SNIMATELJ STANKE UREKAO F16: Neobična sudbina NATO letelice koja je oborena kod Nakučana, pa se "pojavila" na aero-mitingu

Dragan Vujičić

17. 02. 2024. u 20:25 >> 20:26

ČETVRT veka prošlo je od NATO agresije na SR Jugoslaviju, a neke činjenice još "sleću" na pistu istorije. Na neke od njih podsetio je juče na RTS-u Dragan Stanić Stanke, nekadašnji snimatelj Studija B, pre svega na "prizemljenje" čuvenog aviona F16 555 FS sa ogromnim orlom na krilu - avion komandanta "Vinga" iz Avijana koji je oboren kod Nakučana.

СНИМАТЕЉ СТАНКЕ УРЕКАО Ф16: Необична судбина НАТО летелице која је оборена код Накучана, па се појавила на аеро-митингу

Foto: AP

Stanke je iz svojih arhiva prikazao ovaj avion koji je snimio u martu 1998. godine, kada su novinari iz Beograda bili gosti NATO baze u Avijanu u "misiji odvraćanja" srpskog naroda da se uopšte suprotstavi zapadnoj vojnoj alijansi.

Za "Novosti" Stanke se priseća kako je on tada "urekao" ovaj avion.

- Dragan Kojadinović, tadašnji direktor Studija B, u martu 1998. poslao me je na hitan put u Avijano u NATO bazu. Za jedan dan, u neradnu nedelju, dobili smo vize iz italijanske ambasade u Beogradu, a u ponedeljak sam se u NATO Herkulesu sa Surčina vinuo u Italiju. U društvu od novinara behu i Lazanski, Vasić... I rekoše nam kad smo stigli: snimajte (silu) slobodno.

Aparat sa istim oznakama izložen 2001. u Mađarskoj, dok je "original" bio deo postavke u Surčinu

U kadru koji je bio namešten ili slučajan, Stanke nije siguran, pojavio se iz hangara F 16 sa repnom oznakom 555 FS i ogromnom orlušinom oslikanom na krilu. Paradirao je pred kamerom i kada se snimak uveća vidi se ime pilota - potpukovnik Dejvid Goldfejn.

- Jesam bio impresioniran prizorom - bukom naoružanog aviona, ali mi je odmah palo na pamet - samo doleti, oborićemo te. Baš to sam pomislio dok sam snimao avion - govori Dragan Stanić za "Novosti" smejući se.

FOTO: Arhiva novosti

Ne zna Stanke da objasni kako mu se u tom trenutku uopšte javila ta misao, a kamoli kako i zašto mu je izletela kletva.

- O tom avionu posle sam čuo razne priče - dodaje naš sagovornik.

Čudna priča o komandnom avionu NATO "Vinga" (avijacijska grupa) F16 555 FS iz baze Avijano nastavila se drugog maja 1999. godine.

U više navrata u Muzej vazduhoplovstva dolazili su nekadašnji NATO piloti - "pokajnici"

U kampanji bombardovanja Beograda u vazdušni prostor SRJ ušla je grupa od četiri aviona F-16 u lovačko-bombarderskoj varijanti, naoružani laserskim vođenim bombama GBU -12, raketama vazduh-vazduh AIM-120 i AIM-9. Grupu je predvodio komandant skvadrona tada potpukovnik Dejvid Goldfejn koji je imao pozivni znak "hamer-34" (čekić) i orlušinu na repu komandnog aviona.

Tog jutra, borbenu poslugu 3. Raketnog diviziona PVO, koja je oborila F-16 činili su: major Boško Dotlić, rukovalac gađanja, potporučnik Miodrag Stojanović, pomoćnik rukovaoca gađanja, major Milorad Roksandić, komandir raketne baterije, potporučnik Tiosav Janković, oficir za vođenje raketa, vodnik Igor Radivojević, zastavnik Dragan Matić, vojnik Dejan Đorđević, vojnik Sead Ljajić, vojnik Slobodan Pavićević, vodnik 1. klase Vladimir Ljubenković, vojnik Vladimir Radovanović, i vodnik Milan Panić.

Njihov položaj je bio kod sremskog sela Karlovčić, a raketu iz sistema "Neva" (od milošte nazvanu "Natalija") ispalili su oko dva ujutru i to je trebalo da bude završetak storije o komandnoj NATO grabljivici.

- Nije to kraj čudnoj priči - svedoči za "Novosti" dalje Petar Nedeljković, kustos Muzeja vazduhoplovstva u Surčinu .

FOTO: Arhiva novosti

On se sa "istim" avionom sreo u mađarskom Kečkemetu 2001. na aero--mitingu - verovatno pravljenom zbog iste potrebe - "plašenja" Srba.

