Hrabra i čudesna Olivera

D. MATOVIĆ

27. 09. 2009. u 20:47

 Prvi put kod nas objavljena monografija o najmlađoj kćeri kneza Lazara. Turski hroničari je okrivljuju da je navela Bajazita da pije vino, preko koga je došla do njegovog srca i političkog uticaja

 ŽIVOTNI put Olivere Lazarević (1373-1444), najmlađe kćeri kneza Lazara i kneginje Milice godinama je bio prekriven velom tajne. U literaturi se spominjala tek u malim odeljcima u radovima koji se bave srednjovekovnom epohom ili porodicom Lazarević. Prvi put kod nas biće objavljena monografija o ovoj ženi, koja je bila žrtva za spas svog naroda i otadžbine posle Kosovske bitke, u kojoj su sabrana maltene sva dosadašnja znanja o njoj.
Izdavač Fond „Princeza Olivera“ je sa mnogo entuzijazma i ljubavi pristupio realizaciji ovog projekta. Do kraja nedelje kao proizvod pojaviće se lepo urađena i opremljena knjiga „Princeza Olivera: Zaborovljena srpska kneginja“, čiji je autor Nikola Giljen, a koautori Olivera Šaranović i Sonja Jovićević Jov. Baršunaste korice i kutija, obložene svilenkastim platnom na kome je prenet motiv bogate plastične dekoracije Moravske škole stvaraju poseban utisak i naprosto teraju čitaoca da „zaroni“ u srpsku srednjovekovnu istoriju. Paralelno sa izdanjem na našem jeziku, štampanom u 1.000 primeraka, biće objavljeno po 500 primeraka na ruskom i engleskom.
- Monografija je nastala kao deo i delo misije Fonda „Princeza Olivera“, usmerene ka očuvanju našeg duhovnog identiteta - kaže Sonja Jovićević. - Njome smo pokušali da od zaborava spasimo delić srpske istorije, da otrgnemo od vremena Oliverin životni put i njen san.
Princeza Olivera je u mladosti provela dvanaest godina u haremu turskog sultana Bajazita Prvog, kao zalog miru između Srbije i Osmanskog carstva, a jedno vreme i u zarobljeništvu mongolskog kana Tamerlana, kao zarobljenica posle Angorske bitke, koja se dogodila 1402. godine.
- Olivera je data za ženu Bajazitu, čoveku druge vere, koji je napao njenu zemlju i pogubio njenog oca. Prema predanju, put iz rodnog Kruševca ka Drenopolju srpski narod je Oliveri posuo ružama - objašnjava Nikola Giljen. - Među stotinama žena u haremu Olivera je postala jedna od četiri sultanove žene - kadune. Vremenom se između njih dvoje, ipak, rodila ljubav. U zapisima istoričara Vladimira Ćorovića navodi se da je Olivera bila vanredno lepa i imala je veliki uticaj na strastima odanog Bajazita, a njegov kolega Stojan Novaković piše da je uspela da i u sultanskom haremu održi prvo mesto i da zadobije i održi ljubav besnog Bajazita. Svoje mesto u haremu i sultanovom srcu često je koristila da pomogne svom napaćenom narodu. Zahvaljujući svom uticaju na Bajazita, Srbija je u to vreme imala daleko povoljniji položaj nego druge balkanske vazalne države, a sami Lazarevići preimućstvo nad ostalom srpskom vlastelom.
Autori monografije ističu da su za osvetljavanje ovog perioda Oliverinog života koristili materijal iz naših i dubrovačkog arhiva, ali su im turski izvori, nažalost, bili nedostupni.
- Za sve vreme boravka u haremu Olivera je ostala u pravoslavnoj veri, što je, naravno, uticalo da se u turskim izvorima spominje kao negativna ličnost - kaže Jovićevićka. - Turski hroničari je ne zovu po imenu, nego „kaurka devojka“ i okrivljuju je da je navela Bajazita da pije vino, preko koga je došla do njegovog srca i političkog uticaja.
Nasuprot tome, žrtvu princeze Olivere srpski narod je još za njenog života veoma cenio. Smatrana je žrtvom biblijskog karaktera, kako navode autori, bogougodnom i hristolikom, prinetom iz slobode, ljubavi i poslušanja prema svom rodu i otačinstvu.
Despina Olivera se vratila u Srbiju 1403. godine i živela na dvoru svog brata Stefana u tada novoj srpskoj prestonici - Beogradu. Hroničari beleže da mu je bila „verni pratilac, drug i savetnik, podstrekač i tešitelj“. Posle Bajazita nije se udavala i imala potomaka. Od 1430. sa prekidima, živela je najverovatnije kod svog sestrića despota Đurđa Brankovića u Smederevu, a često je putovala kod sestre Jelene Balšić u Dubrovnik, Zetu i Hercegovinu. Kako navode autori monografije naročito je toplo bila primana u Dubrovniku, jer je „Domina Despina“ (kako su je Dubrovčani zvali) bila „časna gospođa od krvi Svetloga Despota i od njegovoga Dvora“. Poslednji put se spominje u istorijskim dokumentima iz 1443. godine. Smatra se da je umrla posle 1444. godine i ne zna se gde je sahranjena.

