Nepoznati putopisi Krakova

D. BOGUTOVIĆ

30. 01. 2018. u 22:41

Objavljena prva od tri knjige zapisa zaboravljenog srpskog pisca. Demić: Njegovo ime zaslužuje da se nađe kraj Isidore, Crnjanskog...

Непознати путописи Кракова

Krakov (u belom) na jednom od svojih putovanja Foto Biblioteka grada

AKO je nekom srpskom piscu burni životni put odredio i književnu sudbinu, onda je to svakako Stanislav Krakov (1895-1968). Važio je za jednog od najznačajnijih predstavnika modernog proznog izraza dvadesetih godina 20. veka, ali je iz neknjiževnih razloga dugo bio gurnut u zaborav. Nedavno objavljena njegova knjiga "Putopisi" (izdavač "Dereta"), koju je priredio pisac Mirko Demić, predstavlja ne samo lepo književno iznenađenje, već i pravu poslasticu za ljubitelje ovog žanra. A u pripremi su još dve putopisne knjige, ovog neobičnog autora pustolovnog duha, velike kulture i blistavog stila.

Rođeni Kragujevčanin poljskog porekla sa 16 godina je uzeo pušku u ruke, učestvujući najpre u balkanskim, a zatim i u Prvom svetskom ratu, odakle se vratio sa 17 rana i devet odlikovanja. Pravnik po struci, radio je kao novinar i urednik nekoliko listova i časopisa, bio direktor Radio Beograda, romansijer, veliki zaljubljenik u avijaciju i film. Sačuvan je samo jedan njegov igrano-dokumentarni film "Za čast otadžbine" (1931), dok je drugi "Kroz zemlju naših careva i kraljeva" (1932) zauvek izgubljen. Zbog političkog delovanja i podrške Milanu Nediću, koji mu je bio ujak, dugo godina živeo je u emigraciji, gde je i umro, a njegovo stvaralaštvo je prećutkivano i nepravedno osporavano.



- Ono u čemu je bio spisateljski najproduktivniji, a možda i najbolji, u putopisu, do danas nije ukoričeno, sem nevelike knjige "Po južnoj Srbiji" iz 1926. - kaže Demić. - Najveći broj putopisa nastalih uglavnom u trećoj i početkom četvrte decenije prošlog veka, ostao je razasut po novinama i časopisima, štampanim između dva svetska rata. To nije uspelo ni književnom istoričaru Gojku Tešiću, kome pripadaju neosporne zasluge za napor da devedesetih godina prošlog veka Krakova vrati u srpsku književnost, objavivši romane "Krila" i "Kroz buru", kao i da rekonstruiše zbirku novela, nazvavši je "Crveni Pjero".

U prvom objavljenom tomu su putopisi nastali tokom njegovog putovanja po severnoj Africi i Sredozemlju. Knjigu otvaraju stranice o Gibraltaru, toj "nevidljivoj tvrđavi Engleske", kojoj su čar davale kafane sa ženskim orkestrima, a zatvaraju utisci iz Lihtenštajna, "zemlje radosti i mira", sa samo jednim ministrom i tri žandarma i poslednjim vojnikom koji je 64 godine bio u penziji. Čitalac može da uživa i u izuzetnim putopisnim pričama iz Maroka, Alžira, Tunisa, Turske, Bugarske, Portugalije, Španije, Francuske, Italije, Holandije, Poljske... U knjizi je objavljeno i nekoliko manjih zapisa, prvi put štampanih iz rukopisa, pronađenih u rukopisnoj zaostavštini Krakova koja se i danas čuva u Arhivu Jugoslavije.

Demić je uveren da putopisi Stanislava Krakova spadaju u red najuspelijih i najzanimljivijih u srpskoj književnosti 20. veka i da njegovo ime zaslužuje da se nađe kraj korifeja srpskog putopisa, kao što su Isidora, Crnjanski, Rastko Petrović, Vinaver i G. Božović.


NEBOPISI

U DRUGOM tomu biće objavljen najveći deo putopisa nastalih sa njegovih putovanja po Jugoslaviji - otkriva Demić za "Novosti". - U trećoj knjizi, koja nosi radni naslov "Letenja kao ekstaza nerava", sakupljeni su njegovi putopisi/nebopisi, nastali posle krstarenja avionima jugoslovenskim nebom, kao i serija reportaža sa prvog krstarenja DOH-a (1930-1931), tada najvećeg hidroaviona na svetu čija je ruta vodila od Amsterdama, preko Sautemptona, u Engleskoj, duž francuskih i portugalskih obala, sve do Las Palmasa.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

Патриота

31.01.2018. 16:35

Имао задовољство да прочитам књигу. За сваку препоруку.