REŽIM U PODGORICI TRAŽI: SPC da se posle OSAM VEKOVA registruje, jehovini svedoci ne moraju

V. K.

23. 07. 2020. u 09:23

Mitropolija crnogorsko-primorska baštini osmovekovni kontinuitet trajanja Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori - suština je poruke režimu u Podgorici, koji kroz sporni Zakon o slobodi veroispovesti pokušava da SPC "dovede u red" i registruje kao novu versku zajednicu.

РЕЖИМ У ПОДГОРИЦИ ТРАЖИ: СПЦ да се после ОСАМ ВЕКОВА региструје, јеховини сведоци не морају

Foto: V. Pavićević

Ujedno, to je i odgovor Vladi posle još jedne runde neuspešnog dijaloga.

Publicista Jovan Markuš, istraživač istorije Crkve, otkriva:

- Crkva je titular prava svojine nad pravoslavnim hramovima i manastirima, kao i pokretnom i nepokretnom imovinom, koja im vekovima pripada. Međutim, danas je sve dovedeno do apsurda - pa Crkva mora da dokazuje da su crkve crkvene.

Skandalozno je, međutim, što registraciji koju propisuje ovaj zakon istovremeno ne podležu Barska nadbiskupija, Kotorska biskupija, Crnogorska pravoslavna crkva, Mešihat Islamske zajednice u Crnoj Gori, Crkva Hristovog jevanđelja, Jehovini svedoci, Katolička misija Tuzi, Hrišćanska adventistička crkva Hristova crkva braće, Red vojske gostoljubivih Svetoga Lazara od Jerusalima za Crnu Goru, Katolička verska zajednica - Franjevačka misija Malesije, Biblijska hrišćanska zajednica, Crnogorska katolička crkva, Crnogorska demohrišćanska crkva, Crnogorska adventistička crkva, Eparhija podgoričko-dukljanska Pravoslavne crkve Crne Gore (Lav Lajović).

Upravo je insistiranje eksperata Mitropolije crnogorsko-primorske u dvodnevnim bezuspešnim razgovorima sa predstavnicima Vlade Crne Gore - da se ne koristi pojam državna svojina u članu 62 spornog zakona, "iznenađujuće" delovala na Zorana Pažina, potpredsednika Vlade i člana ekspertskog tima.

- Crkva je u pregovorima istakla stav koji me je iznenadio - da se ne koristi pojam državna svojina u članu 62 - kazao je novinarima Pažin, dodajući da mu nije jasna bojazan Crkve od registracije. - Sve verske zajednice su se evidentirale u odgovarajući javni registar, i to nije nijednoj verskoj zajednici bio problem.

Jedan od pravnih eksperata koji je svojevremeno učestvovao u izradi Ustava Crne Gore iz 1992. godine, profesor dr Blagota Mitrić, kaže, za "Novosti", da ovaj zakon nije usaglašen s najvišim pravnim aktom te zemlje.

- Reč je o članovima 62, 63 i 64 Zakona koji su, po mom sudu, kontradiktorni, jer se njima propisuje nešto što je već regulisano pravom, tj. Zakonom o upravnom postupku i Zakonom o parničnom postupku. Činjenica je da postoje konačna rešenja državnih organa, katastra, kao i presude Upravnog suda u korist Mitropolije, što znači da su ove norme suvišne i da je kod eventualno spornih svojinskih pitanja kod katastra trebalo da se povede imovinsko-pravni spor pred nadležnim redovnim sudovima, koji će svojom pravosnažnom presudom utvrditi čija je to imovina - ističe Mitrić, nekadašnji predsednik Ustavnog suda Crne Gore i sudija Suda Srbije i Crne Gore, ukazujući na problematičnost da se u roku od godinu dana od stupanja na snagu zakona utvrdi (ne)zakonitost upisa nekretnina kod državnog organa uprave - katastra.

Profesor Mitrić ukazuje da teret dokazivanja pada na tužioca, a ne na tuženog.

- A ovim zakonom propisano je potpuno suprotno - da, ukoliko Crkva nema dokaza da je to njena svojina, onda ta imovina automatski pripada državi kao kulturna baština! Ovo se u teoriji prava zove "zakonsko nepravo", što je nešto najnepoželjnije u pravnom sistemu.

VLASNIŠTVO

Jovan Markuš poseduje dokument o popisu imovine u Kraljevini Crnoj Gori do 1918. godine koji jasno govori ko je vlasnik.

"Nijedna pravoslavna i rimokatolička crkva, kao ni džamija, nisu bile državna imovina u nezavisnoj državi Kraljevini Crnoj Gori do 1918. godine", piše u dokumentu o popisu državne imovine Mitropolije crnogorsko-primorske iz 1919. godine.

- Samo jedna kapelica za privremeno počivalište pokojnika (mrtvačnica) u bolnici "Danilo Drugi" na Cetinju je pripadala državi - Kraljevini Crnoj Gori, do 1918. godine. Posle Drugog svetskog rata, bolničke vlasti nisu koristile tu kapelicu za privremeno počivalište pokojnika, već je taj prostor upotrebljen za druge potrebe - podseća Markuš.

HOĆE KUĆI, NEĆE U IZOLACIJU

Predstavnici studenata Univerziteta u Beogradu iz Crne Gore pokrenuli su inicijativu prikupljanja potpisa kako bi pronašli način da se vrate kući.

Oni ukazuju na nemogućnost povratka kući u toku letnjeg raspusta - ispitni rok završava se 20. jula, uz izdvojene slučajeve gde se ispiti održavaju i do samog kraja meseca (Pravni fakultet). Predložili su da za studente koji bi se vratili kućama iz Srbije ne važi karantin ili samoizolacija - uz negativan test na kovid 19. Nezavisno od toga da li bi se prevoz organizovao ili bi studenti individualno došli do Crne Gore, morali bi da imaju indeks ili potvrdu o redovnom studiranju.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (4)

Nova dimenzija života u delu Beograda koji se budi iz sna