Da li su visoke kazne lek za bahate vozače?

Petar Živković

15. 04. 2018. u 20:01

U poslednjih pet godina na srpskim drumovima 179.956 saobraćajki. Sankcije za saobraćajne prekršaje nisu paprene samo u Srbiji, pooštravaju se u celom svetu kako bi se smanjio broj žrtava na putevima

Да ли су високе казне лек за бахате возаче?

Ilustracija Toše Borkovića

NOVI saobraćajni propisi i znatno pooštrene kazne, ne samo novčane, izazvali su oprečne reakcije među srpskim vozačima. Dok jedni kažu da su kazne nesrazmerno visoke prema našem standardu, ima i onih koji tvrde da su i dalje blage i da "neće one koji su najčešće pravili prekršaje, bahate vozače, naučiti pameti".

Kao da mnogi srpski vozači zaboravljaju da su na sopstvenoj "koži" osetili koliko su u zemljama regiona i u Evropi poslednjih godina pooštrene kazne za prekršaje u saobraćaju, pogotovo što tamo teško mogu da na bilo koji način izbegnu kaznu.

Mada pojedine kazne (najviše novčane za fizička lica su 120.000 dinara) iz perspektive vozača sa prosečnim srpskim primanjima izgledaju stvarno astronomske, valja istaći da su one zaprećene samo za najteža dela obuhvaćena Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima Srbije. Pri tome su ta dela, u najvećem delu slučajeva, "podržana" i kaznom zatvora, višemesečnim oduzimanjem vozačke dozvole, kaznenim poenima.

Za neke prekršaje čak nije predviđena uopšte novčana kazna, već prekršiocu odmah sleduje - zatvor.

TAKO za vozače koji prekorače više od 91 kilometar na sat dozvoljene brzine u naseljenom mestu ili 101 kilometar više od dozvoljene brzine van naseljenog mesta, automatski sleduje zatvor od 30 do 60 dana, baš kao i za nasilničku vožnju!

- Cilj ovih izmena je da vozači shvate da ne može sve da se plati i da nasilnička vožnja mora biti sankcionisana na najstroži način - objasnio je Nebojša Arsov, načelnik Uprave saobraćajne policije Srbije.

Na česta pitanja da li je bilo razloga da se, po mnogima, ionako previsoke kazne povećaju, pojedine čak i dupliraju, najbolji odgovor daje - statistika.

U periodu od 2012. godine (kada je počeo da slabi efekat ZOBS iz 2009) do 2016. godine u Srbiji je bilo 179.956 saobraćajnih nesreća! Lakše telesne povrede zadobilo je 77.907 lica, teške povrede 17.058, a čak 3.080 ljudi je izgubilo život. Materijalne štete su izuzetno visoke, samo u 2012. godini je procenjena šteta od saobraćajnih nesreća - 321,3 miliona evra.

NISU samo naši zakonodavci uvideli da je represija i zaprećena kazna "najbolja kočnica". U skoro svim zemljama regiona, ali i Evrope, poslednjih godina su pooštrili saobraćajne kazne. U Francuskoj, na primer, ne možete da telefonirate ni iz automobila koji je parkiran pored puta!

Kazne za najčešće prekršaje - nevezivanje pojaseva i korišćenje mobilnih telefona u toku vožnje - svuda su paprene. U Crnoj Gori "luksuz" telefoniranja neće vas više koštati "samo" 50 evra, kazna je podignuta na 60 do 150 evra, u zavisnosti od procene policajca na licu mesta koji ste stepen opasnosti izazvali.

Slično je u svim zemljama Evrope. Prekoračenje brzine se "sprečava" izuzetno visokim kaznama. U Crnoj Gori, ako vozite brže od 70 km na čas kroz naseljeno mesto, platićete i 2.000 evra! Dakle, mnogo više nego u Srbiji.

Ista kazna za vozača sa sklonostima Fanđa očekuje i u Hrvatskoj, Austriji... Pri tome u Bugarskoj, ukoliko se ustanovi da ste već ranije kažnjeni zbog prekoračenja brzine, platićete duplo veću kaznu, ostaćete bez dozvole na godinu dana, a može da vam se desi i da posetite neki od tamošnjih zatvora.

Skoro u svim evropskim zemljama novčane kazne su kombinovane sa kaznenim poenima, oduzimanjem vozačkih dozvola, ali i zatvorom.

Naši vozači, po pravilu, mnogo više paze na propise u inostranstvu, a objašnjenje je jednostavno: svesni su da će teško moći da na bilo koji način izbegnu kaznu, što još pokušavaju da "preskoče" kod kuće direktnom "pogodbom" sa onim koji ga uhvati u prekršaju. Verujemo da će srpski organi i za to naći leka...

