“UVALJUJU” MASAŽERE I 50 PUTA SKUPLJE: Penzioneri su često žrtve nesavesnih trgovaca koji papreno naplaćuju robu sa “Aliekspresa”

E. B. TALIJAN

13. 05. 2021. u 11:17

PENZIONERI su laka meta nesavesnih trgovaca koji robu prodaju van poslovnih prostorija, a u vreme korone to je najčešće telefonom. Mnogi najstariji sugrađani su naseli na njihove manipulacije i papreno platili proizvod koji, navodno, rešava pojedine zdravstvene probleme. Ne samo da obećani efekat izostane, već je najveći problem što trgovci takvu robu često prodaju po ceni koja je i do 50 puta viša od one po kojoj su je nabavili preko specijalizovanih sajtova za prodaju, kao što je "Aliekspres".

“УВАЉУЈУ” МАСАЖЕРЕ И 50 ПУТА СКУПЉЕ: Пензионери су често жртве несавесних трговаца који папрено наплаћују робу са “Алиекспреса”

Proizvodi, navodno, rešavaju zdravstvene probleme

Našoj redakciji "Potrošačka korpa" obratili su se Grozdana U. iz Borče i Dušimir M. iz Novog Pazara, koji su telefonom naručili i kupili masažere sa magnetima i vibracionim motorima. U Grozdaninom slučaju prozvod je trebalo, navodno, da reši problem sa bolnom kičmom, a Dušimiru da poboljša cirkulaciju. Nakon korišćenja shvatili su da nema navedenih efekata i pokušali su da vrate robu, ali bez uspeha. Sada su prinuđeni da mesečno putem administrativne zabrane u Fondu PIO otplaćuju proizvode od svoje male penzije. Grozdana treba više od 100.000 dinara da isplati na ovaj način, a Dušimir oko 60.000.

U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) kažu da im se često javljaju penzioneri sa sličnim problemima i upozoravaju ih da se dobro informišu pre nego što donesu odluku o kupovini.

- Cena takvih proizvoda, na primer nekih masažera za vrat, obično je oko 20 do 30 dolara na platformi "Aliekspres" i sličnim sajtovima, a u Srbiji se, putem te prodaje van poslovnih prostorija, naplaćuju i po 80.000 ili 100.000 dinara - objašnjava pravni savetnik u NOPS-u, Marko Dragić. - Trgovci redom zovu starije građane i kažu im da su slučajno izvučeni i da su ostvarili popust. Oni, zaista, taj popust i obračunaju, ali i tada je to ogromna cifra. Srbija jeste slobodno tržište, ali bi neko ovo morao da kontroliše, proizvod ne bi smeo da bude toliko puta skuplji od njegove realne cene, posebno kada su u pitanju ove ranjive kategorije stanovništva.

On postavlja pitanje i kako ovi prodavci dolaze do brojeva telefona najstarijih sugrađana, baš onih koji su njihova ciljna grupa, ko im to obezbeđuje. Formalno-pravno, kako navodi, ti trgovci sve rade u skladu sa zakonom. Oni zvanično ne reklamiraju da proizvodi garantovano i dokazano otklanjaju zdravstvene tegobe, već da mogu da pomognu ili da se preporučuju. Ako u direktnom razgovoru sa potrošačima to tvrde, onda se to može samo na sudu dokazivati.

- I ugovor su lepo sročili i sa pravne strane sve maksimalno ispoštovali, ali sa ljudske nisu - kaže Dragić. - Oni rade bezobrazno i na neprofesionalan način, znaju koja im je ciljna grupa, ranjive kategorije stanovništva, i na njih isključivo idu. Našli su rupu u zakonu, način kako najbrže mogu doći do novca. NJima je cilj isključivo zarada.

* * * * * * * * * * * * * * * * *

TEŠKO BOLESNOJ PENZIONERKI NIJE PREPORUČENO DA SE POSAVETUJE SA LEKAROM

PRODALI JOJ PROIZVOD KOJI ZBOG KANCERA NE SME DA KORISTI

 

Foto privatna arhiva

GROZDANA U. (83) iz Borče poverovala je da će masažeri sa magnetima da joj reše problem bolova u kičmi, jer joj je tako prodavac rekao. U martu joj je kompanija "Eterna vita grup" prodala ove proizvode za više od 100.000 dinara, koje mesečno otplaćuje. Grozdana ima kancer dojke i ne sme da koristi ovu vrstu proizvoda, ali niko joj prilikom kupovine nije savetovao da prvo konsultuje svog lekara.

