Most na Adi koštao 360 miliona evra!

S. J. MATIĆ

10. 02. 2014. u 22:45

Konačno poznati troškovi građevinske lepotice sa svim petljama i pristupnim saobraćajnicama. Grad izvođačima duguje još 27 miliona evra, kod petlje Hipodrom nije urađena kanalizacija

POSLE silnih polemika koliko je koštao Most na Adi, konačno su sračunati i obelodanjeni svi troškovi. Cena ove građevine sa svim pristupnim saobraćajnicama je - 360 miliona evra.

Sam most preko reke je koštao 161,2 miliona evra. Prvobitno je 2008. godine ugovorena njegova izgradnja za 124,5 miliona, ali su troškovi tokom gradnje značajno narasli. Tako je tri godine kasnije korigovan ugovor kako bi za most bilo isplaćeno 35 miliona evra više od planiranog. Na osnovu podataka koje smo dobili, do sada je izvođačima radova na izgradnji plaćeno 157,2 miliona evra, a preostalo je da se plate još četiri miliona.

Kako bi ovaj most sa kosim zategama bez pristupnih saobraćajnica bio samo turistička atrakcija grada, tako su troškovi gradnje njegovih prilaza neraskidivi deo celine mosta. Petlja Radnička koštala je 75,1 milion evra. Radovi su novembra 2011. prvobitno bili ugovoreni za 67,9 miliona evra sa rokom završetka do kraja januara 2013. godine. Međutim, zbog imovinsko-pravnih problema sa "Jugopetrolom", dodatnih radova, velikih kašnjenja u plaćanju izvođaču, radovi su produženi za 305 dana. Samim tim porasli su i troškovi i to za 7,2 miliona evra. Izvođaču "Poru" do sada je plaćeno 65,7 miliona evra. Na petlji Radnička treba još da se uredi teren ispod konstrukcije i očekuje se početak tehničkog pregleda.

KREDIT Za izgradnju mosta i pristupnih puteva grad je sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj i Evropskom investicionom bankom ugovorio kredite od ukupno 289 miliona evra. Od tog iznosa do sada je potrošeno 251.912.852. Ostala potrošena sredstva izdvojena su iz budžeta grada.

Petlja sa novobeogradske strane je bila dosta jeftinija, ali i manje građevinski komplikovana. NJena cena je iznosila 40,8 miliona evra. Zbog stečaja slovenačkih firmi, prvo SCT, a onda i "Primorja", koje je odradilo četvrtinu posla, izgradnju je dalje po istoj ceni nastavio "Por". Radovi su završeni dva i po meseca kasnije od planiranog, a izvođaču je do sada plaćeno 37,2 miliona evra. Ostalo je još da se uredi teren i obavi tehnički pregled.

Cena petlje Hipodrom, koja je i prva izgrađena, na kraju je stala na 63 miliona evra. Izvođaču "Ratku Mitroviću" Direkcija za građevinsko zemljište ostala je dužna još oko deset miliona evra. Međutim, ovaj projekat nije u potpunosti završen, jer je ostalo da se izgrade kanalizacija u Požeškoj i Paštrovićevoj ulici i završe zidovi protiv buke. Kišna i fekalna kanalizacija nisu mogle da se izgrade po odobrenom projektu, pa se sada pravi novi, a sve bi trebalo da se završi do juna.


JOŠ BEZ VRHA, ALI I DOZVOLE

Tehnički pregled Mosta na Adi je u završnoj fazi, tako da ovaj objekat još nije dobio upotrebnu dozvolu. Razlog za to je što je izmenjen projekat mosta, pošto je betonski deo produžen za još jedan raspon od 36 metara i izgrađena su tri lifta i dekorativno osvetljenje. Takođe ni na pilon mosta nije postavljen vrh od sedam metara. On nije ni bio predmet ugovora sa "Porom", a nekoliko pokušaja Vojske Srbije da ga ugradi bili su neuspešni.


OD BUVLJAKA DO TOŠINOG BUNARA

Most preko Ade i njegovi prilazi su deo prve faze izgradnje Unutrašnjeg magistralnog poluprstena (UMP), koji bi trebalo da se proteže od Kvantaške pijace do Pančevačkog mosta. Da bi ona bila završena potrebno je još napraviti deonicu puta od buvljaka do Tošinog bunara koja će koštati oko 20 miliona evra. Međutim, pre početka izgradnje potrebno je sa trase raseliti romske porodice koje žive u daščarama i za njih izgraditi socijalne stanove u naseljima Orlovsko i Jabučki rit. Kopanje temelja se očekuje u aprilu.


TUNELOM KROZ TOPČIDERSKO BRDO

ZA tunel kroz Topčidersko brdo i auto-put od Partizanovog stadiona do čvorišta Šumice, gde se ulazi u novi tunel, urađeni su idejni projekti. Trasa dalje ide ulicama Grčića Milenka i Pop Stojanovom do Bulevara kralja Aleksandra, preko Severnog bulevara i Bogoslovije do Pančevačkog mosta.

Pre desetak godina procenjivano je da će njegova cena biti oko milijardu evra. Ukupna dužina je 17 kilometara od čega 3,3 kilometra u tunelima i 5,4 kilometra na mostovskim konstrukcijama.


