Lansiran novi sajt Vlade Srbije

06. 11. 2018. u 12:16

Danas je lansiran novi sajt Vlade Republike Srbije www. srbija.gov.rs

Лансиран нови сајт Владе Србије

Danas je lansiran novi sajt Vlade Republike Srbije www. srbija.gov.rs. Prethodni sajt Vlade Republike Srbije poslednji put redizajniran je sada već davne 2004. godine. Starom stranicom dominirao je njhitespace, pristup sadržaju nije bio optimizovan za pametne uređaje, a ni konekcija između korisnika i servera nije bila zaštićena o čemu je svedočio manjak SSL sertifikata.

Zato se kao glavno pitanje nameće zašto se sa izradom novog sajta čekalo čitavih 14 godina? U ekskluzivnom predstavljanju za Netokraciju, premijerka Ana Brnabić otkriva da se o novom sajtu Vlade Srbije razmišljalo “prvenstveno zbog promene koncepta komuniciranja sa građanima – ne zbog zastarelosti i nefunkcionalnosti starog”. Ona dodaje:

Stari sajt je daleko više bio jednostrani izvor informacija, sa ograničenim mogućnostima komunikacije. Sa druge strane, u poslednje dve godine radi se na kreiranju i modernizaciji novog koncepta javne uprave koja treba da bude u službi i građanima i privredi – njihov servis, a ne obrnuto, kao što je do sada bilo.

Vlada je, podseća premijerka, započela i sa razvijanjem brojnih elektronskih servisa čiji je zadatak da olakšaju i pojednostave svakodnevne potrebe svim građanima, te dodaje da se novi sajt Vlade upravo naslanja na taj koncept – ideal dvosmerne komunikacije.

KLjUČNE KARAKTERISTIKE SAJTA:

1. Transparentnost, otvorenost, dvosmerna komunikacija sa građanima - Vlada u službi građana („CRM system") - fokus je da građani koji pišu Vladi i/ministarstvima i dobiju odgovor. Na nedeljnom nivou ćemo pratiti kako ministarstva odgovaraju građanima kroz ponuđenu veb formu na sajtu („Budimo u kontaktu") i to će nam biti dodatni alat da državna uprava komunicira sa građanima, u sklopu njene transformacije u servis građana

2.Naziv sajta je „U službi građana" – okrenutost građanima / korisnicima, sa istaknutim servisima za građane i privredu na naslovnoj strani sajta

3. Sajt je pregledniji, funkcionalniji, lak za navigaciju, prilagođen različitim formatima uređaja, ima i mobilnu verziju

4. Dostupnost svim građanima - jednostavan pristup svima, i slepim i slabovidim osobama – inkluzija društva, softver tzv. tedžt-to-speech su radili naši stručnjaci sa FTN iz NS i firma AlfaNum, takođe iz NS – iskoristili smo domaću pamet i talenat

5. Promocija Srbije – sajt je hub za Srbiju, ne promoviše isključivo Vladu, već Srbiju – poslovnu klimu, sajt ima deo za privredu, građane, potencijale Srbije, znamenitosti, među kojima 100 najistaknutijih Srba iz naše istorije, tu je lista svih kulturnih institucija

6. U saradnji sa TOS-om postavili smo najznačajnije destinacije u našoj zemlji, sa odabirom fantastičnih fotografija, domaćih fotografa (sve su kupljene) jer želimo da ovaj sajt bude promocija Srbije u svetu

7. Na sajtu se nalaze svi audio/video zapisi i elektronski dokumenti sa sednica Vlade od 2004., kao i arhiva svih sajtova još od 1998. Dakle, zadržali smo veb istoriju i nismo se držali principa da „sve počinje od nas", naprotiv

Sajt je urađen u ćiriličnoj, latiničnoj i engleskoj verziji.

DIGITALNI ‘HUB’ VLADE U SLUŽBI GRAĐANA

Zvaničnoj izradi sajta pristupilo se u junu 2018. godine, a pripreme su počele godinu dana ranije. Na tenderu je izabrana kompanija Effecta Solutions koja je radila i prethodne sajtove Vlade, a kako kaže premijerka, „Kancelarija za IT i eUpravu je budžetirala sredstva za izradu sajta Vlade, CRM sistema za celu Vladu i tri dodatna sajta“. Podaci o celokupnoj javnoj nabavci i njenom iznosu (18.644.000,00 dinara bez PDV-a) javno su dostupni na sajtu Kancelarije.

Inicijalni utisak korisnika kada pristupi novom sajtu jeste da je on daleko pregledniji, jednostavniji za navigaciju i funkcionalniji od prethodnog. Cilj nove online adrese Vlade jeste da sama institucija bude bliže građanima, stoga su u prvom planu funkcije koje korisnicima pružaju mogućnost da se informišu o zapošljavanju, zdravstvu, obrazovanju, osiguranju, a može se pristupiti i drugim digitalnim servisima države – primarno eUpravi.

Ukoliko vas, recimo, zanima procedura lečenja u inostranstvu, u okviru glavnog menija lako možete pronaći potrebne podatke. Isto važi i za većinu drugih osnovnih informacija koje vam kao građaninu Srbije mogu biti značajne.