- Rekli su mi da ću moći da vratim proizvod, ako mi ne bude odgovarao - kaže Grozdana za naš list. - Desilo se da sam više puta prilikom korišćenja osetila mučnininu, a jednom i povraćala. Zvala sam prodavačicu i rekla šta se dešava, ali oni su me ubeđivali da ću kasnije osetiti pozitivne efekte. Međutim, kada sam pitala svoju doktorku ona mi je kazala da ja nikako ne bih smela da koristim magnete zbog kancera. Nakon toga sam ih mnogo puta zvala telefonom da kažem da hoću da vratim masažere, a oni su jedno vreme i izbegavali da razgovaraju sa mnom.

Kada im se obratila pisanim putem, prošlo je mesec dana od kupovine i propustila je rok od 14 dana u kome može da vrati proizvod bez ikakvog obrazloženja. Ona je objasnila situaciju, ali trgovac to nije uvažio.

Naša redakcija je od "Eterne" zatražila da odgovori koje laboratorije su potvrdile bezbednost i zdravstvene efekte masažera sa magnetima, kao i koje je struke prodavac koji je Grozdani objašnjavao njihovo pozitivno dejstvo. Iz ove kompanije su nam poručili da su u svemu postupili u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača i da su nakon razmatranja navoda kupca doneli zakonitu i pravilnu odluku o njenoj reklamaciji.

ROK ZA ODUSTAJANJE OD KUPOVINE

U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije ističu da kupci koji su proizvod pazarili van poslovnih prostorija, a to znači telefonom, preko interneta, ili na prezentacijama, imaju pravo da odustanu od kupovine bez ikakvog obrazloženja u roku od 14 dana ako su uz ugovor dobili obrazac za to, a ukoliko nisu onda u periodu od jedne godine.

- Masažere i slične proizvode ne treba nikako kupovati van poslovnih prostorija - ističe Marko Dragić iz NOPS-a. - Ti proizvodi, za koje trgovci navode da pomažu kod nekih zdravstvenih tegoba, nisu registrovana medicinska pomagala i zato bi potrošači pre kupovine trebalo da se posavetuju sa svojim lekarom da li mogu da im koriste. Mogu da se posavetuju i sa udruženjem potrošača da znaju na šta treba da obrate pažnju i koja prava imaju.

* * * * * * * * * * * * * * * * *

PONUDILI PROIZVOD NAMENJEN BAŠ ZA PROBLEME KOJE IMA POTENCIJALNI KUPAC

UNAPRED ZNALI DUŠIMIROVE ZDRAVSTVENE TEGOBE?

DUŠIMIR M.(75) iz Novog Pazara je invalid, nema jednu nogu i zato ima problema sa cirkulacijom. NJega su telefonom zvali iz kompanije "Rojal lajn" i ponudili mu masažnu prostirku koja je namenjena, kako su mu rekli, baš za rešavanje tog problema.

Foto sajt royalline

- Kupio sam taj proizvod koji košta više od 60.000 dinara i mesečno ga otplaćujem od male penzije, preko Fonda PIO - kaže Dušimir za naš list. - Kada su me pozvali, kao da su znali kakav problem imam. Ne znam šta da mislim, prethodno sam prolazio neke lekarske komisije. Samo su mi tu prostirku ponudili, za koju su objašnjavali da je namenjena baš za poboljšanje cirkulacije. Ispostavilo da nema nikakav efekat, napravila mi je još veće probleme. Usmeno su mi rekli da masažer mogu da probam tokom 20 dana i da ga vratim, ako mi ne odgovara.

Međutim, Dušimir nije pažljivo čitao ugovor, u kojem je navedeno da je period za odustanak od kupovine 14 dana. Prekoračio je ovaj rok, a njegovi kasniji pokušaji da vrati proizvod, jer nema navedene karakteristike, bili su bezuspešni.

U "Rojal lajnu", za naš list, kažu da je Dušimir zakasnio. Navode da je posle više od tri meseca poslao zahtev za raskid ugovora i izrazio sumnju u karakteristike masažera.

- U pravu je da mu je kolega rekao da može da vrati proizvod, ali se to odnosi na zakonski rok od 14 dana od trenutka kupovine, a taj obrazac za odustanak od ugovora bez navođenja razloga mu je uredno uručen - ističu u toj kompaniji. - Karakteristike masažera su takve da posle 15 minuta osetite neke razlike i poboljšanje. Kako je on poslao dopis sa željom da raskine ugovor, posle više od tri meseca, jasno se vidi da je posredi nešto drugo, a ne kvalitet i karakteristike proizvoda.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)