ŠOTOVI OD ĐUMBIRA: Bomba za imunitet ili marketinški trik
U SAMOPOSLUZI ili bilo kojoj drogeriji se lako mogu pronaći šarene, male bočice šotova koncentrisanog soka od đumbira. Ispijaju se brzo, a navodno nude mnoštvo zdravstvenih prednosti, od poboljšanja varenja do jačanja imuniteta.
Foto: Shutterstock
Zvuči privlačno, ali da li je ovo zaista koristan dodatak ishrani ili samo još jedan velnes trend?
Kako zima donosi veće opasnosti od prehlada i virusa, mnogi su oprezniji kada je u pitanju zdravlje. Neki češće vežbaju, jedu supe, piju čajeve i limunade, a neki traže brza i jednostavna rešenja - upravo jedno od njih su bočice koncentrovanog soka đumbira o kojima se sve češće priča na društvenim mrežama.
Velnes influenseri tvrde da su im "transformisale telo", a na samoj ambalaži su navedene prednosti kao što je poboljšanje rada creva, ojačanje imuniteta, ublažavanje mučnine...
Dakle, to je malo piće sa ogromnim zdravstvenim prednostima - to sigurno zvuči sjajno i može biti praktična zdrava navika, ali da li ovaj napitak zaista može da ponudi toliko dobrobiti odjednom?
Pre svega, važno je navesti da popularnost sokova od đumbira najviše zavisi od dobrog marketinga, bilo da je od strane influensera ili šarenih reči na pakovanjima koje mnogo obećavaju. To je deo opšteg trenda koji se razvija proteklih nekoliko godina, koji povezuje zdrav način života sa kupovinom skupih proizvoda koji navodno nude jednostavna rešenja za komplikovane probleme.
KAKO ĐUMBIR UTIČE NA TELO
Đumbir je poznat zbog svojih zdravstvenih prednosti hiljadama godina. U ajurvedskoj tradiciji (alternativni pristup zdravlju koji potiče iz Indije), naziva se "univerzalnim lekom".
Oduvek je bio povezan sa smanjenjem upale, a često se preporučuje za ublažavanje jutarnje mučnine u trudnoći ili mučnine na dugim putovanjima. U skorije vreme, postao je mnogo popularniji kao lek za opšte zdravlje i imunitet.
Ovaj ljutkasti koren sadrži aktivna jedinjenja, kao što je gingerol, za koje se pokazalo da imaju antiinflamatorna i antioksidativna svojstva. Ovo je važno jer hronična upala i oksidativni stres mogu da oslabe imunološku funkciju, a hrana poput đumbira može pomoći da se to spreči.
Osim toga, đumbir može podstaći rad naših creva, što je važno jer veliki deo našeg imunološkog sistema zavisi od njih. Podsticanje varenja i smanjenje upale u gastrointestinalnom traktu može imati pozitivan efekat na imunitet.
Đumbir takođe ima pozitivan efekat na neutrofile, vrstu belih krvnih zrnaca. Kada mikroorganizmi poput bakterija ili virusa uđu u telo, neutrofili su među prvim ćelijama koje reaguju.
Postoji istraživanje koje je pokazalo da se rad neutrofila može podstaći đumbirom kod ljudi koji imaju stanja poput artritisa, reumatoidnog artritisa ili lupusa. Ali ovo istraživanje bi bilo sprovedeno sa kliničkim količinama đumbira, a u sokovima koji se prodaju su te količine znanto manje. Upravo zato postoji problem oko oslanjanja na ovaj napitak.
PITI ILI NE PITI
Prema stručnjacima, vredi biti oprezan sa bilo čim što navodno podstiče imuni sistem. Ovo je često netačan marketinški jezik koji se koristi da biste potrošili novac, a nije zasnovan na dokazima, prenosi "Independent".
Štaviše, ne želimo da "pojačamo" naš imuni sistem, jer ako je previše aktivan, može doći do alergijskih reakcija i autoimunih stanja. Umesto toga, ono što treba da se podstakne je njegovo optimalno funkcionisanje (a to se uglavnom ne nalazi na etiketama ovih bočica).
Jedna bočica daje koncentrisanu količinu, često oko 10 do 30 mililitara soka od đumbira, što je korisno za opšte zdravlje, ali možda neće imati mnogo efekta za ciljana stanja, kao što su upala ili mučnina. Pored toga, mnogi od ovih sokova imaju dodatke drugih voćnih sokova ili čak dodatnih šećera i boja.
To ne znači da bi đumbir trebalo izbaciti iz ishrane - postoje i drugi načini da se unese u svakodnevnu rutinu. Uvek možete pomešati svež đumbir sa toplom vodom, smutijima ili bilo kojim drugim receptima. Iako ovo zahteva malo više truda, možete biti sigurni da ste zaista konzumirali čist đumbir i da ćete dobiti njegove pozitivne efekte.
Važno je voditi računa o dozi, jer previše đumbira može izazvati neželjene efekte kao što su stomačne tegobe, žgaravica ili dijareja. Ako uzimate bilo kakve lekove, imate zdravstvene probleme ili ste trudni, razgovarajte sa lekarom pre nego što iznenada dodate velike količie đumbira.
Na kraju, važno je zapamtiti da je ovaj sastojak samo jedan mali deo rutine održavanja zdravlja, koja uključuje uravnoteženu ishranu, pravilan san i redovnu vežbu.
(rt.rs)
BONUS VIDEO - RUSIJA LANSIRALA RAKETU: Pogledajte trenutak lansiranja
Preporučujemo
NAUČNO ISTRAŽIVANjE OTKRILO: Stotine novih genetskih faktora rizika za depresiju
16. 01. 2025. u 00:00
NAUČNA STUDIJA: Konzumacija kafe ujutru pozitivno utiče na zdravlje
09. 01. 2025. u 00:21
Klikni na zvezdicu u gornjem desnom uglu i zaprati Novosti na Google News platformi
SARAJEVSKI MEDIJI BRUJE - VUČIĆ NAS JE SPASIO U ZADNjI ČAS: Omogućio nam da gledamo Svetsko prvenstvo, dok Konaković "bljuje vatru"
SARAJEVSKI Dnevni avaz objavio je tekst u kojem su priznali da je predsednik Srbije Aleksandar Vučić, preko saglasnosti za podršku Telekoma Srbija, praktično omogućio da građani Bosne i Hercegovine gledaju utakmicu svoje reprezentacije protiv Kanade na Svetskom prvenstvu.
12. 06. 2026. u 17:33
ŠEF NEMAČKE VOJSKE IZDAO DRAMATIČNO UPOZORENjE: Evo kada će nas Rusija napasti, moramo biti spremni za borbu
NEMAČKA mora da se pripremi za ruski napad do 2029. godine, ili čak i ranije, izjavio je šef nemačke vojske za Politiko.
11. 06. 2026. u 16:23
MACA NAPUSTIO PORODIČNI DOM: "Ne mogu više! Rekao sam da je volim i izašao iz stana"
DRAGAN Marinković Maca je nedavno govorio o teškim životnim trenucima tokom rata u Sarajevu kada je trebalo da napusti porodični dom.
12. 06. 2026. u 13:09
Komentari (0)