Sa druge strane, verovatno i najveća tehnološka novina kojom se novi sajt Vlade može pohvaliti jeste implementacija tedžt-to-speech softvera razvijanog od strane novosadske firme AlfaNum koja se u razvoju ovog softvera oslanjala na dvadesetogodišnje iskustvo FTN-a u ovoj oblasti. Ovaj softver poseduje mogućnost čitanja sadržaja sa sajta, uvažavajući sve interpunkcijske znakove.

Kako najavljuju u Vladi, ovde se neće zadržati kada je u pitanju okrenutost osobama sa posebnim potrebama, pa najavljuju i skoru promociju softvera eye-control koji omogućava upravljanje računarom isključivo očima.

SARADNjA SA TURISTIČKOM ORGANIZACIJOM SRBIJE

Ukoliko ste, pak, preduzetnik ili razmišljate da to postanete, novi sajt Vlade Srbije daje vam mogućnost da dođete do nekih osnovnih informacija o poslovnoj klimi, pravima i obavezama. Tako u okviru odeljka „Privredna klima“ na glavnom meniju, korisnici mogu doći do podataka o finansijskoj i nefinansijskoj podršci, carinskoj tarifi, izvozu, informacija o poreskom sistemu, međunarodnim sporazumima, ugovorima i slično.

Kako saznajemo, posebna pažnja posvećena je i stranim investitorima koji na sajtu Vlade sada mogu doći do relevantnih informacija, ali za sada samo na engleskom jeziku. Drugi jezici, za sada, nisu u opticaju.

U svrhu bolje promocije zemlje, kako prema biznisima tako i prema turistima, kreatori sajta potrudili su se da vizuelno prikažu šta posetioce čeka kada i dođu u Srbiju – što prethodni sajt nije sadržao. U saradnji sa Turističkom organizacijom Srbije sada se na sajtu Vlade mogu pronaći neka od njenih najlepših prirodnih i istorijskih bogatstava što, za one turiste koji do sada nisu imali priliku da posete Srbiju već samo da razviju predrasude, ipak znači.

U daljem razgovoru za Netokraciju, premijerka naglašava:

Želimo da na sajtu predstavimo ono najbolje od naše zemlje, kao centralno mesto odakle će svi moći da se informišu i da dalje istražuju ono što ih zanima. Posebno nam je važno da predstavimo informacije koje mogu da budu važne poslovnoj zajednici i investitorima zato što je sajt Vlade prva slika i prvi utisak stranaca o našoj zemlji.

Zato su upravo i predstavljene turističke atrakcije Srbije, naše kulturno nasleđe, informacije o našim najvažnijim i poznatim kulturnim brendovima. Postavili smo dobar koncept, koji nam daje osnovu da ga u budućnosti dalje razvijamo.

MOŽEMO LI OČEKIVATI AKTIVNIJU VLADU NA DRUŠTVENIM MREŽAMA?

Poput brendova koji su shvatili značaj dvosmerne komunikacije putem društvenih mreža sa svojim korisnicima i mnoge Vlade razvijenih zemalja imaju svoje „digitalne ambasade“ na društvenim mrežama kao što su Facebook, Twitter, Instagram i druge. Vlada Srbije u ovom trenutku prisutna je samo na Twitter-u (iako profil nije verifikovan), dok profili na drugim društvenim mrežama ne postoje.

Kako premijerka otkriva, sa novim sajtom Vlade najavljeno je i pristupanje Facebook-u kao još jednom od zvaničnih (digitalnih) kanala putem kojih će Vlada moći da komunicira sa građanima, ali i vice versa – putem kojih će građani moći da komuniciraju sa predstavnicima izvršne vlasti.

Novina u funkcionisanju novog sajta kao digitalnog produkta koji se vezuje za CRM Vlade biće i mogućnost preusmeravanja pitanja građana na odgovarajuće adrese. Brnabić kaže:

S obzirom na postojanje ovog ticketing-a, u sistemu se vidi statistika na koliko pitanja su ministarstva odgovarala. To predstavlja savremeni alat kako bi se nadgledalo i kontrolisalo koliko su ministarstva pravovremena u komunikaciji sa građanima. Naravno, ova statistika će biti dostupna na klik i biće prosleđivana predsedniku Vlade i svim ministrima u Vladi. Dvosmerna komunikacija i usmerenost na građane upravo su u fokusu novog sajta.

Međutim, ko garantuje građanima da će dobiti odgovor na pitanja upućena putem sajta? Brnabić navodi:

Prvi put imamo savremeni IT alat koji prati sva pitanja koja se postavljaju Vladi i ministarstvima, kao i slanje odgovora. Kancelarija za medije Vlade Srbije je zadužena za upravljanje ovim sistemom i oni su postavili određene standarde: prvi odgovor da je pitanje prihvaćeno građani dobijaju odmah, cilj je da se građanima odgovori za 72 sata, a ukoliko to nije moguće građani će dobiti informaciju da se na njihovom odgovoru radi.

Svesni smo da je ovo ogroman izazov. Znam da neće biti lako, da će biti različitih pitanja, ali moj tim i ja ćemo pratiti kako se svako ministarstvo bori sa ovim izazovom.


netokracija.rs

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije