Mali Ljajić

Ratko Dmitrović

petak, 28. 02. 2014. u 21:22

Мали Љајић
Ostavimo na miru one koji ne žele da pevaju službenu himnu Srbije. Imaju svoje razloge, koje mi iz većinskog naroda moramo da uvažavamo. Iskreno verujem da će Ljajić sada u dresu Srbije imati neke dodatne motive

Sećate se, nije bilo davno, kad je Siniša Mihajlović, s pozicije selektora fudbalske reprezentacije Srbije, poslao kući Adema Ljajića jer ovaj, uoči prijateljske utakmice Španija - Srbija, nije hteo da peva srpsku himnu. A zašto bi pevao? Zato što je Mihajlović uveo takvo pravilo: svi su morali da pevaju himnu.

Postupak malog Ljajića (ovo „mali“ zato što u javnosti Srbije ima još jedan Ljajić, Rasim, političar, Ademov stric) naišao je na priličnu osudu u delu srpskog društva. Naravno, bilo je zamerki i na račun Mihajlovića, ali manje, uglavnom se komentarisalo u stilu: „Mihajlović ide na motivaciju, Mihajlović konačno uvodi disciplinu, zna Siniša šta radi.“ Ništa od toga. Ispostavilo se da Siniša nije imao pojma šta radi. Njegova reprezentacija delovala je kao naprečac okupljena družina studenata DIF-a. U toj ekipi pouzdano se znalo samo šta treba da radi golman.

Mihajlović je bio vrhunski fudbaler, evropska klasa, jedan od najboljih šutera na svetu, ali s trenerskim poslom ima malo šta zajedničko. To je posao koji on ne ume da radi. Pre svega, nije načisto s tim šta je motivacija, odakle ona dolazi, gde i kad je najjača, šta menja u čoveku. Otkud uopšte pomisao da bi se sportska ekipa mogla motivisati kroz pevanje himne. Motivacija se razvija u fazi zvanoj psihološka priprema igrača i ne obavlja se na terenu. Da pevanje himne ima nekakvog učinka, videlo bi se u narednom periodu kad su izabranici Siniše Mihajlovića svi odreda pevali himnu, a devedeset minuta kasnije s terena odlazili pognute glave. Pobeđivao ih je ko god je hteo.

Ljubinko Drulović, naslednik Siniše Mihajlovića, obnovio je poziv Ademu Ljajiću. Ne interesuje ga, kaže, ko će i hoće li neko uopšte da peva himnu. Momci su tamo da igraju, a ne da pevaju.

Kakav problem Adem Ljajić ima s himnom „Bože pravde“? Prilično jasan i isto tako razumljiv. Nakon što je izbačen iz ekipe, izjavio je da voli Srbiju, da od desete godine života sanja da zaigra za Srbiju, ali, rekao je i to, ne može protiv sebe. Ovo se, ako nekome nije jasno, odnosi na činjenicu da Adem nije Srbin, izjašnjava se kao Bošnjak, a „Bože pravde“ odiše srbovanjem, šta god to nekome značilo.

I jedno i drugo je u redu, naravno, kao što bi bilo u redu da Srbi pokažu neophodno razumevanje kad neko ko ne pripada tom narodu - Bošnjak, Mađar, Hrvat, svejedno je - ne peva njihovu službenu himnu.

Da budemo otvoreni i iskreni do kraja: „Bože pravde“ je umetnički iskazana molitva Bogu, a kad je već proglašena za himnu, onda je pre svega himna jednog naroda, a ne jedne države. Uostalom, i nije pisana da bude himna. Uzeta je iz predstave „Markova sablja“ (završni deo), prvi put izvedene 1872. godine, za koju je tekst napisao Jovan Đorđević, a melodiju Davorin Jenko.

I krajnje lično, meni je za himnu Srbije neuporedivo bolje rešenje bila pesma Dositeja Obradovića „Vostani Serbije“, u melodijskoj obradi Vartkesa Baronijana, ali dobro... sada je tako kako je. Elem, ostavimo na miru one koji ne žele da pevaju službenu himnu Srbije. Imaju svoje razloge, koje mi iz većinskog naroda moramo da uvažavamo. Što se malog Ljajića tiče, iskreno verujem da će sada u dresu Srbije imati neke dodatne motive.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (35)

Snouden

28.02.2014. 21:46

Prvi put da se ne slazem sa Ratkom. Da je Mihajlovic tako los trener, sigurno ne bi dobio da (relativno uspesno) trenira klub u Seriji A. Uostalom, posle svih peripetija je iskristalisao tim za narednih nekoliko godina. Himna, ma kakva da je, metafizicki predstavlja drzavu, kao i zastava. Izbegavanje pevanja himne je klasican primer nepostovanja te drzave.

