ŽIVEO JE I DISAO ZA BALET: Odlazak umetnika Vladimira Logunova, vrhunskog igrača, koreografa i pedagoga blistave karijere

Marina Mirković

13. 11. 2022. u 11:15

NEUMORNI koreograf, igrač i pedagog blistave karijere, Vladimir Logunov, koji je ceo svoj profesionalni život posvetio baletskoj umetnosti i do samog kraja kovao planove za neke nove sjajne predstave, u petak je napustio ovaj svet, u svojoj osamdeset prvoj godini i u svom rodnom Beogradu.

ЖИВЕО ЈЕ И ДИСАО ЗА БАЛЕТ: Одлазак уметника Владимира Логунова, врхунског играча, кореографа и педагога блиставе каријере

Foto A. Stevanović

Taj Beograđanin rođen leta 1942, prva je saznanja o umetnosti igre stekao u Splitu, na časovima kod Mile Katić, a diplomirao u Beogradu, u Baletskoj školi "Lujo Davičo" i u klasi legendarne Nine Kirsanove. Odmah po sticanju diplome, iste te 1964. godine, postaje i stalni član Baleta Narodnog pozorišta, kuće u kojoj je po sopstvenim rečima "proveo više od pola života", kao prvak i direktor Baleta (od 1980. do 1985), te kao koreograf. Ostao je u nacionalnom teatru i posle toga, do kraja igračke karijere, septembra 1992. godine, kada prelazi u "Davičo" kao pedagog.

Kao solista Baleta veoma brzo ostvaruje niz značajnih uloga, a sredinom sedamdesetih godina prošlog veka odlazi na specijalizaciju za koreografiju u Moskvi, i taj period usavršavanja na prestižnoj Pozorišnoj akademiji "Gitis" imao je za njega ogroman značaj, jer je boravio na samom umetničkom izvoru scenskih postavki klasičnog baletskog nasleđa.

- Boravak u Rusiji bio je vrhunac mog školovanja. Zahvaljujući tome, dobio sam mogućnost da sa velikom sigurnošću pristupim ostvarenju svojih koreografskih zamisli, ali i pedagoškom radu. Učenje podrazumeva stalnu promenu i nadogradnju. Put do uspeha može katkad biti i trnovit... Neko ima strpljenja da se muči i da napreduje, a neko nema. Iz iskustva znam da deca koja su se opredelila za baletsku školu, uglavnom, imaju strpljenja. Potreban je red, rad i strpljenje za ostvarenje svojih ideja - poručio je pre svega dve-tri nedelje, u svom poslednjem intervjuu, objavljenom u najnovijem broju "Pozorišnih novina".

Foto Narodno pozorište

Ostvario je Logunov prebogat koreografski opus širom zemlje i sveta, potpisavši ceo niz baleta koji se pamte i na kojima će se formirati cele generacije novih igrača.

- Bio je višestruko, svestrano nadaren, i zahvaljujući toj paleti talenata podjednako uspešan i omiljen i kao igrač i koreograf, i kao pedagog, te ništa manje uspešan kao direktor Baleta - ističe Marija Janković, balerina u penziji. - Imao je istaknutu onu čuvenu "baletsku inteligenciju" i mogao sa velikom kreativnošću i snagom da odigra baš sve što bi koreograf zamislio. Posle boravka u čuvenoj ruskoj školi, odmah je lepo počeo kao koreograf, sa malim neoklasičnim baletom "Forma Viva", kreiravši posle čuvene predstave kao što su "Jesenje lišće", "Karmen" i nezaboravnu "Doktor Džekil i Mister Hajd". Ipak, ono što sam ja najviše volela jesu njegove rekonstrukcije velikih ruskih baleta poput "Krcka Oraščića" ili "Don Kihota" jer neizmerno je teško ono što je Vladimiru tako lako polazilo za rukom: kreirati koreografiju doslednu klasičnom originalu, koja pritom diše u skladu sa vremenom. Omiljen je bio kao predavač duetskih igara u "Luju Daviču", a za vreme svog "šefovanja", kao direktor Baleta, inicirao je jako uspešne, velike predstave. Bio je i moj prijatelj od detinjstva, šezdeset je godina trajalo naše prijateljstvo...

Foto Narodno pozorište

Da je Logunov bio veliki umetnik i sjajan pedagog koji se trudio da afirmiše mlade umetnike, nepogrešivo prepoznajući njihov dar i kreirajući koreografije u kojima će on na najbolji način doći do izražaja, pritom omogućavajući i umetnicima drugih profila da se na pravi način izraze, naglašava i muzikolog Aleksandra Paladin, koja kaže:

- Mnogi koje danas gledamo na sceni prvi put su zaigrali upravo u njegovim koreografijama i oni to sa poštovanjem neguju i beleže u svojim biografijama. Razumevao je balet ne samo kao umetnost pokreta već i kao umetnost koja se izražava kroz muziku, a kako sam imala čast da radim muziku za njegov balet "Slika Dorijana Greja", doživela sam da ta muzika inspirisana delima Von Vilijamsa, Tipita, Pendereckog i Ligetija dobije novu baletsku izražajnost. Bio je odan i požrtvovan prijatelj, nasmejan, vedar čovek velike kreativne energije, uvek raspoložen i spreman da planira nove projekte.

Foto Narodno pozorište

Jedna od onih koje su prve baletske korake načinile uz Logunova je i Ana Pavlović, danas direktorka Baleta, koja ga je upoznala kao učenica škole "Lujo Davičo", gde joj je bio profesor duetne igre, da bi početak njene profesionalne karijere bio obeležen upravo ulogom Aurore u baletu "Uspavana lepotica" u koreografiji Vlade Logunova, koja se i dan-danas uspešno izvodi na sceni Narodnog pozorišta.

- Logunov je nesumnjivo dao ogroman doprinos našem baletu velikim zalaganjem kao igrač, profesor i koreograf. Pre samo nedelju dana smo se pozdravili u Muzeju Narodnog pozorišta na izložbi posvećenoj njegovom bogatom stvaralačkom opusu... - navodi Pavlovićeva.

Vreme i mesto sahrane biće naknadno objavljeni.

DVE AKTUELNE PREDSTAVE

LOGUNOV je prvi baletski umetnik koji je primio Zlatnu medalju za zasluge predsednika Republike Srbije, 2021. godine, pridodavši je celoj kolekciji najviših priznanja.

Deo impresivne karijere ovog vanserijskog umetnika koji je ostavio neizbrisiv trag, predstavljen je javnosti 31. oktobra u okviru izložbe "Izazov baletskog triptihona; Vladimir Logunov - baletski igrač, pedagog i koreograf" u Muzeju Narodnog pozorišta. Na Velikoj sceni igraju se dve predstave u postavci Logunova - "Slika Dorijana Greja" i kultna "Uspavana lepotica", biser klasične baletske literature, koja je tokom više od dve i po decenije doživela više od sto izvođenja.

BONUS - NAJAKTUELNIJI VIDEO SNIMCI

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

UKRAJINA POVLAČI RADIKALNI POTEZ: Ovo mnogi nisu očekivali, čak su i Rusi zbunjeni pred Olimpijske igre Pariz 2024