Dr Saša Veljković: Nacionalne kampanje podrške kupovini domaćih proizvoda
Potrošački etnocentrizam predstavlja stavove i ponašanje potrošača u pogledu kupovine domaćih i inostranih proizvoda. On proizlazi iz zabrinutosti za sopstvenu zemlju i straha od ugrožavanja njenih ekonomskih interesa uvozom i kupovinom stranih proizvoda. Jačina uticaja potrošačkog etnocentrizma varira po pojedinim područjima, segmentima potrošača i kategorijama proizvoda, što je posledica različite istorije i kulture naroda, ekonomskog stanja i nivoa razvijenosti, otvorenosti prema svetu i dejstva drugih faktora.
Potrošački etnocentrizam predstavlja stavove i ponašanje potrošača u pogledu kupovine domaćih i inostranih proizvoda. On proizlazi iz zabrinutosti za sopstvenu zemlju i straha od ugrožavanja njenih ekonomskih interesa uvozom i kupovinom stranih proizvoda. Jačina uticaja potrošačkog etnocentrizma varira po pojedinim područjima, segmentima potrošača i kategorijama proizvoda, što je posledica različite istorije i kulture naroda, ekonomskog stanja i nivoa razvijenosti, otvorenosti prema svetu i dejstva drugih faktora.
Nastojeći da iskoriste etnocentrične tendencije potrošača, ali i da ih podstaknu pokretanjem nacionalnih kampanja u svrhu promocije domaće privrede, države širom sveta pokušavaju da objasne neophodnost i pozitivne efekte izbora domaćih proizvoda i usluga po ekonomski rast i razvoj zemlje. Prve kampanje usmerene na podsticanje kupovine domaćih proizvoda i usluga vezuju se za godine posle Drugog svetskog rata, i vreme Velike ekonomske krize, tako da su dvadesetih i tridesetih godina XX veka ove kampanje organizovane u SAD i Australiji.
Istovremeno je pokrenuta prva moderna kampanja ovog tipa u Evropi, i to u velikoj Britaniji (Buy British i Buy Empire). Kampanja je profesionalno vođena, korišćenjem različitih propagandnih tehnika i edukovanjem potrošača. Osnovni ciljevi kampanje bili su povećanje zaposlenosti, jačanje valute i poboljšanje trgovinske razmene unutar Ujedinjenog Kraljevstva. Vlada, na čelu sa konzervativcima, ali i sam kralj Edvard VIII bili su njeni pokretači.
Manevarski prostor države u pogledu podrške akciji kupovine domaćih proizvoda (naspram inostranih) vremenom se sužavao sa porastom liberalizacije u spoljnoj trgovini, izraženim trendom globalizacije i porastom dominacije multinacionalnih kompanija. Tome su doprineli i veća uloga organizacija poput Svetske trgovinske organizacije, ali i procesi udruživanja zemalja (primer Evropske unije), kao i potpisivanje regionalnih sporazuma o slobodnoj trgovini.
Neki su zbog aktivnosti podrške domaćim proizvodima i kažnjeni. Tako je svojevremeno Evropski sud pravde utvrdio da je Republika Irska prekršila svoje obaveze proistekle iz Ugovora o Evropskoj zajednici time što je, uz aktivnu podršku i finansiranje Vlade sprovela kampanju kao podršku favorizovanju kupovine domaćih proizvoda naspram inostranih.
Vremenom su aktivnosti podrške domaćim proizvodima i proizvođačima, sa državnih organa i institucija, prešle na nacionalna udruženja proizvođača, neprofitne organizacije i naročito na privredne komore. Danas je ponovo aktuelno pitanje podrške domaćim proizvodima, naročito u državama koje se nalaze u sličnoj ekonomskoj situaciji kao Srbija, ali i u razvijenim zemljama, poput Francuske.
Origin France Garantie, od 2010. godine, kao oznaka i sertifikat, predstavlja garanciju da je proizvod svoje osnovne karakteristike stekao u francuskoj fabrici i da je više od 50% njegove jedinične cene doprinos domaćih sirovina i rada. Trenutno više od 600 kompanija proizvodi proizvode sa ovim sertifikatom, a među njima su i: Le Slip Francais, 1083, Hopaal, Bioseptil, Peugeot, Gautier, Lafuma, Haagen Daz... Promociju znaka obezbeđuje udruženje Pro France, a sertifikaciju vrše nezavisna sertifikaciona tela, sve uz podršku Privredne komore.
