U ORMAR GODIŠNJE STAVIMO 12 KILOGRAMA GARDEROBE: Prvo istraživanje pokazalo da se u našoj zemlji za 12 meseci proda više od 80.000 tona odeće

B. Caranović

12. 10. 2020. u 11:32

SVAKI žitelj Srbije u proseku godišnje kupi oko 12 kilograma odeće! Četvoročlana porodica samo za jednu godinu u plakare strpa oko 50 kilograma razne garderobe.

У ОРМАР ГОДИШЊЕ СТАВИМО 12 КИЛОГРАМА ГАРДЕРОБЕ: Прво истраживање показало да се у нашој земљи за 12 месеци прода више од 80.000 тона одеће

Foto K. Mihajlović

Ukupno se u našoj zemlji za 12 meseci proda čak 80.000 tona "krpica", a od toga najviše trošimo na čarape i veš. Rezultati ove analize pokazuju da je životni vek para pantalona, farmerki, trenerke i majice, za trećinu ispitanika - do 12 meseci.

Ove podatke pokazalo je prvo zvanično društveno istraživanje o životnom ciklusu odevnih predmeta u Srbiji, koje je sproveo Centar za unapređenje životne sredine.

- Najviše kupujemo hulahopke i čarape, prosečno 8,3 komada, bokserice i gaćice po 7,6 komada i majice i potkošulje 5,4 komada godišnje - podaci su iz ove analize. - Ostali odevni komadi, poput košulja, bluza, haljina, pantalona i farmerki, kupuju se nešto ređe, između dva i tri komada godišnje. Najređe se novac izdvaja za jakne, kapute, mantile i namenske komade poput ski-odela, kravate, bademantila...

MUŠKARCI

IAKO se često ponavlja da žene prednjače u kupovini odeće, istraživanje je pokazalo da oba pola beleže isti prosek. Čak je rok nošenja odevnih predmeta kod muškaraca kraći nego kod žena.

Potrošači u Srbiji najviše vole da kupuju u prodavnicama globalnih brendova. Čak 60,5 odsto stanovnika se oblači u ovim trgovinama, dok su na drugom mestu radnje sa polovnom odećom, gde pazari 16,2 odsto kupaca. Prodavnice domaćih proizvođača su na trećem mestu, a u njima pazari 13,4 procenata žitelja Srbije.

Foto Depositphotos

- Manje od 10 odsto nas pazari preko interneta, na pijacama, ili na nekim drugim mestima - kaže se u istraživanju. - Kvalitet odeće je presudan za 54,5 procenata ispitanika, dok 41,2 odsto njih cenu ističe kao najvažniji faktor. Samo njih 4,3 odsto kupuje odeću zbog trendova.

Rezultat da je životni vek para pantalona, farmerki, trenerke i majice, za trećinu ispitanika do 12 meseci, u Centru smatraju za zabrinjavajuć, jer je za proizvodnju jedne majice potrebno 2.700 litara vode, a za jedan par farmerki vrtoglavih 10.000 litara.

Rasipanje energije

OKO polovine ispitanika upoznato je sa nepovoljnim uslovima u kojima se proizvodi odeća, ali tek svaki treći ispitanik ima određeni uvid u energetsku rasipnost modne industrije.

Prosečno, kažu, najkraće nosimo čarape - 14 meseci i veš - 20 meseci. Čak 73,1 odsto ispitanih, sokne nosi do godinu dana. Slično je i sa boksericama, ženskim vešom, brushalterima, koje polovina baca i za manje od 12 meseci. Na drugoj strani, najduže se nose ski-odela, u proseku 58 meseci, kaputi i bademantili - po 52 meseca.

- Kada posmatramo ukupnu sliku, najveći broj tipova odeće se nosi između 30 i 40 meseci - kažu iz Centra za unapređenje životne sredine. - Kada više ne želi da nosi pojedine odevne komade, više od polovine ispitanika poklanja odeću, 16 odsto je čuva u ormaru. Najmanji broj ispitanika nastoji da je proda, njih oko dva odsto, koristi je u druge svrhe oko sedam odsto, a gotovo četiri procenta je baci.

Istraživači ove analize naglašavaju da bi brojke bile i veće, jer je analiza rađena usred pandemije korona virusa, kada je kupovina smanjena za čak 48 procenata.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (1)

KOJA JE CENA SLOMLJENOG DEČJEG SRCA? Kako su Hrvati, Bugari i Slovenci rasplakali mališane iz Srbije