SVAKOG DANA POGINE 500 DECE

NIJE samo naša zemlja suočena sa poraznom statistikom sa drumova. Slična situacija je širom planete. Tako je FIA (Svetska automobilska federacija) poslednjih godina krenula u žestoku kampanju posvećenu bezbednosti na drumovima, u kojoj učestvuju mnogobrojne poznate ličnosti.

Podaci koje je objavila FIA govore da godišnje na planeti u saobraćajnim nesrećama život izgubi 1,3 miliona ljudi, a 50 miliona bude povređeno! Svakog dana, tako, pogine 3.000 osoba, među kojima 500 dece.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (14)

posmatrac iz daleka

15.04.2018. 23:20

@dejan Han - Da li si i ti jedan od onih koji voze po tranvajskim sinama , a u zadnje vreme i parkiraju na njima. Sta smeta, ako pri tome zaustavi 11 (jedanaest) tranvaja. Da nastavim .... ?

banjaluka

15.04.2018. 22:41

Podrzavam vece kazne. Neka budu tri puta vece. Ali kod nas u BiH se vise ne zna sta postovati. Npr put kroz sumu a tabla za naseljeno mesto nakon toga nailazite na znak 60km/h ako pada kisa. Znaci da je u normalnim uslovima 80km/h. Ili npr ogranicena brzina 50km/h nakon toga toga isto tako 60km/h ako pada kisa. A ono pravilo da ogranicena brzina vazi do prvog poprecnog puta ne vazi. Makar za policiju, jer sam platio kaznu. Slazem se kazne treba dici ali sredite znakove kao u Srbiji.

DejanBg

16.04.2018. 00:30

@Dj Pe - Nema veze, hajde da probamo. Ja predlazem da se uvede i kaznjavanje na osnovu snimaka koji gradjani dostave

Dragan

16.04.2018. 08:15

U Srbiji se malo vrse saobracajne kontrole tako da nema vajde ni od visokih kazni,u Beigradu sam vec 6nedelja i jos nisam video saobracajca!A toliko bahatih vozaca kao u Srbiji jos nisam video u inostranstvu.

Dejan

16.04.2018. 09:02

Resenje je u montaznim radarima, na autoputevima i u svakom gradu bar 20 montaznih stalnih radara kao u Svajcarskoj. Onaj ko divlja uvek zaboravi na jedan pa ga slika i preda vozacku. Uz to jos i cest kontrole i vise prenosnih radara. svaki grad bar po 10 komada u vozilima na drumu. Kazne ne pomazu bez ovoga.

Pera Peric

16.04.2018. 09:26

Sustina problema prebrze i bahate voznje je zato sto vozaci zele da brze stignu negde. Lek ne treba traziti u visokim kaznama, jer kada dodje na naplatu veca je verovatnoca da ce se vozac posluziti kriminalnim radnjama kako bi se oslobodio kazne - bilo da pobegne ili podmiti sluzbeno lice. Ovo poslednje vrlo lako, a i cesto, s obzirom na primanja policajaca. Verujem da bi bilo mnogo efikasnije zaustaviti vozace na par sati pored puta da se "ohlade". Onda im se ne bi ni isplatilo da divljaju.

LOGOS

16.04.2018. 09:37

Pa kada budu kontrolisali,onda i ima svrhe kazni,ovako.......Ma mi smo retardirana,nekulturna i bahata drzava i tu je svakoj priči kraj !

Likota

16.04.2018. 09:51

za drzavu je sve malo.. treba uzimati harac siromasnom narodu da bi se poslanicima i politicarima placao izmisljeni putni trosak i dnevnica... kakva ddnevnica, za cega???? nisu zasluzili... bahatih vozaca uvek bilo i bice... visoke kazne nista nece uroditi plodom..

PERA

16.04.2018. 10:09

DRVLJE I KAMENJE SAMO NA VOZACE AUTOMOBILA / MADA IMA BAHATOSTI DO BOLA / A VOZACI MOTORA NI DA SE POMENU A JURNJAVA PO PUNOJ LINIJI,OBILAZENJE,PRETICANJE NA PESACKOM PRELAZU,TURIRANJE BESNIH MASINA,VOZNJA NA ZADNJI TOCAK,..... NIKOG NE DOTICE

sale

16.04.2018. 13:41

Cim prodjem Makedoniju i udjem u Grcku druga prica znam da me ne love ko lovinu ovi nasi otkopcam pojas koji me zulja vozim normalno i nikad ne vidim policiju koja lovi ,dok sam tamo ne palim glupa svetla po danu i odmorim dusu od ovin nasih policajaca kojima je duznost i radna obaveza da napisu sto vise kazni narodu vise mi je muka od gladne i proklete drzave koja na ovaj nacin koristi policiju i otima od sopstvenog naroda.