Zabranjeno kopiranje i preuzimanje teksta bez odobrenja redakcije

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (24)

KUM

11.02.2014. 03:29

Dugovi,dugovi,dugovi..Kakvo je bilo proslo rukovodstvo,dovoljno govori ova vest,i tekst u njoj.

MatijaBG PSihijatar

11.02.2014. 10:19

@грађанин - Vasi mostovi se zovu "nevidljivost milenijuma":)

ФИЛИПЖАК

11.02.2014. 08:30

"Cena ove građevine sa svim pristupnim saobraćajnicama je - 360 miliona evra."Поштована Господо !Колики су укуопни , са каматом, трошкови изградње овог моста ???

Александар

11.02.2014. 09:35

А имају ли ромске породице тапију на земљу, доказ да су власници дашчара и да ли су плаћали порез на имовину да би им град дао социјалне станове?

Radoslav Grujic

11.02.2014. 10:20

Kad je počela izgradnja, most su prozvali "3 u 1", jer su za početne pare mogla da se izgrade tri mosta. Sada, kad znamo konačnu cenu, stekli smo i novi svetski brend - "ŠEST U JEDAN".

vlado

11.02.2014. 10:36

pa zar nije bila prica da je kostao 500 miliona,,a to da li je skupo treba da kazu ljudi od struke a ne politicari.

Vitez

11.02.2014. 10:45

Pročitah ova dva tri komentara i vidim uglavnom negativna. Kavi li smo mi to ljudi? Zato i ne možemo napred, zavidni, zlobni, materijalisti.

Realista

11.02.2014. 15:30

@Vitez - Zato gospodine st oje za 360 miliona moglo da se sagradi bar 6 odgovarjucih i preko potrebnih mostova, sto je za 360 miliona mogla cela domaca privreda da pocne da radi i proizvodi i zato sto se jos uvek ne zna koje uzeo razliku do 500 miliona....

Discovery

11.02.2014. 11:15

A ja gledao onu emisiju na Discovery-u gde je receno da kosta 1 milijardu. Ko koga tu laze?

Marko Petrovic

11.02.2014. 12:08

nije mi jasna ova recenica : ' grad izvodjacima duguje jos 27 miliona eura" . ispada da je to sve . koliko ja znam ovo ce da se placa sledecih 20 ili 30 godina .malo mi je lakse jer je bila cifra od 500 miliona u pitanju , ali i 360 je ogromno . ovo sve zajedno nije smelo da kosta vise od 100 miliona i naravno projekat je morao biti mnogo manje glamurozan

Jaforidza

12.02.2014. 22:16

@Marko Petrovic - Po vama to je trebao da bude drveni most, jer je on najeftiniji!!! Jevreji su odavno rekli: "Nisam dovoljno bogat da kupujem jeftine stvari".

Mihailo Krunić

11.02.2014. 12:13

Dva puta sam vam pisao komentar o mostu, jer sam stručni od vas novinara, i vi ste me obadva puta odbili. Ja vas molim da se na vašem prtalu više ne pojavljue moja slika iz FB. Više vam nisam prijatelj.

dragan

12.02.2014. 11:33

Znate kad ce biti izgradjen UMP? Kad na vrbi rodi grozdje! Ovo je preskupo cak i za Ameriku.Kakva megalomanija!?

Nikola

12.02.2014. 17:30

Usudjujete se da kritikujete most koji je pravio jedan od najugledniji arhitekata danasnjice i predsednik Srpske akademije nauka i umetnosti - Nikola Hajdin! Cudan smo mi neki narod...

Milos

12.02.2014. 18:06

@Nikola - Nije ga pravio,niti odredjivao cenu vec je samo odabrao resenje,i to kao predsednik komisije.Covek ima blizu 90 godina,btw...Ono sto meni upada u oci je ovoliki porast cene u odnosu na ugovorenu.37 miliona evra?!Sto kaze Velja aj malo da kraduckate ali ovoliko... :)

Jaforidza

12.02.2014. 22:13

@Nikola - Milose, lepo ti pise da je bilo imovinsko pravnih problema sto znaci da je trebalo otkupiti to zemljiste od jugopetrola, zatim ako si nekada nesto gradio znas da se uvek nesto pojavi sto nisi mogao da predvidis (zato i postoje dodatni radovi)... ako nesto poskupi ne znaci odmah da neko krade, da nije tako odavno bi Djilasa uhapsili ovi iz SNS-a!

Nikola

13.02.2014. 18:09

@Nikola - Razumem Milose, i delimicno si u pravu. Ali mi taj most sada imamo i ja kao Beogradjanin se ponosim time. Ne razumem korisnjece i zloupotrebu istog u dnevno-politicke svrhe. Cak sam cuo i neke pametne ljude koji sada hoce da ga ruse!

Dusan

12.02.2014. 18:34

Kliko kosta Srbiju SNS na vlasti a koliko ce tek da je kosta ako ostanu nesmem ni da zamislim.

Rodoljub

13.02.2014. 01:19

Toliko kosta, koliko kosta! EEEE Bas je LEPPPP i drugi koji ne razumeju lepotu moze da ga vole! Ponos Beograda! Bravo Djilasu!

Dusan

13.02.2014. 19:17

Ovaj most je lep za razliku od one kule koja lici na kondom i nema ni pribliznu upotrebnu vrednost kao most a skuplja je za odrzavanje visestruko.