NOVI FILM UZBRURKAO ITALIJU: Berluskonijev ljudski lik
09. 06. 2018. u 11:37
Novi film oskarovca Paola Sorentina uzburkao Italiju i nikoga nije ostavio ravnodušnim. Priča o ulizicama i damama sumnjivog morala koji lagodno žive uz Silviov tron
Toni Servilo kao Silvio Berluskoni Foto IMDb
RAZUMLjIVO je da je "Loro" ("Oni"), film o bivšem italijanskom premijeru Silviju Berluskoniju (82) oskarovca Paola Sorentina, uzburkao italijansku javnost, ali još više Berluskonijeve advokate, mnogo pre same premijere (24. aprila i 10. maja, jer je film podeljen u dva dela). Oglasio se tada i sam Berluskoni koji je apelovao da se iskreno nada da ovaj film nije novi politički atak na njega, s obzirom na to da se uprkos poznim godinama ponovo uključio u italijansku izbornu trku.
Međutim, sumnje su bile neosnovane jer ovo nije politički film. Samim tim što protagonista novog Sorentinovog filma nije "On" - Silvio Berluskoni već, kako to nagoveštava i sam naslov filma, "Oni" - dvorska svita ulizica i kurtizana koja lagodno živi uz Silviov tron i pritom, spletkareći protiv njega, nastoji da ga svrgne i zauzme njegovo mesto. "Oni" su i ambiciozni provincijalci i mlade dame sumnjivog morala koji, ne birajući sredstva, žele da se približe vladaru, steknu njegovu milost, a samim tim i bogatstvo, slavu i privilegije koje njegova blizina garantuje. Sam Sorentino je izjavio da je "Loro" hronika onoga što se od 2006. do 2010. vezivalo uz ime Silvija Berluskonija (poznate su bahanalije uz potoke šampanjca i kokain, sa maloletnicama i eskort damama u njegovoj Vili "Čertoza" na Sardiniji). Hroničari su ovaj period definisali kao nemoralna i dekadentna vremena, a sam Sorentino je naglasio da mu namera nije bila da otkriva neke nove istine o moralno diskutabilnom ponašanju bivšeg italijanskog premijera, a još manje da ga osuđuje. Već da shvati zašto se sve to desilo i da dokuči ko je zaista taj kontroverzni čovek.
PROČITAJTE I: Slika Van Goga prodata za više od sedam miliona evra
Odgovor na ovo pitanje je bez sumnje Sorentinov Berluskoni u izvanrednoj interpretaciji Tonija Servila, inače, protagoniste i njegovih ranijih filmova "Divo" i "Velika lepota". Silvio je mit kojem se svi dive, bogat i moćan ali koji, ipak, ima i svoju ljudsku stranu, krhku i skrivenu - umornog čoveka u poznim godinama koji se boji starosti i smrti, koji je očajan što ga supruga Veronika napušta (sjajna Elena Sofija Riči) i koji samo iz očaja organizuje lude zabave i okružuje se devojčicama kako bi pobegao od stvarnosti, odnosno od samog sebe. Ali koji, kada se društvo raziđe, dolazi na ludu ideju da povrati stari elan i samopouzdanje tako što naziva prvu osobu iz telefonskog imenika i, predstavljajući se kao agent za nekretnine, posle dužeg ubeđivanja uspeva da joj proda nepostojeći stan. Možda je ovaj nostalgični pokušaj vraćanja u mladost kada je počinjao da gradi svoju imperiju i jedini trenutak u filmu kada je Silvio zaista srećan.
Sorentino tokom snimanja filma "Loro"

Inače, i ovoga puta Paolo Sorentino uspeo je da podeli kritičare i publiku na one koji ga obožavaju i na one koji ga preziru. "Bitno je da niko nije ravnodušan", kaže Sorentino koji na optužbe da je "Loro" preterivanje - "miks jeftine seksi komedije iz sedamdesetih i haotične intelektualne barokne gnjavaže" protivnicima njegove "estetike uživanja i preterivanja" u svom provokativnom stilu poručuje: "Film je kao i dobar ručak u dobrom restoranu - jedno obilno hedonističko uživanje bez kontrole. Jer, ako umesto da se opustimo, brojimo kalorije i naručujemo salatu, onda nam je bolje da ostanemo kod kuće."
DOČARANA ISTINA
KROZ pregršt napolitanske muzike, miks baroknih kadrova, čiste fikcije i haotične magije tragikomično simpatičnih likova. "Loro" je sigurno mnogo vernije dočarao istinu od mnogih "ozbiljnih" analiza o Silviju Berluskoniju.