Šoferi beže u Evropu

Z. Radović

20. 12. 2017. u 21:02

Poslovno udruženje drumskog saobraćaja "Srbijatransport" ukazuje na problem sa nedostatkom vozača. Već je otišlo 5.000 šofera

Шофери беже у Европу

Shutterstock

ZA volanom autobusa i kamiona u proseku sede vozači koji proslavljaju 55. rođendan. U poslednjih nekoliko godina Srbiju, prema nezvaničnim procenama, već napustilo više od 5.000 profesionalnih vozača, od kojih je najveći broj posao pronašao u Sloveniji, Hrvatskoj, Nemačkoj i Holandiji. Procena Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja "Srbijatransport" je da će od Nove godine problem sa nedostatkom kadra biti još izraženiji, jer se očekuje pojednostavljenje procedure za odlazak u EU i građanima trećih zemalja ukoliko su se obrazovali za zanimanja koja su u tim zemljama deficitarna.

"Srbijatransport" je uputio inicijativu ministarstvima prosvete, saobraćaja i unutrašnjih poslova i Nacionalnoj službi za zapošljavanje. Traže povećanje broja odeljenja u školama koje obrazuju ovaj kadar, prekvalifikaciju za ovo zanimanje i spuštanje starosne granice za vožnju autobusa sa 24 na 21 godinu. Po Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima, đaci koji završe smer za profesionalnog vozača mogu da voze kamion kad napune 21. godinu, a autobus tek sa 24 godine.

- Predložili smo izmenu po kojoj bi već u 21 godini mogli da voze autobus - priča Goran Aleksić. - S obzirom na to da školovanje završe sa 18 godina, oni čekajući da ispune starosni uslov odu u druge profesije i odustanu od zanimanja za koje su se obrazovali. U 28 škola u Srbiji godišnje se upiše samo 1.040 učenika na ovaj smer.

U Nacionalnoj službi za zapošljavanje, međutim, tvrde da se zanimanje profesionalnog vozača još ne može posmatrati kao deficitarno, s obzirom na broj nezaposlenih koji poseduju jednu od kategorija, C, E ili D.

VOJSKA TRAŽI, A NE OBUČAVA U "Srbijatransportu" ukazuju na to da je na problem sa sve manjim brojem profesionalnih vozača uticala i Vojska Srbije, koja od 2007. godine ne obučava vojnike za vozače motornih vozila. - Čak je sada uslov budućim vojnicima koji odlaze u auto-jedinice da moraju da imaju položenu C kategoriju, čime sada vojska uzima postojeće vozače, a ne produkuje nove - tvrdi Aleksić. - Zato tražimo da Ministarstvo odbrane razmotri mogućnost formiranja većeg broja auto-jedinica za obuke vozača za C, D i E kategoriju.

- Osnovni razlozi za potrebe poslodavaca koje nisu zadovoljene s jedne strane su bili nedostatak traženih veština u pogledu posebnih znanja, poput poznavanje stranih jezika, i s druge strane neusklađenost očekivanja poslodavaca i kadrova oko opštih uslova rada, odnosno zarade i radnog vremena - navode u NSZ. - Obuke će se sprovoditi ukoliko se, na osnovu analize tržišta rada i analize znanja i veština nezaposlenih, utvrdi da je potrebno određen broj njih uključiti u ovu vrstu obuka za potrebe tržišta rada kao i na zahtev konkretnih poslodavaca.

Nebojša Mirović, predsednik Samostalnog sindikata SP "Lasta", kaže da su u ovom preduzeću, kao i u GSP "Beograd", konkursi stalno otvoreni, ali da kvalifikovanih vozača nema dovoljno.

- Iz naše firme je u Hrvatsku, Nemačku i Holandiju otišlo više od 100 vozača ove godine - kaže Mirović. - Problem sa nedostatkom kadra se prvo pojavio u Somboru, Subotici i Novom Sadu, a proširio se na celu zemlju. Ovde vozači zarađuju od 25.000 do 60.000 dinara, a u inostranstvu ih plaćaju od 1.500, pa čak i do 3.000 evra i zato odlaze. U nekim gradovima privatni prevoznici angažuju penzionere da voze za njih u gradskom saobraćaju, jer oni koji su radno sposobni napuštaju zemlju. Neretko se dešava da su prijavljeni na birou kao nezaposleni, a da rade u inostranstvu. Ranije su im tamo tražili da polože licence za Evropu, a sad više ne postavljaju nikakve uslove.

POTRAŽNjA VELIKA, PONUDA LOŠA

POSLODAVCI su za prvih 11 meseci želeli da zaposle 712 vozača teretnjaka, a uspeli su da nađu svega 102 odgovarajuća kandidata. Trenutno na evidenciji ima 318 osoba koje su se obrazovale baš za ovo zanimanje, ali oni očigledno ne zadovoljavaju kriterijume auto-prevoznika koji traže radnike, da li zbog mesta stanovanja, starosti ili zdravstvenih sposobnosti. Vozača autobusa koji čekaju posao je još manje. Trenutno ih na birou ima oko 80. Poslodavci su ove godine tražili 297, a posao je dobilo svega njih 43. Ovi podaci svedoče da je potreba za vozačima velika, a da kadar koji je na evidenciji uglavnom ne ispunjava uslove koje poslodavci traže.




Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (28)

Утеривач

20.12.2017. 22:01

Јел` некоме пало на памет да понуди и већу плату? Јел` мислите да ћете да уђете у ЕУ и да остварујете хиперпрофит тако што ћете бедно да плаћате раднике и држите затворено монополизовано ттржиште?? Радна снага је роба (К.Маркс -"Капитал") и иде тамо где се боље продаје и остварује већу ценуу! Сада недостају возачи и лекари сутра и сви остали ! Ћао, довиђења!

