DA LI ĆE APEKS PRISTATI NA MANjE? Sekretarijat za javni prevoz priprema odabir novog partnera naplate karata

S. B. MILOŠEVIĆ

četvrtak, 06. 08. 2020. u 07:38

ДА ЛИ ЋЕ АПЕКС ПРИСТАТИ НА МАЊЕ? Секретаријат за јавни превоз припрема одабир новог партнера наплате карата

Foto N. Fifić

SEKRETARIJAT za javni gradski prevoz uskoro bi trebalo da raspiše javnu nabavku za izbor partnera za naplatu karata i upravljanje vozilima, pošto ugovor sa "Apeksom" odnosno "Bus plusom", ističe 20. septembra.

Prema važećem ugovoru, "Apeksu" je pripadalo 8,53 odsto prihoda ostvarenih prodajom karata, dok će Grad sada najverovatnije tražiti partnera koji bi pristao na 7,92 odsto. Da li će "Apeks" prihvatiti nižu ponudu ili će se pojaviti neko drugi, za sada je nemoguće prognozirati.

Na pitanje hoće li konkurisati na novom tenderu, kažu da će odluku o učešću na javnoj nabavci doneti većinski osnivač ove firme - turska kompanija "KentKart". Navode i da će odluka o prihvatanju procenta od 7,92 odsto zavisiti od uslova tendera.

GROČANI NAJVIŠE PUTUJU

STUDIJA Saobraćajnog fakulteta pokazala je da se javnim prevozom najviše kreću žitelji 3. i 4. zone, odnosno prigradskih opština. Tako Gročani obave 20.066 kretanja u danu, dok Lazarevčani najviše kretanja imaju unutar svoje opštine čak 11.424. Najmanje je kretanja u Zemunu -1.232, dok se iz jedne ka drugoj opštini najmanje kreću stanovnici Savskog venca (304).

Odluku o predlogu javno-privatnog partnerstva na prošloj sednici usvojila je Skupština grada, a napravljen je na osnovu studije koju je uradio Saobraćajni fakultet u Beogradu.

Kako se navodi u dokumentaciji, novo partnerstvo trebalo bi da se sklopi za narednih 13 godina, a ovaj period izabran je, jer oslobađa grad dobrog dela troškova, a drugi je to što i Smart plan razvoja sistema javnog prevoza prepoznaje 2033. kao ciljnu plansku godinu.
Grad će, na osnovu iskustva, sada kroz novo partnerstvo tražiti da se unapredi sistem kontrole prevoza putnika, da se smanji mogućnost zloupotrebe u sistemu, unapredi mehanizam za nadgledanje i kontrolu prevoznika kroz uvođenje novih funkcionalnosti u sistem, ali i kroz poboljšanje načina informisanja putnika.

DODATNI PRIHOD NA KARTAMA

PREMA postojećem ugovoru sa "Apeksom", njima pripadaju prihodi od izdavanja beskontaktnih smart kartica korisnicima. Tako je u 2019. prodato 219.904 personalizovanih kartica po ceni od 250 dinara, 325.182 nepersonalizovane kartice takođe po ceni od 250 dinara i 201.824 papirnih kartica od 40 dinara.

Ono što su prevoznici u anketama, koje je sprovodio Saobraćajni fakultet, navodili kao najbitnije jeste povećanje i zaštita prihoda, a onda unapređenje sistema za naplatu karata. Kada su korisnici u pitanju, kao najlošiji deo sistema ocenjen je rad službe kontrole putnika i sistem za brojanje putnika.

Ipak, pitanje od najveće osetljivosti jeste visina nadoknade, odnosno provizije, za ugovorene poslove koju bi Grad plaćao privatnom partneru za održavanje sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima. I baš zato što su interesi javnog i privatnog partnera oko ovoga direktno suprotstavljeni, preporuka usvojenog predloga je da visina provizije treba da bude ključni kriterijum za odabir najpovoljnijeg privatnog partnera.
Prosečni mesečni prihod od prodaje karata u 2019. bio je 621 milion dinara, što znaći da je "Apeks" na osnovu procenta od 8,52 mesečno zarađivao oko 50 miliona dinara.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

Radojks

06.08.2020. 17:49

Svesni smo da se prevoz placati mora . Svesni smo da se vozimo u novim autobusima ,a ponajvise u starim gde greje sa svih strana i nema vazduha. Ali nismo svesni da karta isto kosta za 2 stanice i 25 stanica. Zar netko tko pravi te cene razmislja o tome. Nista putnicima neznaci sat i 45 minuta trajanje karte kada on ide na posao i nema vremena da se vozi taj sat. Razmislite o tome i putnici ce biti zadovoljni i kucati redovno karte.

duca011

06.08.2020. 21:38

Ukinuti placanje prevoza i uvesti taksu od recimo 1200 din za one koji se voze sami u kolima. Automatski si omogucio svima koji to zele da koriste javni prevoz, destimulisao one koji nemaju para da se voze i gde treba i gde ne treba svojim automobilom, a gubitak se pokrije od takse. Prosto i jednostavno. Kako sami kazu mesecno se naplati oko 5 miliona eur sto za Beograd i nisu neke pare. To je 5 miliona putnika u koji bi placali taksu u toku meseca, odnosno oko 170 000 dnevno koji hoce da plate komfor. Vrlo prosto.Ustede visestruke u smislu ukupne potrosnje goriva, manjih guzvi, manje zagadjenja...