- Amerikanac u letačkom kombinezonu i sa "rej-ban" naočarima je stajao pored aviona F16 na propisanoj crti od posmatrača i ljubazno objašnjavao da je u pitanju komandni avion, veteran iz rata na Balkanu. Ovaj F16 imao je istu oznaku 555 FS, ali i sa istim registracionim znakom ispod kabine, samo je ime pilota bilo drugačije - prisetio se Petar. - Pitao sam ljubazno Amerikanca da li im je to "rimejk" aviona, obaveštavajući ga da je "original" u Surčinu. On se onda, kao oparen, odmakao dalje od publike i nije hteo da priča sa nama...

Gledali na televiziji

ANEGDOTA o obaranju F16 koja se prepričava u Trećem divizionu glasi "da su oni na TV gledali" učinak svoje rakete.

- Odmah smo dobili naređenje da menjamo položaj i po mrklom mraku izvlačili smo tehniku dok su nas avioni NATO tražili. Prešavši u marševski položaj do jutra smo već poseli nove pozicije i tehnika se razmeštala po ubrzanom postupku kako bismo pretekli jutro - objašnjava za "Novosti" Đorđe Aničić, tada zamenik komandanta diviziona. Prema njegovom sećanju, mada su znali da su pogodili avion, potvrdu su dobili na TV.

Oboreni F16 svom pilotu Dejvidu Goldfejnu doneo je slavu. Nakon obaranja, prema njegovoj zvaničnoj biografiji, skinut je sa letenja i poslat na školovanje. Godine 2001. dobio je generalski čin. Nakon šest godina već je komandovao Pacifičkom flotom, a bio je i komandant Američkog ratnog vazduhoplovstva od 2019. Penzionisan je 2020. kao 21. komandant Vazduhoplovstva SAD, a na poslednjoj dužnosti pod svojom komandom imao je 386 operativnih eskadrila.

Kako saznajemo od kustosa Muzeja, Amerikanci neko vreme nisu priznavali nikakve gubitke nad Srbijom i Crnom Gorom i dugo su vodili F16 kao pad aviona usled kvara. Posle nekog vremena odustali su od laži.

- Istorija ima svoje puteve, a istina je kao voda - probije i posle 25 godina - priča Nedeljković. Prošlo je 25 godina od NATO agresije i mnogi su u ovom periodu dolazili u Muzej u Surčinu, te smo naučili i da ih prepoznajemo: ko je učestvovao u ratu, ko nije. Na početku, posle 2000. godine, radilo se uglavnom o nabusitim i arogantnim oficirima NATO, ali već neko vreme dolaze drugačiji ljudi.

Spasavanje za divljenje

- AMERIKANCIMA ceo svet treba da skida kapu jer ne ostavljaju svoje ljude u nevolji - govori kustos Muzeja. Dejvid Goldfejn je tako na Ceru, kada je pao na tlo, u roku od sata i lociran i pokupljen od strane helikoptera iz Tuzle.

Prema sećanju kustosa, naši su ga "namirisali" u šumi i kretali se prema njemu, ali su Amerikanci bili brži.

Nedavno, po Petrovim rečima, došao je u Surčin čovek iz Amerike, pilot na čijem se licu video grč.

- I šta ćemo sad - pitao je Amerikanac, priznavši prethodno da je bacao bombe na Srbiju. - Žao mi je, iskreno mi je žao - govorio je.

Nedeljković je objasnio pilotu da muzeji služe istoriji, a da je ona učiteljica života. Da nam se greške ne ponove! I rastali su se kao ljudi. Amerikanac više nije imao grč, ili je bar bio manje uočljiv na njegovim obrazima.

BONUS VIDEO - ŠOJGU IZNEO PODATKE O KONTRAOFANZIVI Ukrajina izgubila 125.000 vojnika i 16.000 komada vojne tehnike

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

AKO igde postoji "vaga" za merenje snage ljudskog duha, koliko li bi na njenoj skali težila ona koju ima deminer Mihailo Marinković (48), iz Pančeva, pripadnik Sektora za vanredne situacije MUP Srbije? Koliko bi na njen tas stalo njegove odvažnosti, staloženosti, potpune koncentracije..., u trenutku dok je, minule nedelje u Nišu, sam prilazio neeksplodiranoj avio-bombi teškoj 1.000 kilograma koja nosi 430 kilograma eksploziva, zaostaloj iz NATO agresije?

27. 04. 2024. u 07:00

Komentari (0)

AKO NEKOM POZAJMITE OVU KNJIGU, NE OČEKUJTE DA VAM JE VRATI!