Bezposlen

28.02.2014. 22:30

Nisam nacionalista,niti me politika interesuje! Ali ako je pravilo (nebitno ko i kada ga je uveo) da ceo tim peva himnu, zašto to onda ne važi za tog malog ljajića i kakav je on uopšte sportista kad ne poštuje pravila sopstvenog tima i neće da peva himnu države čiji je građanin i državljanin. Pozdravljam Sinišinu odluku, a ljajić treba da se odluči da li će da peva himnu svoje zemlje ili ako možda ima rezervnu držvu i himnu neka se izjasni!

Filip

01.03.2014. 14:18

@Bezposlen - A kakav je Mihailovic Srbin, a deca mu imaju italijanska imena, a od srpskog jezika ne znaju ni dobar dan da kazu??

nickname

28.02.2014. 22:43

Адем Љајић је потписао документ у којем је, између осталог, стајало да се репрезентативци обавезују да ће певати химну, што је и више пута објављивано у свим медијима тако да је немогуће да Љајић није знао шта потписује, а ако је то био случај могао је то раније да каже селектору а не да цела нација примети приликом интонације химне да он не пева. Правило је можда сувишно али он није смео да га овако прекрши јер се тиме ставио изнад селектора и својих саиграча који су то испоштовали.

brojgel

28.02.2014. 22:54

Docekah i tekst sa kojim se u celini ne slazem. Da ste malo istrazili druge slucajeve znali bi zasto pevanje himne treba da bude jedan od segmenata motivacije. Nego, sta mislite, gospodine Dmitrovicu, da su Dado Prso ili Milan Badelj odbili da pevaju hrvatsku himnu iz "licnih razloga", tj. zato sto su Srbi? Da li bismo onda imali razumevanje za momke naseg porekla? Ne bismo. Onda bismo promenili plocu i pricali kako je normalno da peva himnu zemlje za koju je pristao da igra.

Bojan @@

28.02.2014. 23:18

Odlican tekst.Svaka cast,svidja mi se nacin na koji razmisljate.Ljudi mora da shvate jednom za svagda da je Srbija drzava svih njenih gradjana.Veoma specificna drzava na Balkanu,zato je i tako lepa ! Mnoge u okruzenju su gotovo cisto nacionalne.Sve do jedne osim Srbije.Zato je tako lepa.U njoj ima mesta za 5 veroispovesti.Pravoslavce,katolike,jevreje,muslimane,protestante.Na mala vrata gurati stih "Srpskog kralja",okanite se Karadjordjevica.Zivojin Misic je bio u pravu.Obrenovicu su bili bolji

Zoran

28.02.2014. 23:40

Englezi rekli "you had the benefet of the doubt" do ovog trenutka ali sada vidim da si ti dragi nas druze Ratko samo jedna sarena laza. Ne trazi od tebe i svih drugih kojima smeta Bog i Srpsko u himni da verujete u istog tog Boga u kojeg na kraju ni ja ne verujem da postoji ali to je himna i pomiri se sa tim. Kao lice na odgovornoj funkciji trebao bi da budes u sluzbi naciji i drzavi a ne onima za koje kazes da nisu Srbi. Bili su Srbi do nedavno i sad bi pevali neku Tursku himnu. Ajmo onda i mi.

MoonZ

01.03.2014. 00:00

Progresivan tekst, šta reći! Bez obzira što se obično ne slažem sa g. Dmitrovićem, cenim ga. A ovde se i slažem s njim...

Ivan Zgrozeni

01.03.2014. 00:06

Ne slazem se. Zasto se ne bavite onim sto znate: Uredjivanjem novina? Vecernje novosti su postale mnogo bolji list od kada ste vi pruzeli kormilo. Fudbal prepustie fudbalerima.

Kavkazac arhitekta

01.03.2014. 00:39

Bilo je samo pitanje vremena. Eto i to je došlo. Čovek više nema potrebe da bude što je " bio" do sada. Promenilo se u njegovom životu štošta. Ajd' Ratko zbogom.

mil

01.03.2014. 02:04

Bojan @@ Nije zbog toga lepa nego sto je priroda darivala lepotom. Ko ne voli drzazavu i himnu, ne mora ni da igra za istu. To nije nikakav problem, ima drugih drzava za koje moze igrati to je licni izbor.

Bosnjak iz susjedstva

01.03.2014. 02:53

Bravo Ratko ,konacno neko da objasni glupsonima ZASTO neko ne pjeva srpsku himnu a voli Srbiju kao svoju domovinu.Bravo Ratko , bravo i za Cedu Jovanovica.Bravo takvim i takvoj Srbiji.

Mex.

