U ONLAJN RADNJAMA POTROŠENO 455 MILIONA EVRA: Ministarka trgovine Tatjana Matić savetuje potrošače kako da bezbedno kupuju putem interneta

E. B. TALIJAN

09. 12. 2021. u 10:13

POTROŠAČI u našoj zemlji sve više kupuju putem interneta, a lane je tu uslugu koristilo 1,8 miliona građana koji su na taj način potrošili 455 miliona evra. Najviše se pazare sportska obuća, odeća, hrana, tehnički uređaji i farmaceutski proizvodi.

У ОНЛАЈН РАДЊАМА ПОТРОШЕНО 455 МИЛИОНА ЕВРА: Министарка трговине Татјана Матић саветује потрошаче како да безбедно купују путем интернета

Foto Shutterstock

Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija u saradnji sa Američkom privrednom komorom i "e-komerc asocijacijom" pokrenulo je kampanju "Klikni na sigurno, kupuj provereno", s ciljem podizanja svesti građana o bezbednoj i legalnoj onlajn trgovini.

Ministarka trgovine Tatjana Matić ističe da su ključne prednosti korišćenja onlajn prodavnica širok asortiman robe, ušteda vremena, mogućnost da se u bilo koje doba dana ili noći obavi kupovina i to bez redova i gužvi, plaćanje putem kartice ili pouzećem, a roba stiže na kućnu adresu.

- Kada kupujete od onlajn trgovca koji je registrovan u Srbiji, uživate sva prava garantovana domaćim zakonima - kaže Matićeva. - To obuhvata i ono najvažnije, da kupljenu robu vratite u roku od 14 dana od trenutka preuzimanja bez ikakvog obrazloženja i da dobijete povraćaj novca.

Pre nego što se potrošači odluče za kupovinu preko interneta, kako ističe, treba da provere da li je trgovac registrovan kod Agencije za privredne registre, što se može utvrditi pretragom zvaničog sajta ove agencije. Internet prodavnica treba da sadrži informacije o trgovcu na njegovoj veb-stranici, a to su naziv firme ili puno ime preduzetnika, adresa sedišta, kontakt podaci, poput imejl adrese i broja telefona. Treba da provere i da li je objavio politiku zaštite podataka i privatnosti kupaca, kao i uslove vraćanja robe.

- Oznake poverenja na internet stranici trgovaca, tzv. trustmarks, takođe pokazuju da je prodavac pouzdan - objašnjava ministarka. - Izdaju ih nezavisna sertifikaciona tela na osnovu provera prodavaca, a u Srbiji postoje dve takve oznake, nacionalna e-Trustmark i internacionalna Safe.Shop. Dodatno potrošač može biti siguran kada na veb-sajtu trgovca vidi oznake sigurnosti kartičnih sistema, poput Mastercard SecureCode, Mastercard Identity Check, Verified by Visa, a na domaćim internet prodavnicama i nacionalne platne kartice DinaCard. Sve ovo omogućava građanima da obave sigurnu internet kupovinu.

Kada je utvrdio da je reč o kredibilnom trgovcu, kupac odlučuje koji je za njega pogodniji način plaćanja, pouzećem ili putem kartice. Ona objašnjava da će potrošač od onlajn trgovca dobiti imejl koji sadrži sve informacije u vezi sa kupovinom. Na mnogim internet prodavnicama se hronologija kupovine odmah pamti među informacijama u vezi sa korisnikom i može naknadno da se proveri, na primer u odeljku "moji nalozi". Korisno je da kupac imejlove i druge podatke o porudžbini sačuva, u slučaju da mu zatrebaju kao dokazi za reklamaciju ili zaštitu drugih prava. Matićeva ukazuje i na pogodnost onlajn kupovine koju nemaju potrošači koji pazare u maloprodajnim objektima.

- Propisano je pravo na odustanak od ugovora zaključenog na daljinu bez navođenja razloga u roku od 14 dana, što kupcu obezbeđuje period za predomišljanje i preispitivanje svoje odluke - objašnjava ministarka. - Trgovac je dužan da, ukoliko potrošač odustane od kupovine, bez odlaganja obavi povraćaj uplata koje je primio od kupca, uključujući i troškove isporuke, a najkasnije u roku od 14 dana od dana kada je primio obrazac za odustanak.

RAST PRODAJE

BROJ onlajn kupovina u Srbiji je sa sedam miliona u 2019. godine, lane porastao na 14,3 miliona. Hrana se prošle godine za 200 dosto više pazarila putem interneta, odeća za 100 procenata, a tehnički uređaji i računarska opreme za polovinu.

RAZVOJNA ŠANSA ZA TRGOVCE

U prvoj polovini ove godine broj ukupnih transakcija plaćanja karticom putem interneta iznosio je 14,7 miliona, od čega je broj dinarskih plaćanja na sajtovima srpskih trgovaca iznosio blizu 11 miliona transakcija, što je za 91 odsto više nego u istom periodu lane. Ovo pokazuju zvanični podaci Narodne banke Srbije. Istovremeno, vrednost pomenutih transakcija je iznosila više od 25 milijardi dinara, što je rast od 99 procenata u poređenju sa istim periodom prošle godine. Komentarišući ovaj podatak, ministarka Tatjana Matić ocenjuje da je to razvojnu šansu za domaće trgovce:

- Zahvaljujući novim zakonima u oblasti elektronskog poslovanja i trgovine, ali i u oblasti informacione bezbednosti, bilo je omogućeno naglo preusmeravanje mnogih aktivnosti na onlajn okruženje. Time je, uprkos pandemijskim okolnostima, održano društveno funkcionisanje, a u velikoj meri i ekonomija.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)