Novi srpski avioni

M. Radonjić - Z. Nikolić

14. 02. 2009. u 19:13

U Pančevu, Kraljevu i Čeneju rade tri naše fabrike vazduhoplova. Privatna fabrika u Kraljevu sprema novu letelicu

PRVI avion domaće konstrukcije napravljen posle raspada SFRJ - „lasta 95“ iz pančevačke „Utve“ - tek je započeo probne letove, a u kraljevačkoj fabrici „Aero Ist Jurop“ spremaju se da tržištu ponude novu letelicu, 100 odsto „Made in Serbia“.
Avion, na čijem projektu je radila i Katedra za vazduhoplovstvo Mašinskog fakulteta u Beogradu, treba da košta 50.000 - 60.000 evra, biće u potpunosti plod naše pameti i sastavljen od domaćih delova (uz austrijski motor). Vlasnik fabrike Miodrag Matić tvrdi da će biti bolji od licencnih, koji se sada montiraju u Kraljevu.
Mnogi i ne znaju da Srbija ima tri aktivne fabrike aviona: uz dve pomenute, iz Pančeva i Kraljeva, tu je i firma „Štorh“ iz Čeneja kod Novog Sada, koja proizvodi replike nemačkih izviđačkih „roda“ iz Drugog svetskog rata (ovakvu „pticu“ je, inače, Bata Živojinović u partizanskom filmu oborio iz puške, jednim hicem).
- Proizvođači aviona i delova imaju odličnu poziciju, jer se nalaze u neposrednoj blizini evropskog tržišta - kaže za „Novosti“ vlasnik preduzeća „Štorh“ Nestor Slepčev. - Kod nas je radna snaga jeftinija nego u Evropskoj uniji, ali smo zadržali kvalitet stručnjaka, visok profesionalizam i poštovanje prema vazduhoplovstvu.
Pre desetak godina, naime, mnogi mogući poslovni partneri odlazili su kod Čeha, Rumuna ili Bugara, ali su ulaskom ovih zemalja u EU značajno poskupeli i njihovi proizvodi, što je nama otvorilo značajan tržišni prostor.
Slepčev je veliki deo svojih znanja stekao u Australiji, gde je dugo radio, a sada proizvodi šest aviona godišnje - isključivo „rode“. Njegovo preduzeće ne spada u ona koja samo sklapaju letelicu, već kompletno izrađuje ceo avion.
- Nisam planirao značajno da širim kapacitete, međutim, nedavno sam dobio ponudu iz Iraka za 120 aviona - dodaje Starčev. - U tom slučaju, mogao bih da promenim mišljenje, ali tada ću morati da nađem partnera koji bi zajedno sa mnom izneo ceo projekat.
Kraljevački „Aero Ist Jurop“ ima 17 zaposlenih - sa spoljnim saradnicima, četrdesetak. Prošle godine su, po licenci plaćenoj 292.000 dolara, sastavili 21 avion, a, ako se zaposli još ljudi, mogli bi, sigurno, i pedesetak... Izvoze ih uglavnom na Zapad, mada i kod nas ima interesovanja.
Lokacija fabrike u Kraljevu ima odličnu istorijsku „podlogu“, kao, uostalom, i proizvodnja aviona u Srbiji. Ako ih je danas tri, pred Drugi svetski rat bilo je čak pet fabrika letelica na našoj teritoriji. Osim državne fabrike u Kraljevu, koja je montirala nemačke lake bombardere „dornije 17“ (na koje su naši stručnjaci instalirali francuske motore i drugu stranu opremu), „aeroplane“ su proizvodili „Ikarus“, „Zmaj“, „Rogožarski“ i - „Utva“.
- Aktuelna svetska ekonomska kriza na nas se i odražava i ne odražava - kaže nam vlasnik „Aero Ista“ Miodrag Matić. - Teškoće više pogađaju srednje i niže slojeve, a onaj ko je pre godinu dana imao za avion, ima i sada. Postoje, međutim, problema sa cenom proizvoda, prilikom nabavke delova...
Prema Matićevim rečima, kompanijama poput njegove u Srbiji nije lako:
- U principu, malo ko ovde prepoznaje značaj i prednosti malih i srednjih firmi i preduzetništva - smatra ovaj naš sagovornik.
Letenje u Srbiji ima lepu tradiciju, a sve što ima veze s njim postalo je unosna i perspektivna privredna grana. Osim što se postojeće fabrike aviona lepo razvijaju, najavljena su i nova ulaganja u proizvodnju (austrijski „Dajamond erkraft“ u Zrenjaninu). Napreduju i usluge, servisi... Podsticanjem investicija u ovu oblast možda bi i ukupna srpska privreda mogla da - uzleti.

