POGLED ISKOSA: Velikih sedam u Novom Sadu
DO 26. decembra u Galeriji likovne umetnosti poklon zbirke Rajka Mamuzića u Novom Sadu traje izložba "Velikih sedam" na kojoj su predstavljena dela sedmoro akademika iz fonda Galerije SANU i Galerije Rajka Mamuzića.
Nikola Koka Janković "Ratnik"
Na njoj su i dva ostvarenja iz Kolekcije Bogdanović, skulptura "Ratnik" vajara Nikole Koke Jankovića iz 1960. godine, jedna od boljih njegovih bronzi, jer ne podleže zanatskom već izražava poetički momenat i slika Mladena Srbinovića "Otpor je čovekova definicija" iz 1968. koja iskazuje burne političke događaje. Izložbu prati katalog na 84 strane i u odnosu na one iz ranijeg vremena ove institucije sadašnji su više nalik monografijama.
Autor izložbe i prvog teksta u katalogu je Jovanka Stolić, kustos Galerije Rajka Mamuzića a drugi tekst je napisala Jelena Mežinski Milovanović, zamenik upravnika Galerije SANU. Ne samo da je reč o stručnim studijskim tekstovima već i o činjenici da za pisanje o ovakvoj značajnoj izložbi nije dovoljno samo knjiško, školsko znanje, već je potrebno i iskustvo koje su ove dve kustoskinje stekle na odgovornim poslovima.
Prikazana su isključivo reprezentativna dela, slike galerijskih i većih formata i skulpture akademika Ljubice Cuce Sokić, Miodraga Miće Popovića, Milorada Bate Mihailovića, Stojana Ćelića, Mladena Srbinovića, Petra Omčikusa i Nikole Koke Jankovića. Od skulptura tu su samo one Jankovića, mada se i Omčikus njome bavio. Reč je o umetnicima rođenim između 1914. i 1926. godine. Osim najstarije Cuce Sokić svi su pohađali ili diplomirali beogradsku Likovnu akademiju, a Cuca, Ćelić i Srbinović bili su i profesori na njoj. Posle toliko toga napisanog u kritikama, katalozima, knjigama i monografijama o ovim stvaraocima, teško je nešto suštinski novo reći, zato su se ove dve učene istoričarke umetnosti krajnje savesno i stručno pozabavile mestom i odnosom tih umetnika prema zbirkama Galerije likovne umetnosti Rajka Mamuzića i Galerije SANU. Ovo nije prvi put da se deo zbirke iz SANU šire predstavlja i u drugim galerijama, nedavno je to bilo u većoj beogradskoj Galeriji 73 povodom 50 godina njenog postojanja, a najstručnija za takva prikazivanja je gospođa Mežinski Milovanović. Tako je i u Novom Sadu u spoju dve krajnje značajne galerije i dela njihovog likovnog blaga formirana jedna od kapitalnih izložbi u ovoj godini. Suočeni sa Cucinim razumevanjem slikarstva kao poezije, "slikarstvom prizora" Miće Popovića (koga Đorđe Kadijević smatra najznačajnijim našim poratnim umetnikom), nacionalnom ekspresijom Bate Mihailovića, Ćelićevim neviđenim likovnim traktatima o prostoru, liniji i boji, Srbinovićevim slikama slavlja atmosfere i kolorita, Omčikusovom likovnom snagom i Jankovićevom intimom u vidu ljubavi za figurativnu skulpturu, možemo samo da hodočastimo u Novi Sad u Galeriju likovne umetnosti poklon zbirku Rajka Mamuzića, u Galeriju koja ima miris umetnosti.
VELIKO UPOZORENjE VUČIĆA: Za godinu i po dana suočićemo se sa velikim ratom, niko više ne želi da sluša drugu stranu
PREDSEDNIK Srbije Aleksandar Vučić rekao je danas, na forumu "GLOBSEC BELTALKS: Beogradski ekonomski razgovori", da više nema racionalnosti u međunarodnoj politici i da se uskoro sprema veliki sukob.
09. 12. 2025. u 20:57
NOVO REŠENjE ZA UKRAJINU: Evropa pravi plan u slučaju da se SAD povuku iz konflikta
EVROPSKE diplomate pripremaju scenario podrške Ukrajini u slučaju povlačenja SAD iz konflikta, prenosi Blumberg, pozivajući se na izvore.
07. 12. 2025. u 13:19
Završio glumu, pa radio na mešalici, rat ga udaljio od ljubavi - životni put Jova Maksića
DETINjSTVO glumca Jova Maksića oblikovalo se u maloj seoskoj sredini podno Dinare, u selu Plavno kod Knina, gde je porodica živela zbog očevog svešteničkog službovanja. Rani period života opisuje kao vreme potpune slobode i radosti, kada je gotovo čitavo selo bilo prostor za igru i maštarije. U takvoj atmosferi formirala se njegova emotivna struktura — vezanost za zajednicu, toplina porodičnih odnosa i zahvalnost za jednostavne stvari.
07. 12. 2025. u 11:41
Komentari (0)