POZORIŠNA KRITIKA - BITEF: Čehov kao onlajn nastava

25. 09. 2021. u 13:27

DOVIJANjE znanog nam reditelja, Bobe Jelčića, da sa svojom trupom "De fakto" upriliči pozorište u vreme pandemijske izolacije, rezultiralo je adaptacijom Čehovljevog "Višnjika" za izvođenje na Zoom i ostalim onlajn platformama.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА - БИТЕФ: Чехов као онлајн  настава

Jasno je da, ako gledalac ne zna originalnu dramu, teško da će, iz informativnog "izveštaja o šteti" zbog prodaje višnjika Rajevskih, doznati bilo šta o ovom dramskom remek-delu.

Hrvatski glumci (Jerko Marčić, Marko Makovičić, Jadranka Đokić, Ugo Korani, Petra Svrtan, Lana Meniga) su filmski uverljivo, u nužnom krupnom planu, pokazali dovoljno da, bez uživljavanja (pa tako i bez katarze) sa interesovanjem prisustvujemo prodaji višnjika na imanju Ljubov Andrejevne, koja ga je odavno straćila svojim raskalašnim, neodgovornim životom... Iz Pariza, svog egzila od problema i bola, Ljubov prima vest o aukciji i prodaji višnjika, u kome je odrasla, u krevetu, dok pati za još jednom promašenom vezom... Gajev, njen brat, žrtva bankrota, Lopahin, nekadašnji sluga, koji na aukciji kupuje višnjik, kao i svi prisutni u ovoj skraćenoj (ne i sažetoj) verziji drame, daju tačnu informaciju o sunovratu imućne porodice, ali, pritom, emituju potpuno pogrešnu emociju (suštinsku nezainteresovanost, koju nosi kćer Anja), bez posredovanja reverzibilne čehovljevske ironije, oličene u podtekstu, paradoksalnom u odnosu na dijalog među likovima. Ovde se, nužno za ovaj vid komunikacije, sve eksplicitno saopšti, nikakva metafora nije mogućna. Ključni događaj, prodaja višnjika, i u Jelčićevoj onlajn predstavi dobije odjek u životima aktera. No, njen pravi kontekst, poruka, da se izrazimo starinski, ne biva ni dodirnuta. A "Višnjik" je pravi komad za ovo doba, to Jelčić nepogrešivo pogađa. Višnjik je, kod Čehova, glavni lik u drami, njegovo sečenje (a ne samo prodaja zbog parcelisanja zbog turizma) je bolni dramatični simbol uništavanja poretka, zemlje, porodica, sudbina... Osim dobre zabave, do nas je iz Jelčićevog "Višnjika u višnjiku" doprla informacija da mondijalizam uzima svoj danak, da se bivši bogataši bahate po svetskim metropolama, da nekadašnje sluge postaju profiteri, da se ne isplati biti solidaran brat, da smo svi mi, gledaoci na "Zumu" učesnici ove rasprodaje, pa se i likom pojavljujemo na kraju voajerskog uvida u intimni problem porodice o neprikosnovenoj privatnoj svojini...

Nije nezanimljivo, iako nije teatar. "Dve daske i jedna strast", kako reče Lope de Vega o suštini pozorišta, odnosi se na živ odnos izvođača i njegovog gledaoca. Bez intimnosti pozorišnog čina, sve je samo Zoom... U Glavnom programu Bitefa?!