NAJVREDNIJI PROJEKAT
„LASTA 95“ najvredniji je projekat naše vazduhoplovne industrije. Prvi i drugi let obavljeni su na vojnom aerodromu u Batajnici 5. februara, a za komandama su bili piloti Sektora za letna ispitivanja, potpukovnik Salko Hadžić i major Saša Grubač. Krajem meseca biće i zvanično promovisan.
Posle ispitivanja očekuje se pokretanje serijske proizvodnje u fabrici „Utva“, i od nje - dobra zarada: iračka vojska već je poručila 20 aviona, a za naše vazduhoplovstvo treba da se izradi 16, koji u obuci pilota treba da zamene avion „utva-75“.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (8)

Simeun

01.12.2010. 21:34

@mladen - Dajte nama u Republici Srpskoj da pravimo te male nas nije sramta i 6 godisnje :)

igor

15.02.2009. 21:29

Ja sam mislio da se ovde radi o nekoj mocnoj letilici,a ono prp,prp. Koliki clanak,za male igracke.Mig kosta 20-25 milona dolara,F-16 40 m.d. a lasta 60 hiljada EU.Stvarno pamet velika.Pravite avione koji ce biti priznati u svetu po svim kategorijama a ne neke igracke od aviona.Sramota.

aca

15.02.2009. 23:51

Prvo da odgovorim Igoru, Lasta kosta 500 hiljada evra po komadu, i nije zanemarljiv poduhvat jer je UTVA bila srusena do temelja, a avione tipa MIG 29 prave samo najmocnije drzave (zapravo MIG 29 se vise ne pravi za Vasu informaciju, vec se postojeci modernizuju na standard SMT, dok je aktuelan MIG-35 sa kojim se ne zna sta ce biti ako ga ne kupi Indija, MIG ce se onda utopiti u zajednicku firmu sa Suhojem i zbogom decenijskoj tradiciji konstruktorskog biroa). Mi bi naravno mogli da napravimo slican avion, jer imamo poluzavrseni projekat NA Supersonik jos iz vremena SFRJ koji smo trebali da radimo sa Francuzima, ali bi u danasnjim uslovima 10 godina jeli samo kacamak svi komplet, jer to nije jeftina igracka, tako da sto se tice aviona samo napred, ali ce nesto ozbiljnije sacekati da ojaca privreda-koliko para toliko muzike, osim ako Iracanima bas ne zagudi pod nogama jer Amerikanci nece da im prodaju F16, pa onda oni istresu nekoliko milijardi na sto, jer bi NA po svim proracunima bila dosta bolji od F16.

Phoenix

16.02.2009. 12:22

Ljudi, da li ste vi bre normalni? Trazite neke F16ice MiGove 29, Suhoje, Raptore? Ti projekti su svi kostali po VISE DESETINA MILIJARDI DOLARA. Dajte nasoj avio industriji 20-30 milijardi dolara i dobicete takav avion. Ali odakle nama te pare? Zar Rusi i Amerikanci ne prave male avione? Suvise su veliki i sramota ih je da naprave klipni avion za obuku? NARAVNO DA PRAVE i NARAVNO da ih NIJE SRAMOTA, samo neke nase idiote koji nemaju dve blage veze sa proizvodnjom bilo cega je sramota da prave "prp prp" avione, vec odmah hoce svemirski brod. Treba da budete presrecni, jer ovakav avion ne moze da napravi velika vecina evropskih drzava. Drugo, nasa avio industrija je nekad bila svetski gigant, da UTVA nije sravnjena sa zemljom sad bi se kod nas pravio znacajan deo onog novog dzinovskog Airbusa A380(pregovori su postojali i za to i za svasta drugo). Projekat Lasta 95 i , nadam se, modernizacija Super Galeba G-4 ce predstavljati obnovu nasih kapaciteta(i materjalnih i ljudskih) i onda mozemo nesto ozbiljnije da radimo(npr novi skolski mlaznjak). Svemirski brodovi mogu da sacekaju neko dugo vreme.

