAD

I u GSP Beograd, kao i u drugim autobuskim prevoznicima, traže vozače.

- Dobili smo dozvolu od Vlade Srbije da povećamo broj vozača. Plate su sada 65.000 dinara. Nekoliko puta sam razgovarao s premijerkom Anom Brnabić o tome da se iz zakona koji reguliše plate u državnoj upravi na neki način izuzmu deficitarna zanimanja, odnosno da se omogući da se više plate deficitarna zanimanja, među kojima je i posao vozača - rekao je zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić.



Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (26)

Немања

05.06.2019. 22:18

Када си у камиону и када чекаш тахограф, ниси са породицом, па ниси. Друштво ти праве Турци и Бугари на паркинзима и у Врчину и у Дизелдорфу. На западу муку боље наплате. Када је производња у питању, многи не желе да се одвоје од породица, па раде овде за мање пара. За возача то не постоји.

Pedja

06.06.2019. 05:22

Vozaci sa malim dostavnim vozilima kod nas u Srbiji nisu vozaci nego utovaruju,istovaruju itd, pa onda nije ni cudo da in ne mogu naci, a kad umoran vozac zbog fizikalisanja napravi problem sam je kriv,a ne firma koja ga je toliko opteretila.

Skeptik

06.06.2019. 07:42

@Pedja - Pa tako je i u Japanu. Svi koji rade u dostavi pošte, paketa, hrane, pića rade sami, odnosno utovaruju, voze, istovaruju, pa još trče jadni od kamiona do zgrada i nazad da bi ispunili norme i stigli na vreme. Trče i po kiši i vetru bez kišobrana i što je najgore, najveći broj njih nisu stalno zaposleni, što će reći da nisu zdravstveno i penziono pokriveni. I u Americi oni koji rade za DHL i slične firme sami sve rade. Dakle, nema osnova za kritiku Srbije u ovom slučaju!

Sundjer Bob

06.06.2019. 09:27

@Pedja - I to je dobro jel da? Ti si verovatno jedan od robovlasnika !? Ej bre covece 21 vek je ti pronalazis lose primere ima li u svetu neka zemlja gde se ne radi 4 u 1 ? Ima dakle nema mesta tvom komenraru. O platama u Japanu i SAD u odnosu na nas da i ne govorimo.

Oli

06.06.2019. 10:05

@Pedja - To sto se ljudi tako kako navodite eksploatisu na isti način i u tim velikim bogatim zemljama, ne znaci da je to ispravno ni ovde ni tamo. Radnici treba da se ujedine po pitanju ljudskih tj. radničkih prava da se eksploatacija na radu svuda svede na najmanju meru ako ne iskoreni. A ne da gledaju jedni drugima u tanjir i zavide onome kome je bolje odnosno da se mire s tim sto im je jednako tesko pa je svejedno gde odu da rade. Nije svejedno i ne treba da pristaju na sve gde god da rade.

Mixi

06.06.2019. 10:30

@Pedja - Zaboravljas jednu sitnicu. Pobrojani imaju americku ili japansku platu za svoj rad.

Sindajaaa

06.06.2019. 10:38

@Pedja - Nema vozaca ni za leka.. I netreba da bude kad novopecene gazde neznaju sta hoce.. Teranje vozaca na sve, pa posle se peru od svega. Sto si vozio,kad nisi smeo i te fore. A ti plati kaznu i odose bodovi.. Gazde olosi...

Darko

06.06.2019. 06:39

Nazalost privatnici u Srbiji izrabljuju vozace .Rade se preko 10 sati dnevno a dozvoljeno je 9 dnevno.Vozi se na dve taho kartice sto je kaznjivo zakonom.Vozaci cesto nisu kuci niti spavaju u motelima nego kabinama kamiona.Cesto ih napadaju ostecuju im kamione i robu ulaze migranti visecasovna cekanja na granici.Naravno svi prijavljeni na minimalac a ostatak na ruke.Kada drzava to odluci da sredi bice reda u drzavi i vozaci nece napustati Srbiju kao ni dr.zanimanja.

