NOVA LUKA KLJUČNA ZA TURIZAM: Ovo je jedan od kapitalnih projekata, za koji je predviđen budžet od oko 4,5 milijardi dinara

J. Ilić

14. 10. 2022. u 06:43

SMEDEREVO, sa svojom tvrđavom, koja je među najbolje očuvanim srednjovekovnim utvrđenjima u Evropi, jedna je od najvažnijih tačaka na Dunavu u našoj zemlji.

НОВА ЛУКА КЉУЧНА ЗА ТУРИЗАМ: Ово је један од капиталних пројеката, за који је предвиђен буџет од око 4,5 милијарди динара

Foto N. Živanović

Iako je izgrađeno uz obalu Dunava, Smederevo ne živi na reci. Modernizacijom stare luke i završetkom radova na novoj Smederevo će biti pristupačnije domaćim i stranim turistima i nezaobilazna tačka dunavskog turizma. Da bi se ovaj plan ostvario, potrebno je da budu završeni radovi na sanaciji lučkog područja i pristaništa površine oko 3,8 hektara i izgradnja novog dela na parceli od oko 21 hektar. Ovo je jedan od kapitalnih projekata u Republici Srbiji, za koji je predviđen budžet od oko 4,5 milijardi dinara.

"Projekat svih projekata" - tako bi se mogao nazvati projekat izmeštanja teretne luke iz centra grada i proširenje luke van grada na koji se čeka bezmalo decenijama. Reč je o kompleksnom i skupom projektu.

Foto N. Živanović

Grad Smederevo se nalazi na evropskom TEN-T koridoru "Rajna-Dunav" i u neposrednoj je blizini Koridora 10. Izgradnja terminala za rasute i generalne terete Luke Smederevo, ispod Kovinskog mosta, koja je državni projekat, omogućila bi pretovar oko pet miliona tona raznih vrsta robe. Osim ovoga, stara luka bi se iselila iz centra Smedereva u industrijsku zonu, grad bi izašao na reku, a sve bi značajno doprinelo i poboljšanju zaštite životne sredine u Smederevu.

Prvi značajniji koraci ka ovome načinjeni su još 2005. godine.

Foto N. Živanović

Tada je potpisan sporazum između grada i tadašnjeg ministarstva za infrastrukturu o zajedničkom finansiranju izgradnje koloseka koji bi omogućio izmeštanje šina iz centra. Međutim, država je odustala i zatražila da projekat finansira tadašnji vlasnik železare "Ju-Es stil Srbija". Amerikanci su pristali, uz uslov da, ukoliko grade prugu, dobiju povlašćene uslove za korišćenje, što je srpska železnica odbila.

Foto N. Živanović

Potom je 2010. godine najavljeno da će grad iz Nacionalnog investicionog plana dobiti 200 miliona dinara za početak izgradnje železničkog koloseka, što se izjalovilo.

Konačno, 2019. godine Smederevo je dobilo novi teretni kolosek u industrijskoj zoni, što je bio prvi uslov da počne projekat rekonstrukcije i izgradnje novog dela Luke Smederevo.

- Ideja je bila da se povežu investitori koji ovde već posluju sa Lukom Smederevo. Da bi se uradila luka, prethodno je bilo potrebno stvoriti preduslove za to. Grad je pripremao parcele i zemljište koji će ući u lučko područje. To je luka države Srbije, finansira se iz Evropske banke, velika je investicija - izjavio je ranije Dragan Krstić, načelnik Odeljenja za urbanističko-komunalne i imovinsko-pravne poslove Gradske uprave Smederevo.

Foto N. Živanović

Izgradnjom novog terminala kapacitet luke bio bi oko pet miliona tona različite robe. Vredost projekta je 93 miliona evra. Radovi će biti finansirani sa po 50 odsto iz kredita Evropske investicione banke i republičkog budžeta. Prema projektnoj dokumentaciji, luka će obuhvatiti područje ispod Kovinskog mosta, u dužini oko 1,5 kilometara. Sadašnja luka biće potpuno rekonstruisana, sa novim konceptom kranova, putne i železničke mreže. Takođe, gradiće se dva mosta preko kanala tehnološke vode, koji mora da postoji za potrebe železare.

Najbitnije pitanje ovog trenutka jeste šta se dešava sa tenderom za izbor izvođača radova u novoj luci. Podsetimo, Ministarstvo građevine krajem 2019. godine raspisalo je javnu nabavku za rekonstrukciju i izgradnju terminala za rasuti i pojedinačni teret u novoj Luci Smederevo. Postupak je ipak obustavljen jer je ponuda premašivala raspoloživa finansijska sredstva. Potom je raspisan novi tender, ali javnost nije obaveštena o ishodu ove javne nabavke, kao ni da li je projekat stavljen na čekanje.

Nakon što ovo bude okočano, Smederevu se otvaraju brojne šanse na privrednom, ekonomskom i turističkom planu.

Foto N. Živanović

 

OSLOBAĐANjE TVRĐAVE

Kada se teretna luka iseli iz centra grada, planira se konačno podizanje šinskih pragova i koloseka, kao i izmeštanje železničke stanice pored Smederevske tvrđave. Grad će imati izlaz na reku, a Smederevska tvrđava napokon ispuniti uslove za listu Unesko.

STATISTIKA PRETOVARA

U periodu od 2017. do 2020. godine u smederevskim lukama izvršen je pretovar ukupno 10.039.217,82 tona tereta, od čega je u 2020. godini pretovarena 1.836.898,51 tona. Najviše pretovarenog tereta zabeleženo je u 2017. godini, a pretovar je tada iznosio 3.026.676,90 tona. U proseku oko 90% pretovara čini uvoz sirovine za proizvodnju čelika, dok svega 10% pretovara predstavlja robu u izvozu.

Ilustracija Novosti

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

I MI KREĆEMO PUT GRČKE Prvo oglašavanje Nikoline žene: Deca znaju sve, moramo biti hrabri