Драгомир

17.02.2009. 08:49

Игоре,да мало мање с.....добро да се ја не изражавам.Да нам Тито са нашим сатрапима није украо авио индустрију о однео у Мостар знаш ли где би данас била српска авио индустрија ? Ти кретени су нам однели производњу камиона,локомотива,возова... Бре,младости наша,куповали смо словеначке сокове од воћа из Србије ! Господо мајстори за авионе,Србија је пуна глупавих Игора! Онакав текст може само да напише неспособни злоћа који није способан ни ексер да закуца. Ја сам пензинисани машиновођа који важи за легенду српске железнице.Велики сам заљубљеник у авијацију коју сам и служио 1971 на аеродрому у Сомбору.Имам написмену похвалу од ондашњег Генералштаба .Такав сам био војник. Развијајте производњу хеликоптера за свакакве потребе.За њега треба омањи слетни простор.Ја сам добар мајстор за машинство и грађевинарство.Нема шта нема да направим и поправим.Моја библиотека је пуна квалитетних књигама са свим могућим авионима.Ја бих Вам поклањао идеје о изради авиона иако сам железничар.Само да се ради,конструише,вари,буши,сече,склапа...А Игоре терати у материну !Такве склонити чак ни да гледају како се ради !

igor

17.02.2009. 10:43

Koliko me pismenost sluzi,nigde ne pise da Lasta kosta 500 hiljada EU,vec kako sam i napisao 60 hiljada EU.Drugo meni je dobro poznato kako dise Ruska avio ind.a isto tako kako je danasnje stanje nase avio ind.Motor laste nije nas.Sta je ostalo rep,krila i palica za upravlajne i zbog tog se dize prasina.Poenta je da ljudi imaju posao da prehrane svoje familije,a sto se tice kacamaka jest cemo mi njega i bez aviona.Avion slican Lasti 95 Rusi bi mogli napraviti mnogo brze i kvalitetnije.Imaju na stotine gotovih projekata koji cekaju ukoliko se ukaze potreba za njihovom proizvodnjom.Ptrosto sumnjam da se ijedan takav ruski avion moze skinuti puskom kao sto je to moguce sa nasom "rododom" Sta da se radi ptica ko ptica.U ratu su nasi Migovi padali ko kruske sa neba koji su kamo kud bili savremeniji od laste.Mali smo mi da bi preko noci bili veliki.Ne vidim nigde da sam ja trazio bilo kakve migove ili svemirske brodove kako to neki ovde spominju ali eto ipak sam nazvan idiotom.Ali idemo dalje,i takvi moraju da zive.Pozdrav.

Phoenix

18.05.2009. 21:54

Igore, nazvan si idiotom jer su stvari koje pises na daleko od razumnih. Pa ako jedna Velika Britanija nije vise sama u stanju da isplativo napravi vrhunski lovacki avion(vec rade Eurofightera sa Nemcima i Italijanima), kako zamisljas da mi to radimo? I jos si nesto rezigniram sto pravimo kako kazes "prp prp" avione. Takodje, izgleda da te ne sluzi bas najbolje ta tvoja pismenost kad kazes da Lasta kosta 60 hiljada evra, procitaj tekst ponovo. Novi avion iz Kraljeva ce kostati 50-60 hiljada evra, Lasta kosta izmedju 300 i 500 hiljada(zavisno od opreme, naoruzanja koje ide u nju itd). Lasta je dobar i konkurentan avion u svojoj klasi i nemoj ga blatiti, a to sto motor nije nas, pa sta? Ni na svajcarskom Pilatusu je americki motor, i na francuskom epsilonu je americki motor, pa moze i kod nas(oper americki za Lastu, a austrijski za onaj iz Kraljeva, u toj kategoriji svi ugradjuju austrijske i nemacke motore, kad moze Francuz moze i Srbin). @Dragomir: Jeste Ikarus prebacen u Mostar, ali je isto tako i velik deo masina iz Mostara vracen u Srbiju kad se JNA povlacila, nazalost NATO zlotvori su mngo toga unistili 1999.(prvo vece bombardovanja, vidi se sta su zeleli da postignu, UTVA nije vojna meta, ona nista nije mogla da napravi za tih par meseci rata). Svaka cast za vase interesovanje za vazduhoplovstvo, iako niste iz branse, takav entuzijazam nam je preko potreban(steta sto ga moja generacija ne deli, vec svi odose u neke menadzere i presipace iz supljeg u prazno). Pozdrav od jednog od onih dovoljno ludih da studiraju vazduhoplovno inzenjerstvo. Imajte nade ljudi, nasa avio industrija moze da se izvuce!