Šoferi beže u Evropu
20. 12. 2017. u 21:02
Poslovno udruženje drumskog saobraćaja "Srbijatransport" ukazuje na problem sa nedostatkom vozača. Već je otišlo 5.000 šofera
Shutterstock
ZA volanom autobusa i kamiona u proseku sede vozači koji proslavljaju 55. rođendan. U poslednjih nekoliko godina Srbiju, prema nezvaničnim procenama, već napustilo više od 5.000 profesionalnih vozača, od kojih je najveći broj posao pronašao u Sloveniji, Hrvatskoj, Nemačkoj i Holandiji. Procena Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja "Srbijatransport" je da će od Nove godine problem sa nedostatkom kadra biti još izraženiji, jer se očekuje pojednostavljenje procedure za odlazak u EU i građanima trećih zemalja ukoliko su se obrazovali za zanimanja koja su u tim zemljama deficitarna.
"Srbijatransport" je uputio inicijativu ministarstvima prosvete, saobraćaja i unutrašnjih poslova i Nacionalnoj službi za zapošljavanje. Traže povećanje broja odeljenja u školama koje obrazuju ovaj kadar, prekvalifikaciju za ovo zanimanje i spuštanje starosne granice za vožnju autobusa sa 24 na 21 godinu. Po Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima, đaci koji završe smer za profesionalnog vozača mogu da voze kamion kad napune 21. godinu, a autobus tek sa 24 godine.
- Predložili smo izmenu po kojoj bi već u 21 godini mogli da voze autobus - priča Goran Aleksić. - S obzirom na to da školovanje završe sa 18 godina, oni čekajući da ispune starosni uslov odu u druge profesije i odustanu od zanimanja za koje su se obrazovali. U 28 škola u Srbiji godišnje se upiše samo 1.040 učenika na ovaj smer.
PROČITAJTE I: Odoše šoferi u Evropu, plata oko 2.000 evra!
U Nacionalnoj službi za zapošljavanje, međutim, tvrde da se zanimanje profesionalnog vozača još ne može posmatrati kao deficitarno, s obzirom na broj nezaposlenih koji poseduju jednu od kategorija, C, E ili D.
- Osnovni razlozi za potrebe poslodavaca koje nisu zadovoljene s jedne strane su bili nedostatak traženih veština u pogledu posebnih znanja, poput poznavanje stranih jezika, i s druge strane neusklađenost očekivanja poslodavaca i kadrova oko opštih uslova rada, odnosno zarade i radnog vremena - navode u NSZ. - Obuke će se sprovoditi ukoliko se, na osnovu analize tržišta rada i analize znanja i veština nezaposlenih, utvrdi da je potrebno određen broj njih uključiti u ovu vrstu obuka za potrebe tržišta rada kao i na zahtev konkretnih poslodavaca.
Nebojša Mirović, predsednik Samostalnog sindikata SP "Lasta", kaže da su u ovom preduzeću, kao i u GSP "Beograd", konkursi stalno otvoreni, ali da kvalifikovanih vozača nema dovoljno.
- Iz naše firme je u Hrvatsku, Nemačku i Holandiju otišlo više od 100 vozača ove godine - kaže Mirović. - Problem sa nedostatkom kadra se prvo pojavio u Somboru, Subotici i Novom Sadu, a proširio se na celu zemlju. Ovde vozači zarađuju od 25.000 do 60.000 dinara, a u inostranstvu ih plaćaju od 1.500, pa čak i do 3.000 evra i zato odlaze. U nekim gradovima privatni prevoznici angažuju penzionere da voze za njih u gradskom saobraćaju, jer oni koji su radno sposobni napuštaju zemlju. Neretko se dešava da su prijavljeni na birou kao nezaposleni, a da rade u inostranstvu. Ranije su im tamo tražili da polože licence za Evropu, a sad više ne postavljaju nikakve uslove.
POTRAŽNjA VELIKA, PONUDA LOŠA
POSLODAVCI su za prvih 11 meseci želeli da zaposle 712 vozača teretnjaka, a uspeli su da nađu svega 102 odgovarajuća kandidata. Trenutno na evidenciji ima 318 osoba koje su se obrazovale baš za ovo zanimanje, ali oni očigledno ne zadovoljavaju kriterijume auto-prevoznika koji traže radnike, da li zbog mesta stanovanja, starosti ili zdravstvenih sposobnosti. Vozača autobusa koji čekaju posao je još manje. Trenutno ih na birou ima oko 80. Poslodavci su ove godine tražili 297, a posao je dobilo svega njih 43. Ovi podaci svedoče da je potreba za vozačima velika, a da kadar koji je na evidenciji uglavnom ne ispunjava uslove koje poslodavci traže.
Утеривач
20.12.2017. 22:01
Јел` некоме пало на памет да понуди и већу плату? Јел` мислите да ћете да уђете у ЕУ и да остварујете хиперпрофит тако што ћете бедно да плаћате раднике и држите затворено монополизовано ттржиште?? Радна снага је роба (К.Маркс -"Капитал") и иде тамо где се боље продаје и остварује већу ценуу! Сада недостају возачи и лекари сутра и сви остали ! Ћао, довиђења!
@Утеривач - ali, dok ne podižu plate, znači da im ne trebaju... neka potraže sreću negde drugo. Samo, što vi ne budete taj zli poslodavac i da se bogatite? Nego samo čekate prvi u mesecu, a da li ima neke zarade, to vas ne zanima, je l' da?
Pa podignite im platu. Tura po kilometru za pun utovar se se od klijenta naplacuje isto i za prevoznika iz Nemacke, Slovenije, Hrvatske i Srbije od 0,9 - 1,2 eur/km. Kako onda vozac u Nemackoj ima toliku platu? Jedina razlika je veca sigurnost naplate vani. Ali zato vlasnici domacih firmi svakih par meseci menjaju najnoviji model nemackih kola od po 50-100.000 eur, pokoja nova kuca i stan, hale uvecava se vozni park...
Umesto da ulazu u bitkoin, oni beze u Evropu. bez veze.;)
Samo još mogu da dodam u kompaniji koja se bavi prevozom putnika u mom gradu 2 vozača su otišla ovog mesecu u BG a još 8 vozača od nove godine odlazi za inostranstvo. Tako da nije to novost samo za BG i NS. Naravno vozače će najverovatnije da zamene penzioneri dok se nesnađu za nove vozače . Ali dok se pojave mladi nezaposleni ili iz škole otićiće još puno starijih i iskusnijih. Nisu problem samo vozači već i medicinari ,IT , inžinjeri svih zanimanja , zanatlije , građevinci ..beže svi...
Komentari (28)