Dnevnik zabluda: Dva beogradska Pobednika

Slobodan Maldini

petak, 07. 02. 2020. u 14:19

Дневник заблуда: Два београдска Победника

„Pobednik” na Bežanijskoj kosi / Foto Andrej Josifovski, “Instagram”

Za razliku od "Pobednika" koji nosi državnu simboliku i skulpture "Odavde donde" koja ne sadrži šire prepoznatljivo značenje , "Pobednik" sa Bežanijske kose ima jasnu poruku

Nakon uspešno urađene restauracije i konzervacije, čuvena Meštrovićeva skulptura "Pobednik" uskoro se vraća na svoje mesto na Kalemegdanu. Beograđani će ponovo moći da uživaju u lepoti trijumfalnog spomenika na Gornjem gradu Beogradske tvrđave podignutog 1928. povodom proslave desetogodišnjice proboja Solunskog fronta. Prvobitno zamišljen kao deo monumentalne fontane na Terazijskom platou, posle skandala u kojem su Beograđani sa moralnog aspekta kritikovali izgled nagog muškarca, spomenik je postavljen na Kalemegdanu, na visokom postamentu u obliku dorskog stuba koji je projektovao arhitekta Petar Bajalović. Pobednik je predstavljen kao muški akt koji u desnoj ruci drži mač kao simbol mira, a u levoj sokola, drevni egipatski simbol nepobedivosti i nesputane slobode.

Neuporediva po kvalitetu, značaju i značenju sa Meštrovićevim "Pobednikom", podno Gornjeg grada je prošle godine postavljena skulptura konfuznog naziva "Odande dovde". Na vrh liftovske kućice pešačke pasarele britanski vajar Ričard Dikon i srpski umetnik i crtač Mrđan Bajić postavili su kompoziciju simbolički nerazumljivih i estetski nejasnih oblika načinjenih od aluminijuma i nerđajućeg lima. Bez funkcionalne vrednosti i naoko zbunjujuća, ona nema jasan umetnički smisao niti prenosi neko značenje. Posmatrači čudne instalacije na pešačkoj pasareli iz perspektive rečnih plovila ponekad je zamenjuju sa "otpadom", "zgužvanim limom" ili "srušenom reklamom". Niko kojeg sam do danas upitao nije umeo da objasni njeno značenje, kao ni smisao naziva "Odavde donde".

Međutim, retke šetače zelenim pojasom ivice brda Bežanijske kose nedavno je iznenadila čudna skulptura u obliku gigantske četke za wc visoka osam metara. Postavio ju je "nasuprot Meštrovićevom 'Pobedniku'" na Kalemegdanu beogradski "ulični umetnik" Andrej Josifovski, poznat po svojim muralima slikanim na novobeogradskim fasadama potpisanim pod umetničkim imenom Pijanista. Skulpturu su pratile minijaturne replike wc četki koje je ostavio na najznačajnijim beogradskim lokacijama. Za razliku od Meštrovićevog "Pobednika" koji nosi državnu simboliku i skulpture "Odavde donde" koja ne sadrži šire prepoznatljivo značenje niti ima ambiciju da bilo šta prenese posmatračima, "Pobednik" sa Bežanijske kose ima jasnu poruku. Iako bez namere da upućuje na politiku, istoriju ili umetničku estetiku, bežanijski "Pobednik" je razumljiv svakome, zato što je njegova poruka etičke prirode i tiče se svih nas. Ne postoji prolaznik kojeg ova visoka wc četka nije dotakla svojim smislom, do te mere da je skulptura preko noći nestala sa svog mesta, tek pošto je postavljena. O onima koji su je uklonili i razlozima njenog odnošenja možemo samo da nagađamo. Mnogo ih je kojima smeta ovaj jasan i direktan simbol jer ih podseća na brojne poraze sa kojima još uvek nisu spremni da se suoče.