Bogdan

06.06.2019. 07:16

Nijednoj dobroj firmi ne nedostaju vozači. Uostalom, ko zna šta znači biti vozač u međunarodnom transportu nema dilemu da je 700 eur mala plata. Za te pare neka voze vlasnici firmi...ah, da, oni voze skupe limuzine i džipove, hrane se u restoranima pa ne mogu da jedu salamu i paštetu kao vozači kamiona. Srbija - sve vam je jasno.

SlavisaGrubanovic

06.06.2019. 07:34

Gazde nikad ne kazu da su vozaci kombija i dostavnih vozila sve samo ne vozaci?Najvise su fizikalci,zatim administrativci pa tek onda vozaci.A o radnom vremenu da ne govorim.Na stend baju 24h.Pitao ja na nekoliko mesta za posao pa to sto oni traze a placaju 50-60000 ne bi radio ispod bar 150000.

Marko

06.06.2019. 10:31

@SlavisaGrubanovic - tako je, narocito na vozilima B kat. bez tahografa.. radi se od jutra do sutra

Никола

06.06.2019. 07:37

Само нека послодавци плате, много возача ће се вратити, али да плате а не да мућкају.Нека ми неко објасни, или упореди, све елементе трошкова у Словенији и Србији.Цена горива је слична, цена транспорта по км исто...Шта је толико различито, па да Словенац плаћа три и четири пута више.

tako to ide

06.06.2019. 09:33

Prvo - povecati plate. Drugo - omoguciti povoljne uslove rada. Trece - ne slusati kojekakve "strucnjake" vec vratiti normalne cene polaganja za sve kategorije i ukinuti besmislena ogranicenja za pocetnike. I nema problema. Naravno, niko ovo nece sprovesti, pa cemo "uvoziti" migrante da nas voze.

realist.

06.06.2019. 09:45

Niko nebi otiso iz zemlje kad bi zaradjivao dovoljno prema standardima zemlje a ne ljudi moraju da se zaduzuju kako bi proslo mesec Normalno atom uradite to ili dignity plate ili smanjite Standart skupoceonda ce krenuti I Ekonomija.

Juga

06.06.2019. 10:09

To znamo svi da u srbiji fale vozaci ... ajde daj te predlog kako da se resi taj problem ... godinama samo se prica i ostaje kao neko mrtvo slovo na papriu .... primer kako su taj problem resili problem u " svajcarcima" ovo sve givorim da ne bude kasno kada Srbija bude stala zbog nedostatka vozaca !

sale

06.06.2019. 10:10

Dobro došli u tržišnu ekonomiju. Radna snaga je roba. 700e je još uvek manje od 1500 koliko se dobije vani.

Matori Kesa

06.06.2019. 11:04

ZAKON ponude i Potraznje ! Proslo je vreme da kada gurnes kamen a ispod njega bar 2 vozaca !

Nikola-Pac

06.06.2019. 11:06

Gde je ta plata u Srbiji 180000??? Vozaci primaju od 120 - 140000 i nikada nisu kuci.

Aca

20.08.2019. 01:06

JA vozim dostavno vozilo za jednu privatnu firmu.Plata mi je 40.000 a poslodavac traži da ostajem prekovremeno a to se ne plaća.Voleo bih da odem tamo gde kažu da je pkata 700e ali ja to nisam nigde našao iskreno.

Vozač

23.11.2019. 11:49

Prvo plata drugo iveli ste ograničenja polaganja cak do 24 godine???pa ko normalan ce da čeka do tada za profesiju se odlučuješ u srednjoj školi a kad završiš školu trba da živiš stvaraš preživljavaš a kad nađeš posao sa 18 baš ne znam ko će da ide da polaze sa 24 god za profesionalca je preživljava sa time što radi a i da ne preživljava ne zanima ih više to tako da ljudi koji donose takve nakaradne zakone nemaju veze sa životom to rade po partijskoj duznosti