Pa dobro

21.12.2017. 07:12

@Утеривач - ali, dok ne podižu plate, znači da im ne trebaju... neka potraže sreću negde drugo. Samo, što vi ne budete taj zli poslodavac i da se bogatite? Nego samo čekate prvi u mesecu, a da li ima neke zarade, to vas ne zanima, je l' da?

KK

20.12.2017. 22:05

Pa podignite im platu. Tura po kilometru za pun utovar se se od klijenta naplacuje isto i za prevoznika iz Nemacke, Slovenije, Hrvatske i Srbije od 0,9 - 1,2 eur/km. Kako onda vozac u Nemackoj ima toliku platu? Jedina razlika je veca sigurnost naplate vani. Ali zato vlasnici domacih firmi svakih par meseci menjaju najnoviji model nemackih kola od po 50-100.000 eur, pokoja nova kuca i stan, hale uvecava se vozni park...

NeverniToma

20.12.2017. 22:44

Samo još mogu da dodam u kompaniji koja se bavi prevozom putnika u mom gradu 2 vozača su otišla ovog mesecu u BG a još 8 vozača od nove godine odlazi za inostranstvo. Tako da nije to novost samo za BG i NS. Naravno vozače će najverovatnije da zamene penzioneri dok se nesnađu za nove vozače . Ali dok se pojave mladi nezaposleni ili iz škole otićiće još puno starijih i iskusnijih. Nisu problem samo vozači već i medicinari ,IT , inžinjeri svih zanimanja , zanatlije , građevinci ..beže svi...

Гром

21.12.2017. 08:43

@NeverniToma - Нису проблем ови што беже, већ су проблем ови што не беже, ови што овде остају. Штавише они су проблем и направили, и то не само када су шофери у питању, већ када су у питању и читави градови, вароши...

Анти Антифа

20.12.2017. 22:53

Да плаћају те људе како треба,остали би овде

Srbin Do Koske

21.12.2017. 02:49

Dajte ljudima platu da mogu da žive normalno inače loše se piše ovde nema leba kamioni se voze za 25000 strasno pa to ima i na trafici.

vlada

21.12.2017. 05:54

Zagonetka ? Vozni park od 20 kamiona,stalno na putu a samo 3 vozaca u stalnom radnom odnosu,porezi i doprinosi.Ostale kamione voze duhovi, a plata pa gazda vam iz dzepa da 100 evra dok ne naplati i tako stalno..Preko,fiksno 700 e, plus stan i hrana, to kada nema voznje.Kad se vozi ima za sve.

Srbin Do Koske

21.12.2017. 06:50

Vozači u Srbiji su poniženi, plata na nivou čistačica, kazne ogromne, poslodavci gledaju kako da zakinu bilo na koji način totalna katastrofa, država ništa ne rešava, strane kompanije izrabljivači normalno da će svi da beže i treba. Normalni ljudi idu a u Srbiji neće imati ko da radi jer niko nije lud da vozi da radi istovar, utovar, papirologije koliko hoces, da trpi pritisak stranih kompanija koje lažu kad zinu, Strašno....

Vuckas

21.12.2017. 07:56

jos da gradjani dobiju pasos EU,neosta ni uvo u Srbiji,ostace budzetlije verne drzavi,normalan narod odlazi jos sada.

vaki granicar JNA

21.12.2017. 08:05

trebaju granicari JNA plata 10.000 evra mesecno iskustvo u radu sa azilantima konakt telefon ostaviti

Peđa

21.12.2017. 09:28

Kada počne da se ceni rad gospode vozača, bravara, zavarivačača, medicinskih sestara, tehničara,..., od strane umišljenih fakultetlija možda neko i ostane ovde. Ovoj situaciji je prilično doprineo novi sistem obuke, po komlilovanosti, cenom,... Jedna vlasnica auto-škole tvrdi da im nikad nije bilo bolje!?

daweed

21.12.2017. 09:29

Pazite koje gluposti pričaju iz udruženja, hoće da reše problem odlaska vozača (na bolje) tako što će smanjiti prag godina sa 24 na 21 godinu pa onda 21-godišnjaci neće moći otići jer je svuda granica 24 godine... Umesto jednostavno da se poboljšaju radni i materijalni uslovi profesionalnih vozača?! Lakše im da zakon menjaju nego da dreše kesu! Ludillooo

Jole

21.12.2017. 10:04

-uplata minimalca na račun(pravljenje budućih soc slučajeva)-isplata ostatka na ruke (bez plaćanja poreza) -ne dobijanje inostr. dnevnica (dižu poslodavci)-ne regulisan status boravka u eu (90 dana)-štelovanje faktura (vozi se na procenat od nečega???)-pauze u kamionu se plaćaju mizerno ili se ne plaćaju uopšte.-god.odmor, put.tr.,top.obrok, sve u plati, tj. ne plaća se....sve ovo je omogućila država, a poslodavci samo koriste.Rešenje je jednostavno, ako se želi rešenje?

Mb

21.12.2017. 10:06

Cene prevoza su očajne i same prouzrokuju loše plate vozača. Posrednici koji nemaju vozila ili ih imaju nekoliko radi reda uzimaju tendere i skidaju kajmak prodajući ture prevoznicima. Posrednici uništavaju prevoz u Srbiji.

Kiza

21.12.2017. 14:48

Iustav ce da promene ali platu da podignu i bolje uslove rada nikako.Voze lstroseni penzioneri i po 15 sati.Koga briga za bezbednost???

jole

23.01.2018. 08:37

radim u fabrici gde se trazilo 10 profi vozaca na razgovor je doslo samo 3 vozaca, posle razgovora sa poslodavcem sva troica odbili poso