Kada je u pitanju neposredno okruženje, među prvima je sa kampanjom podrške domaćim proizvodima krenula Hrvatska, gde od 1997. godine postoje i dve oznake koje ukazuju na kvalitetne i originalne domaće proizvode, čiji je garant Hrvatska gospodarska komora (HGK). Zanimljivo je da se od izrazito neprijateljskog stava EU prema aktivnostima ovog tipa, došlo do situacije da se koriste i sredstva fondova EU za finansiranje dobijanja oznaka HGK. Slične akcije, sa oznakama porekla proizvoda ili bez njih, pokrenute su i u Sloveniji, Crnoj Gori, Republici Srpskoj i Federaciji BiH, Mađarskoj, Bugarskoj... Zanimljivo je da državni organi i vlade ponovo aktivno podržavaju kampanje, što najnoviji primeri iz Bugarske i Slovenije i pokazuju. Udruženje poljoprivrednih proizvođača u Bugarskoj pokrenulo je nedavno nacionalnu informativno-edukativnu kampanju "Ja biram 380", uz podršku Ministarstva poljoprivrede, hrane i šumarstva, dok se u Sloveniji, na portalu Vlade, pozivaju potrošači da u vreme najnovije krize, izazvane pandemijom, kupuju slovenačke proizvode.
Navedene aktivnosti u okruženju, aktuelizovane u vreme krize izazvane pandemijom virusa kovid 19, utvrđuju potrebu da obratimo pažnju na domaće, kvalitetne i zdrave proizvode iz Srbije. Odgovornost za uspeh delimo svi:
- proizvođači, obezbeđujući kvalitetne procese i postupke, te domaće izvore snabdevanja, što sve kao rezultat mora imati zdrave i dobre proizvode stvarane u Srbiji;
- potrošači, dajući šansu domaćim proizvodima, naročito u onim oblastima gde postoji dobra sirovinska baza i tradicija proizvodnje;
- Privredna komora Srbije, kao pokretač i koordinator kampanje i garant novog znaka koji ukazuje na kvalitetne domaće proizvode, pomažući time i domaćim proizvođačima da se diferenciraju i potrošačima da prepoznaju prave domaće vrednosti; i
- državne institucije i stručna javnost, kroz različite vidove podrške ovakvim inicijativama.
Nepristrasno označavanje proizvoda koji mogu postati "čuvarkuće" neophodna su osnova svih daljih aktivnosti. Sloboda izbora potrošača se ovim ne dovodi u pitanje. Svako i dalje može birati i kupovati proizvode prema svojim preferencijama. Oni koji žele da ljubav prema domaćem iskažu i kupovinom, moraju imati prepoznatljivu i kredibilnu oznaku na proizvodima, kao vodilju i garant da u svom izboru nisu pogrešili.
Dobro osmišljenom kampanjom i podrškom inicijativama i investicijama u proizvode koji su stvarani u Srbiji, podiže se i svest preduzetnika i svih onih koji svojim znanjem, radom i kapitalom žele da stvore kvalitetne proizvode iz Srbije i za Srbiju. Svi moramo da pokažemo da Srbiju, njene stanovnike i fabrike, volimo makar kao što drugi vole svoje, kao i da tu ljubav dokažemo stvarajući, kupujući i trošeći proizvode sa "čuvarkućom".
ŠTA JE RUSKI PLAN “N”: Ukrajina bi mogla da ostane bez nekoliko važnih oblasti ukoliko Moskva uspe (VIDEO)
NjIHOV primarni cilj je zaštita ruskih pograničnih regiona, kao što je Belgorod, ali sekundarni ciljevi su zauzimanje Harkova, Sumija i Dnjepropetrovska.
26. 04. 2024. u 20:00
TEŠKE VESTI IZ VAŠINGTONA STIGLE U KIJEV: Nema više "patriota" za Ukrajinu
VAŠINGTON još nema besplatne sisteme protivvazdušne odbrane "patriot" koji bi mogli da budu prebačeni u Ukrajinu, proizilazi iz intervjua sa američkim savetnikom za nacionalnu bezbednost Džejkom Salivanom za MSNBC.
26. 04. 2024. u 19:17
LjUDI SE ČUDE: Žika prima OGROMNU penziju - "službenik tri puta proveravao, nije mogao da veruje"
"TAJNA je u tome što je mene pokojni Aleksandar Tijanić naučio da to tako radim..."
26. 04. 2024. u 22:32
Komentari (0)