NIT MANJE ALBUMA, NIT VIŠE HITOVA: Dragoljub Ilić Ilke o slavljeničkom koncertu "Generacije 5"

V. PANTELIĆ

05. 12. 2022. u 14:15

BEOGRADSKA rok petorka "Generacija 5", poznata po hitovima "Dolazim za pet minuta", "Ti samo budi dovoljno daleko", "Dubler" i "Najjači ostaju", obeležiće 45 godina karijere slavljeničkim koncertom 8. decembra u "MTS dvorani", na kom će im gosti biti rokenrol divovi Bora Đorđević i Dado Topić.

НИТ МАЊЕ АЛБУМА, НИТ ВИШЕ ХИТОВА: Драгољуб Илић Илке о слављеничком концерту Генерације 5

Foto Wood

Kompozitor i klavijaturista "Generacije 5" Dragoljub Ilić Ilke za "Novosti" iskreno priznaje da ne može da veruje da je već 45 godina prošlo i naglašava da koncert sviraju jer to duguju beogradskoj publici.

- Sviraćemo slavljenički koncert iz dva dela - kaže nam Ilke. - U prvom delu ćemo izvoditi naše pesme u anplagd aranžmanima, znači akustično i tu će nam pomoći gudački ansambl "Metamorfozis". To će biti fini, lagani uvod za ono što sledi u drugom delu - koncert na struju. Izvešćemo i pesmu "Za milion godina", koja godinama nije izvođena uživo i u tome ćemo imati pomoć dečjeg hora, budući da je bilo namenjena deci Afrike koja su bila gladna. Sviraćemo i našu novu stvar Freedom.

Da nećete možda da okupite sve pevače?

- To je bila ideja, međutim shvatili smo da, ako ne možemo sve, a ne možemo sve da ih skupimo, onda bolje da to ne radimo. Oni će ipak biti sa nama, jer ćemo dok sviramo numere prikazivati na video-skrinu spotove koje smo radili sa njima. Želimo da izbegnemo tu nostalgičnu notu jer ona često zna da pređe u patetiku. Nostalgija se već krije u našim pesmama. "Generacija 5" postoji u sastavu koji jeste i tako želimo da se predstavimo.

Kako je moguće da niste snimili više albuma a trajete skoro pola veka?

- Ima tu svega. Za nas pričaju, nit manje albuma, nit više hitova. Pravili smo dosta dugu pauzu u karijeri, više od 10 godina od 1982. do 1994. i za to vreme svako se okrenuo svom poslu. Moje kolege su uglavnom bili studijski muzičari, bubnjar je svirao sa "Kerberom" i u jednoj postavi sa Točkom, Krle gitarista je bio poznati studijski muzičar, a ja sam se okrenuo malo primenjenoj muzici. Moje zvanje i znanje mi je dozvoljavalo da proširim teren interesovanja. Danas me pamte podjednako kao kompozitora "Generacije 5" i kao kompozitora mnogih drugih pesama, među kojima je i "Za milion godina", po serijama "Otvorena vrata", "Moj rođak sa sela", "Nemanjići", film "Nije lako s muškarcima", dečjoj seriji "Metla bez drške", špici za "Slagalicu"... Sad radim songove za "Plavu pticu" na RTS. Uspeo sam to sve da predstavim na mom slavljeničkom gala koncertu u Narodnom pozorištu, kada sam dobio nagradu "Darko Kljajić".

Zašto je "Generacija 5" uzela pauzu kad je objavila drugi album "Dubler"?

- Postoji nekoliko razloga. Ja sam počeo da radim na televiziji jer sam se zasitio rada u grupi. Drugi je bilo opterećenje. Mnogo je lakše doći do vrha nego opstati na vrhu. Mnogi su svedočili koliko je teško održati rejting i nivo. Mene je to malo uplašilo, a sa drugim albumom "Dubler" nismo postigli uspeh kao sa prvim. Uplašio sam se da ćemo stagnirati, a kao autor sam se opteretio da svaki novi album bude bolji od prethodnog. S ove distance vidim da je to bilo smešno. Zato sam pobegao u televiziju. A sa druge strane, razišli smo se jer su svi otišli u vojsku u različita vremena. "Riblja čorba" je to uradila, odslužili su vojsku godinu i po dana i posle toga se svi vratili u punom sastavu. Zato traju do danas kako traju. Međutim mi smo to razdelili na tri-četiri godine i hemija se izgubila. Pokušali smo da se okupimo, ali više nismo bili isti ljudi. Ne verujem da nas je vojska toliko promenila, ali ni basista Duda više nije hteo da svira, bubnjar Boban je otišao za Ameriku i to više nije bila originalna postava. To su ključni razlozi.