01.03.2014. 03:11

Bravo druze Dmitrovicu , zemljacino moja . Pa Mihajlovic se bavi s onim sto najbolje zna i radi a mali turcin provocira sve svoje trenere i mene kao SRBINA . Politika ( demokratija ) je cudo danas , da nikako nema vise postenih ljudi i u rodjenoj drzavi gde se rodio .

Vlastimir

01.03.2014. 06:04

@ - Molim gospodina Dmitrovića da mi objasni šta znači termin bošnjak.

sremac

01.03.2014. 06:27

Neverovatno ali istinito. Ostalo od Tita, pa kod nas srba traje li traje. Pricate, i pozivate se na naciju , koja je nastala pre deset godina. Nastala na osnovu vere. Tacnije islamske vere. Zasto jednom za sva vremena ne prestanemo sa zabludama, istrahom da se neko ne uvredi. Nova nacija, bosnjaci, ili kod Tita muslimani, su jednom za svagda SRBI. Srbi islamske veroispovesti. Da smo to hteli da prihvatimo, stotine hiljada srpskih zivota bi bilo spaseno. I to , pravoslavnoh, islamskih i katolick

bole

01.03.2014. 08:12

U potpunosti se slazem sa g-dinom Dmitrovicem, nacionalna himna nije prilagodjena danasnjem vremenu,ni zemlji u kojoj zivimo. Srbija je Republika, i multikulturalna zemlja, i to je bogatstvo Srbije. Da LJajic mrzi Srbiju nikad ne bi obukao dres reprezentacije Srbije. Nadam se, da ce se Srbija plasirati na EP u Francuskoj.

mile969

01.03.2014. 09:17

Koliko se sećam da je Ademov otac rekao da bi on možda i pevao himnu, ali da ljudi moraju da shvate situaciju i da oni žive u Novom Pazaru, i da bi to dovelo do osude okoline. I da ovde nije problem ni himna ni Ljaijić, već to da za muslimane nije ništa dobro što dolazi od Srba i Srbije.

MIleva

01.03.2014. 09:42

Gospodine Ratko nije to himna NARODA nego himna DRŽAVE, kako god da je nsatala sada je to himna.Zamislte HEJ SLOVENI, a u SFRJ živeli Grci, Mađari, Nemci...Uz to, koliko ima u UK republikanaca po opredeljenju? Mngo. A kako se zove himan UK? Zove se "Bže spasi Kraljicu": I šta onda?

Stefan Perovic

01.03.2014. 10:21

U Sandjaku se vijore Turske zastave,a ne Srbije....onda vam je jasno sta predstavlja za Ljajica Srbija.Njegov svet je Sandjak,tojest Rashka....a ne Srbija i sta ima tu da ga josh molite...

Bojan @@

01.03.2014. 12:31

@Stefan Perovic - Nije tacno ! Sramota je da takve komentare pises za Adema Ljajica.Pa nisu svi Pazarci zaludjeni nekim pricama da su Turci,kada ljudi imaju svoje ja,znaju ko su i sta su,I da veze sa Turskom nemaju.A naravno da ima pojedinaca koje pale neke mlade ljude i koriste ovu tesku ekonomsku situaciju.Pa ako tako gledamo ima i "VELIKIH SRBA"koji su totalni idioti.Sanjam dan kada ce neki Albanac iz Preseva da igra desno krilo za Srbiju.Nemora da peva himnu.Treba da se bori,i postuje ovu zeml

slobodan

01.03.2014. 16:58

@Stefan Perovic - Ako ne peva himnu zemlje u kojoj se rodio ,odrastao i navodno voli ,kako onda mozete tvrditi da postuje istu zemlju.Takodje kakav motiv ima da se bori za istu ako ce navijati i publika koja je pro srpski orjentisana.Zagazili smo duboko u negiranje nacionalne svesti i ponosa pa izmedju ostalog deo svoje teritorije nazivamo sandzak (Sandzak-Turska upravna zona).Za reprezentaciju igra onaj koji je oseca kao svoju a za novac mogu da igraju u svojim klubovima bez emocija.

duki

02.03.2014. 21:01

@Stefan Perovic - Šta neće da peva srpsku himnu, pod hitno napolje . Druloviću pa nije Ljajić Maradona

St. Ilija gromovnik

01.03.2014. 10:30

Bez obzira sta se desava sa sportom i usportu, politicke vlasti morace znacajno da radi na poostravanju azola i emigranata.