DESPINA

OLIVERA se rodila između 1373. i 1376. godine u Kruševcu, gde je na dvoru svojih roditelja živela sve do 1390. Njeno pravo ime bilo je Olivera, ali je poznata pod imenom Despina, kako su je zvali Dubrovčani i njena starija sestra Jelena Balšić - kaže Giljen. - Po majci Milici, Olivera vodi poreklo od loze Nemanjića. Po već utvrđenoj tradiciji, nasleđenoj od Vizantije i Nemanjića, sve kćeri kneza Lazara, pa tako i Olivera bile su odgojene u ambiciozne, pametne, obrazovane, samosvesne i energične žene, prave vladarke, nalik svojoj majci Milici.

ILUSTRACIJE

U ovoj bogato ilustrovanoj monografiji prvi put su objavljene reprodukcije fresaka koje se nalaze u oltaru Saborne crkve i jedan vitraž iz hrama Svetog Đorđa. Takođe, prvi put su publikovani faksimili nekih dokumenata u kojima se spominje Olivera iz Dubrovačkog arhiva.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (9)

Aleksandar Popovic

27.09.2009. 22:25

Ovo delo otkriva nam malo poznate detalje iz nase istorije. Bez obzira na to sto je Despina Olivera zivela veoma davno, njen zivot je zanimljiv i za danasnje generacije. Dobro je sto su NOVOSTI dale sazet zivotopis srpske princeze iz srednjeg veka. Medjutim, siri krug citalaca tesko ce moci da dodje do same knjige zbog njenog skromnog tiraza. Otuda mozda nije zgoreg da autori i izdavac razmisle o tome da se knjiga "stavi" na poseban web sajt ili da se objavi na CD-u, pa da se (uz odgovarajucu nadoknadu-pretplatu) sa ovim delom upozna daleko siri krug ljudi. Taj "recept" mozda mogu da primene i same NOVOSTI za neka od svojih posebnih, knjiskih, izdanja.

Marko

28.09.2009. 01:22

Srpska aristokratkinja kao turska haremasica i mongolsa konkubina? Muka mi od same pomisli, ne zelim da citam tu knjigu

Djole

20.04.2013. 01:14

@Marko - Marko, mozda bas posredstvom te 'aristokratkinje, haremasice, konkubine' sada zivimo gde zivimo. Da citas knjigu te niko ne tera, ali ne vredjaj nesto sto ne bi smeo.

Srba Ilic

28.09.2009. 12:00

Moze li neko od nasih vrlih istoricara da objasni narodu Srbije kakve veze imaju danasnji Srbi sa tatarskim srbima-divljacima iz srednjeg veka kada je danasnja Srbija nastala na pocetku devetnajestog veka od sasvim drugog naroda koji su se onda zvali ROMANI? Svi pisu o neim dogadjaima iz srednjeg veka sa narodima koji su kao osvajaci dosli iz Centralne Azije i koje su Romani nazivali divljaci ili Srbi a niko ne objasnjava da se radi o drugom narodu i da se bezobzirno mesaju ti dosljaci sa narodima romanskog porekla koji su u to doba bili vec hiljadama godina na Balkanu. Nasi istoricari treba da rasciste te pojmove i da ne mesaju Tatarski i Romanski narod. Nije li vreme da se istorije tih naroda odvoje jer nisu povezane. Tako ce ovaj narod Srbije konacno ponovo dobiti svoj identitet koji su oduvek imali - Romanski.