KRVAVE SUZE GROFA DRAKULE: Naučnici otkrili razlog zbog kojeg je Vlad Cepeš uterivao strah u kosti

Tanjug

21. 08. 2023. u 00:31

VLAŠKI princ i vojvoda Vlad Treći ili Vlad Cepeš, širom sveta poznat kao najverovatnija inspiracija za grofa Drakulu, vampira iz romana Brema Stokera, patio je od retkog poremećaja zbog kojeg su njegove suze bile boje krvi, prenosi LiveScience.

КРВАВЕ СУЗЕ ГРОФА ДРАКУЛЕ: Научници открили разлог због којег је Влад Цепеш утеривао страх у кости

EPA

Naučnici su ovo zaključili nakon hemijske analize tri pisma koja je Vlad Cepeš, takođe poznat kao Vlad Drakula, napisao tokom tri različita perioda svoje vladavine nad Vlaškom, prema studiji objavljenoj u časopisu Analitical Chemistry sa Univerziteta u Kataniji.

Da bi saznali više o vlaškom princu, naučnici su koristili tehniku zvanu masovna spektrometrija, koja je podrazumevala nanošenje etilen-vinil acetata na slova, a zatim njegovo uklanjanje.

Etilen-vinil acetat je sakupio proteine i peptidne ostatke iz pisama koje je napisao Vlad Cepeš. Tokom tog procesa dobijeno je oko 500 peptida, od kojih je 100 ljudskog porekla.

Pretpostavlja se da su pripadale knezu, a ne nekoj drugoj osobi koja je prenela pisma.

Radovi su otkrili peptide povezane sa ciliopatijama, grupom genetskih poremećaja koji utiču na organele u ćelijama poznatim kao cilije.

Pronađeni su i dokazi da je možda patio od upale respiratornog sistema.

Međutim, najveće otkriće pisma napisanog 1475. ima tri peptida pronađena u očima i suzama. Prateći karakteristike ovih peptida, zaključili su da je najverovatnije bolovao od hemolakrije, stanja u kome ima krvi u suzama.

Istraživači ne znaju uzrok njegovog stanja, ali smatraju da to može biti povezano sa povredom oka ili bakterijskim konjunktivitisom.

-Ovo prvi put da je rađeno ovakvo istraživanje i pomoglo je da se razume zdravstveno stanje Vlada Cepeša. Ne možemo poreći mogućnost da su i drugi ljudi dodirivali ova pisma, ali pretpostavljamo da većina proteina na njima pripada princu, koji ih je napisao i potpisao, navode autori studije.

Vlad Cepeš je jedna od najpoznatijih ličnosti u istoriji Rumunije. Vladao je Vlaškom u tri navrata - 1448, 1456-1462. i 1476. godine, kada je zabeleženo da je u borbi protiv osmanske vojske koristio okrutne metode, a zbog nabijanja ljudi na kolac dobio je nadimak Cepeš, što znači nabijač na kolac.

BONUS VIDEO - RUSIJA: Kalašnjikov predstavio novu verziju jurišne puške AK-19