Bojan @@

01.03.2014. 12:25

Jednog dana,zivi bili pa videli,zbog migracije stanovnistva koje je jedan stalni proces.Kako nasi ljudi idu u zapadne zemlje,tako iz Africkih,Bliskoistocnih,Azijskih zemalja Srbiju naseljavaju i to za stalno neki drugi narodi.Kojima je iako mi neverujete za njih Srbija-Svajcarska,jer tamo odakle idu nemaju ni vodu ni mleko,ni krevet..Pitam ja vas,neki od njih ce sigurno imati decu koja ce jednog dana igrati sa Srbiju,a bice tamnoputi ili azijati,da li ce on pevati himnu ili ce na terenu izginuti

Doktor86

01.03.2014. 12:32

@ - Slazem se sa celim tekstom,narocito sa selom gde se spominje Vostani Serbije.To bi bila prava himna.

Славољуб - Славко

01.03.2014. 12:55

Ја сам НАЦИОНАЛИСТА,али нисамм ШОВИНИСТА! Што значи да своју нацију волим и за њу би живот дао,али поштујем све друге нације и све националисте који воле и бране своје нације,а не злостављају друге нације и оно што њима по субјективној оцјени није блиско.Поштујем БОШЊАКЕ,али њихово име је настало послије : Турци,муслимани,Муслимани,Срби (Меша,Емир),Хрвати (Мустафа),и на крају БОШЊАЦИ Аустроугарци КОЈИ СУ ТРЕБАЛИ разбити јединство народа који су живели у БиХ,јер муслиман није могао бити КАТОЛИК

raso

01.03.2014. 14:34

Jadna je država u kojoj se vodi polemika da li treba intonirati, pjevati ili slušati nacionalnu himnu. Da je Ljajić Maradona njegovo ime se u nikakvom kontekstu ne bi smjelo doboditi u vezi sa himnom. Preko šest miliona muslimana iz Alžira i drugih islamskih i arapskih zemalja žive u Francuskoj i mnogi od njih brane boje Francuske, ali niko od njih nije doveo u pitanje Maraaljezu., a gospoidine Dmitropviću vi ste živjeli u Hrvatskoj da li Hrvati ikada vode polemiku o svojoj himni lijepa njihova

smederevac

01.03.2014. 15:45

Himna se mora znati i mora se pevati. Ne možeš nositi grb Srbije a da na himnu okrećeš glavu! Tačka.

Gale

01.03.2014. 17:12

Bravo gospodine Ratko! Svaka Vam je na mestu i konacno je vreme da se srpski nacinonalizam odvoji od sovinizma i da neko konacno kaze u javnosti ono sto mnogi u Srbiji misle.Ja sam ponosan na sve uspehe sportista Srbije bez obzira na nacionalnost i tuzan sto mnogi drzavljani Srbije i konkretno Srbi nastupaju pod tudjim zastavama iz raznoraznih razloga , da ih poimenicno ne nabrajam.Mihajlovic je imao odresene ruke i nije postigao nista .Svaka cast Drulovicu , na potezu i zelim mu mnogo uspeha .

radojko

01.03.2014. 19:24

Vidite Mihajlovic je bio jedan od najboljih fudbalera sveta ,sada je jedan od poznatih evropskih trenera voleli vi to i ne,i moze da mu trenerske kvalitete osporiti samo Murinjo,Kapelo ili neko ko ima realno vece rezultate od njega.Ali nece jer ce oni videti kvalitete u njemu.A vi sto ne vidite to je zato sto niste strucni da komentarisete uostalom vas tekst ionako sluzi da se ,ajde nesto napise.

Gale

01.03.2014. 22:38

@radojko - Radojko, niko ne spori Mihajloviceve uspehe kao fudbalera, ali kao trenera ,da! On nije ostvario plasman i kraj ! A, Vi ste " strucni" da njega poredite sa trenerima koji su osvajali prvenstva u najjacim ligama na svetu i osvajali Ligu sampiona ?U drzavi Srbiji gde svi sastavljaju reprezentaciju i gde se svi razumeju u fudbal, neukusno je reci nekome da nije strucan, a napisati ovakav tekst , predstavlja cestitost i hrabrost, a ne ,tek da se nesto napise.

Vitas

02.03.2014. 11:34

Zlatan Ibrahimović nikad ne peva švedsku himnu a vidimo kako se bori za švedsku reprezentaciju. Uz to njihova himna se ne obraća jednom narodu već naglašava lepotu njihove zemlje.

Milan,konobar

02.03.2014. 17:49

Uvazeni gopspdine Ratko Dmitroviću,Pa kad bi nglavni novinar u Hrvatskoj,vadio nekog fudbalera na ovakav nacin,neznam kako bi javnost prihvatila.Nasa himna mozda nije po tvom i nečijm drugom ukusu ali mi drugu u ovom momentu nemamo i treba da je volimo i pevam.Pogledajte samo Mamića iz Zagreba sta priča o svojoj himni i motivaciji.Sto je za pozdraviti.