Garancija za zimske gume samo na papiru

P. Živković

19. 01. 2018. u 20:02

Automobilski pneumatici mogu da zadaju puno glavobolja svojim vlasnicima prilikom reklamacije. Teško dokazati da su gume izgubile svojstvo. Prihvata se ako šara nije plića od propisane

Гаранција за зимске гуме само на папиру

IAKO i automobilske gume, kao i svaka druga roba, imaju garantni rok - period u kome kupac može da zatraži od proizvođača da mu otkloni neki uočeni nedostatak ili oštećenje, zameni proizvod - javilo nam se više sugrađana kojima reklamacije prodavci nisu uvažili.

- Zimske gume koje sam koristio dve sezone su ove godine na prvom mrazu i klizavijem kolovozu "otkazale poslušnost" i počele da se ponašaju kao letnje - priča nam dugogodišnji čitalac "Novosti" Dragan M. iz jednog sela podno Avale. - Očigledno su izgubile svojstva zimske gume, iako su u garantnom roku.

Njegov pokušaj reklamacije kod prodavca završio se - neprihvatanjem.

- Jednostavno mi je rečeno da ne postoji način da se dokaže da li je guma izgubila svojstva jer nema vidljivih oštećenja - priča naš sagovornik. - Pri svemu tome bih ja morao da dokažem da ih nisam čuvao na pogrešan način u toku leta.

Pozvali smo nekoliko prodavaca automobilskih guma i od svih smo, po pitanju garancije, dobili isti odgovor. Garanciju, koja najčešće važi dve ili tri godine, svi prihvataju uz jedno veliko "ali".

OZNAKA dot - PRILIKOM kupovine gume treba obratiti pažnju na oznaku DOT, uz koju obično ide četvorocifreni broj koji otkriva kada je pneumatik proizveden - objašnjava nam jedan prodavac. - Na primer, DOT 1017 znači da je guma proizvedena u desetoj nedelji 2017. godine.

Guma koja se reklamira ne sme da ima manju šaru od propisane u trenutku reklamacije. Moraju da budu jasno vidljive standardne identifikacione oznake proizvođača, kod, serijski broj, DOT broj.

Guma ne sme da ima bilo kakva mehanička oštećenja izazvana eksploatacijom ili nestručnom montažom. Ukoliko je pneumatik bio montiran na vozilo a da proizvođač vozila u svojim tehničkim uputstvima nije propisao takvu dimenziju (inače je veoma popularno montiranje širih pneumatika) reklamacija takođe neće biti prihvaćena.


Baš kao i ako nisu "poštovani uslovi za tehničku upotrebu proizvoda" (pritisak pumpanja spoljnih guma, opterećenje vozila, tehnička ispravnost vozila i sl). Reklamacija kupca će biti odbijena i ako se na gumi vide posledice habanja (brzo habanje, jednostrano, stepenasto, testerasto i sl.) i ako je gazeći sloj pohaban za više od 10 odsto!

Ako kupac smatra da ipak ima pravo na reklamaciju, dužan je da priloži overeni garantni list, račun od kupovine i da se obrati prodavcu. Ovaj u roku od 15 dana, a najkasnije 45, dana mora da izvesti kupca o ishodu reklamacije. Gume se najčešće šalju proizvođaču, koji ih ispituje. Ukoliko se reklamacija uvaži, troškove slanja snosi prodavac, a ukoliko se odbije - kupac. Kupac gume kome se uvaži reklamacija najčešće dobija nove gume ili vrednost novih guma umanjenu za amortizaciju gume do trenutka reklamacije.

Kupac kome je odbijena reklamacija može, o svom trošku, tražiti i dodatno veštačenje i, naravno, može da se obrati sudu.


NEMA ROK TRAJANjA

GUME nemaju zvaničan rok upotrebe i njihov "rok trajanja" nije jasno definisan. Tako u nekim zemljama guma koja se stavlja u promet ne sme biti starija od pet godina (Britanija, Nemačka...) dok je, na primer, taj rok u Japanu deset godina. Većina proizvođača tvrdi da u sastavu njihovih guma ima materija koje sprečavaju propadanje gume najmanje 12 godina. Kod nas nije propisana starost guma, jedino minimalna dubina šare.

Pri tome je, ističu prodavci, veoma važno na koji način se skladišti guma pre prodaje. Potrebno je da se čuva na suvom, od sunca zaštićenom mestu na odgovarajućoj temperaturi.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

Borivoje Surdilovic

19.01.2018. 20:21

kupio nove i na jednoj iskoci cvoruga sa strane....posle par dana voznje .....i odnesem na reklamaciju...ne uvaze i kaze mi covek da mi je to od nasih puteva....

Шатор

19.01.2018. 20:46

Шта има овдје нејасно. Ако купац сматра да је гума примијенила својство ето има процедура. Може одмах и да плати вјештачење па да има спреман захтијев. Наравно, мора бити спреман и да плати све то до тренитка када би му се рефундирало, наравно ако је био у праву. А паушалне оцјене, без видљивих трагова нико нормалан не би прихватио...

zoran

20.01.2018. 12:11

To mi nista nije nepoznato, jer sam imao iskustvo sa gumama marke Pireli koju sam koristio samo jednu ljetnu sezonu u kojoj sam presao oko 12000 km. Sve cetiri gume su bile proizvedene u Rumuniji, a kupljene u Austriji. Gume su bile neravnomjerno potrosene, tako da je na gumama ostalo od 1,5 do 2,5 mm sare. Pokusao sam reklamaciju, ali nije uspjelo. Tako da ta marka za mene vise ne postoji, jer je od Pireli ostalo samo mozda P i nista vise.

Nikola

21.11.2019. 19:29

Prosle zime sam kupio 4 nove TIGAR WINTERA gume, tri su popucale za mesec dana i to na obicne manje rupe. Za reklamaciju u servisu su rekli da te gume nisu za teza vozila od 1000 kg, sto je apsurd. Gume su totalni skart i Nikakve na snegu.