GUŽVA POD KONTROLOM: Od 322 raskrsnice, "pametni" semafori postavljeni na 95 lokacija

S. B. Milošević

17. 06. 2021. u 08:07

PAMETNI semafori od prošle godine do danas, ugrađeni su na 95 raskrsnica u prestonici, a zona oko Trga republike je prva u kojoj sistem za adaptibilno upravljanje saobraćajem uveliko funkcioniše, kažu za "Novosti" u Sekretarijatu za saobraćaj.

ГУЖВА ПОД КОНТРОЛОМ: Од 322 раскрснице, паметни семафори постављени на 95 локација

Foto: Zoran Jovanović

Smanjenje saobraćajnih gužvi u prestonici nemoguće je bez ovog sistema, koji će biti podeljen na tri zone - plavu, žutu i crvenu. Sada se najmodernija oprema postavlja na semaforima u okviru plave zone. Pomoću nje, sakupljaju se informacije o gustini saobraćaja u realnom vremenu, čime se daje prednost najopterećenijim pravcima.

Sa idejom da uđe ukoštac sa saobraćajnim gužvama, Grad je sa "Simensom" 2019. godine sklopio ugovor vredan 2,8 milijardi dinara za nabavku opreme, koja će biti montirana na 322 raskrsnice. Dobijeni podaci se zatim obrađuju u softverima koji su deo paketa koje "Simens" isporučuje. Obrađeni podaci se onda vraćaju na uređaje i daje se prednost onim pravcima koji su najopterećeniji. To se realizuje putem detektorskih petlji koje se ugrađuju u kolovoz. Kvadratići isečeni i zaliveni smolom u raskrsnicama petlje daju informaciju o dužini reda.

Foto: Zoran Jovanović

Upravo, upravljanje na više koridora koji čine mrežu jeste zonski adaptibilni sistem. Deo ovog projekta je i uspostavljanje sistema koji će davati prioritet vozilima javnog prevoza, prvenstveno tramvajima, kako se ne bi zadržavali na raskrsnici.

Zona Kralja Milana - Terazije - Trg republike je prva zona u kojoj funkcioniše adaptibilno upravljanje. Uskoro se očekuje prelazak na adaptibilno upravljanje na potezu Ulice Dimitrija Tucovića, koja obuhvata devet raskrsnica.

- Radovi na terenu se odvijaju intenzivno tako da se stanje menja svakodnevno. U proseku tri do pet raskrsnica nedeljno iz fiksnog prelazi u detektorski rad, a odmah zatim počinje prikupljanje podataka, kako bi se formirala baza podataka neophodna za start adaptivnog upravljanja - kažu u Sekretarijatu.

U prvom koraku obavlja se zamena semaforskog upravljačkog uređaja, semafor se onda vraća u funkciju radeći pri tom sa fiksnim signalnim planovima (unapred određeno zeleno vreme).

Foto: Zoran Jovanović

- U roku od nekoliko dana na raskrsnici se sa fiksnog prelazi u detektorski rad. U detektorskom radu dužina ciklusa se menja nekoliko puta u toku dana, ali se u toku svakog ciklusa raspodela zelenog vremena menja u zavisnosti od "zagušenosti" saobraćajnih tokova u realnom vremenu. Potrebno je najmanje 15 dana da bi raskrsnica iz detektorskog rada prešla u adaptibilni rad. On se vezuje za zonu, a ne za pojedinačnu raskrsnicu, a jednu zonu čini između pet i 20 raskrsnica - pojašnjavaju u Sekretarijatu. n

TASTER ZA PEŠAKE

POSTAVLJANJEM ovih uređaja na semafore, oni su i "progovorili". Ipak, sugrađani ne znaju da treba stisnuti taster na uređaju. Taster služi za najavu pešaka, a nakon aktivacije, posle određenog vremenskog perioda, pešak dobija zeleno svetlo. Ukoliko pešak ne pritisne taster sistem neće imati pravu informaciju i neće moći da reaguje na pravi način, pa se može desiti da pešak ne dobije zeleno svetlo.

DO ZAUSTAVNE ZA ZELENO

INDUKTIVNE petlje u kolovozu, koje registruju prisustvo vozila na raskrsnici, u poslednje vreme prave problem neupućenim vozačima. Naime, pojedini stanu mnogo dalje od zaustavne linije i daleko od detektora koji su urezani u gornju površinu kolovoza. Tada sistem nema pravu informaciju i ne može da reaguje na pravi način, pa se može desiti da vozilo ne dobije zeleno svetlo. Prepoznavanjem prisustva vozila, sistem može produžiti zeleno vreme na određenom prilazu raskrsnici i na taj način smanjiti redove i čekanje u kolonama.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)