Muzej vazduhoplovstva: Unikati trunu u vlazi depoa
29. 12. 2011. u 20:47
Propadaju biseri istorije avijacije. Avion „fijat“ iz surčinskog depoa jedini je primerak u svetu
MEĐU više od 200 predmeta u zbirci Muzeja vazduhoplovstva nalazi se više letilica koje su ispisivale srpsku i evropsku istoriju avijacije. Veliki deo njih, umesto u izložbenom prostoru, čuva se u memljivom muzejskom depou. Da bi ove letilice bile sačuvane i predstavljene posetiocima, međutim, potrebno je više stotina hiljada evra, koje muzej - nema.
To je bio razlog zbog koga je uprava ove ustanove pokušala da Muzeju vazduhoplovstva iz Kalifornije proda delove izuzetno retkog lovca iz Drugog svetskog rata, „lokid“ P38. Kako je ovaj avion kulturno dobro u režimu „prethodne zaštite“, posao je - stopiran.
Sporni „lokid“, međutim, samo je jedna sa spiska letilica kojima su hitno potrebne restauracija i zaštita. One su smeštene u mračnom podzemlju muzejske zgrade, gde su godinama bile izložene propadanju, „čerupanju“ i krađi.
- Prostor u kojem se nalaze ovi rariteti ne ispunjava ni najosnovnije tehničke uslove za smeštaj letilica - kaže Predrag Grandić, prvi čovek muzeja. - Vlaga je velika, a drvene letilice pokrivene su najlonom, pa preti opasnost da se delovi oštete. Depo prokišnjava, a i instalacije su u lošem stanju. Protivpožarna zaštita gotovo da ne postoji, a sa tavanice se sliva kišnica.
U vlazi i memli „kiseli“ se vazduhoplovna flota koje se ne bi postidele ni najbogatije kolekcije u svetu. Najveća „ekskluziva“ surčinskog muzeja je avion „fijat G-50“. Naš primerak jedini je sačuvani ovakav avion u svetu. Reč je o prvom italijanskom metalnom avionu, napravljenom u fabrici u Torinu, u Musolinijevo vreme. Unikatna letilica tokom Drugog svetskog rata bila je u sastavu vazduhoplovstva NDH. Na njoj su i danas, na krilima i repu, vidljive šahovnice.
Pilot ovog aviona krajem rata u njemu je prebegao na ostrvo Vis, posle čega je korišćen u avijaciji nove Jugoslavije. Zbog ovog aviona godinama je u Italiji vladala neviđena euforija. Njihove delegacije u više navrata su dolazile u muzej i različitim kanalima lobirale da se avion proda.
Uz krilo Musolinijevog „fijata“ u depou muzeja danas je Hitlerova „štuka“. Ova letilica, tipa „junkers 87“, nije sasvim kompletna, ali su sačuvani rep, delovi kokpita i krila aviona. Nemački „lovac“ pre nekoliko godina bio je prodat, ali je njegov odlazak sprečen u poslednji čas. Delovi ovog raritetnog aviona, zapakovani za putovanje, u minut do dvanaest vraćeni su sa carine u muzej.
Među vrednim primercima u surčinskom podrumu je i nemački lovac „foke vulf“. Ovaj avion zarobile su od Nemaca snage NOV, posle čega je „mobilisan“ u partizansku eskadrilu. Brigu i pažnju odavno već traži i čitav niz vazduhoplova koji se nalaze u muzejskom depou, ali i u postavci ispred muzejske zgrade. Takvi su sovjetski bombarder „petljakov“, posleratni dvomotorni lovac „ikarus“, ali i putnički DC-3...
lepi zoki
29.12.2011. 21:51
Grandoman daje spisak za sledeću prodaju.Rešio čovek da spase avione prodajom pa to ti je. Verovatno su i oni nekompletni i nemoguće ih je sastaviti, čuvati ,konzervirati a i većina nije napravljena kod nas i vrlo malo ima veze sa nama.
@lepi zoki - Taj spisak je javnosti poznat vec 40 i kusur godina, daleko pre nego sto je Grandic postao pilot ili mogao da zamisli da ce jednog dana biti direktor muzeja. Odel lepo u biblioteku i krenes da listas stampu iz sezdesetih, sedamdesetih pa ces i sam videti da taj spisak postoji a sada u opstoj pomami napada na Grandica pripisuje mu se i ono sto su drugi radili dok je on muvao ribe kao mladic a kamoli da je tada ista znao o muzeju.
Pazite ovo "gde su godinama bile izložene propadanju, čerupanju i krađi“ i "nemački lovac pre nekoliko godina bio je prodat… u minut do dvanaest vraćeni su sa carine u muzej." Alo, jel depo sastavni deo muzeja i da li je neko ikada odgovarao za ovakve stvari???
Komentari (3)