Šta je presudilo da se ponovo okupite?

- Negde 1993. bilo je problematično, zemlja je bila u ratu, sve moguće što je zlo slilo se u našu čemernu i jadnu situaciju. Bilo je dosta humanitarnih koncerata, koji su pozivali na mir. Žika i Dragi iz "JU grupe" su nam rekli da se u Nišu organizuje koncert i predložili nam da se okupimo za tu priliku, jer naše pesme i spotovi su se i dalje puštali. Pojavili smo se tamo i bili neverovatno primljeni, bilo je to prvi put posle 10 godina da nas neko uživo čuje. Na talasu tog raspoloženja smo uradili "Najjači ostaju" kao odgovor na celu situaciju. Snimili smo spot i to je odjeknulo jako dobro i dalo nam vetar u leđa da nastavimo dalje.

Kako ste birali pevače?

- Nas je na neki način pratilo prokletstvo "Korni grupe", i oni su toliko puta menjali pevače. Pevači su čudna fela, po svojoj prirodi su solo igrači, a bend mora da bude koherentna priča, drugarska, da budemo svi međusobno tim. Neki od pevača sa kojima smo sarađivali bili su previše egocentrični. To bend nije mogao da izdrži. Inače, sve pevače smo birali po vokalnim kvalitetima jer smo bend koji dosta polaže na melodijske linije i slaganje glasova. Mnogo smo vodili računa da to budu jaki rok pevači i zdravi glasovi. Ali je ljudski faktor uvek bio problematičan.

"Generacija 5" pevala je tekstove Marine Tucaković, Neše Leptira, a Bora Čorba vam je napisao hit "Dolazim za pet minuta"?

- Tu leži jedan od razloga zašto nismo više izdavali. Ja sam pisao tekstove, ali se ne osećam kao tekstopisac. Napisao sam tekst za "Najjači ostaju", za "Ti i ja", ali nije mi spontano izlazilo kao što je to radio Bora. Tekstovi su mi bili nužno zlo. Ali, kada sam shvatio da naš auditorijum više polaže na tekst nego na muziku, pozvali smo u pomoć naše drugare i kolege. Bora nam je dosta pomogao u početku i mi njemu na neki način, sve dok mu drugari iz "Riblje čorbe" nisu rekli da nije baš pametno da piše tekstove konkurenciji. Tekst "Dolazim za pet minuta" napisao je u vojsci. Nama je trebala jedna pesma da završimo album. Naša dva drugara su banula kod Bore negde u Bosni i on je u kafani na salveti napisao tekst. Borini tekstovi su neverovatno strofični, imaju tu rimu i metar da, kad uzmete da komponujete, muzika sama izlazi. Jednostavno vas melodijski vodi kroz tekst. Nije mi bilo teško da komponujem muziku. Uveče smo otišli u studio, snimili je i na kraju je to bila najbolja pesma na ploči, koja se prodala u više od 150.000 primeraka.

NAGRADA ZA FOLKLORNE MOTIVE

NA festivalu u Opatiji 1979. za pesmu "Svemu dođe kraj" nagrađeni ste za korišćenje folklornih motiva?

- To je i nas bilo iznenadilo. Tada je Opatijski festival prvi put uveo rok veče. Bio je to festival radijskih centara, a mi smo predstavljali Radio Beograd, za koji smo uradili mnoge trajne snimke. Isprva nismo hteli da sviramo tamo gde pevaju Ivo Robić i Zdenka Vučković, ali su nam objasnili da je to posebno veče i da učestvuju i "Leb i sol" i "Vatreni poljubac". Žiri je ocenio da im naša pesma liči na neki folklorni motiv i nagradio nas. Istini za volju, ona ima taj etnos, ali skriveni. Nama je ta nagrada jako prijala jer smo bili bend koji se probijao i pojavili se na finalnoj večeri u Kristalnoj dvorani hotela "Kvarner". A ja se te sale sećam kao jako mali jer je moj otac radio u Radio Beogradu i vodio me je na Opatijski festival. Tamo sam prvi put na bini video "Indekse", koji su pevali "Jutro će promjeniti sve", što je ostavilo jak utisak na mene.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Nova dimenzija života u delu Beograda koji se budi iz sna