Dalibor Đukić: Vlast u Podgorici prihvatila revizionističku verziju istorije, ali crkva uvek izlazi kao pobednik
09. 02. 2020. u 15:00
Docent na Pravnom fakultetu u Beogradu i stručnjak za crkveno pravo poručuje da Predsednik Đukanović ne može da pravi crkve
Dalibor Đukić, foto V.Danilov
NE postoji ni jedan jedni dokaz ili istorijski izvor iz kojeg bi se moglo zaključiti da su crkve i manastiri u Crnoj Gori ikada bili u državnoj svojini, čime se pravda sporni Zakon o slobodi veroispovesti. Njihov vlasnik oduvek je bila Srpska pravoslavna crkva. Postoje samo selektivna tumačenja pravnih akata, zasnovana na izvlačenju pojedinih normi iz konteksta i tendecioznom zaobilaženju onih propisa koji nedvosmisleno govore u prilog tezi o svojini crkve. Ove fragmente vlast u Podgorici proglašava za istorijske činjenice. To niti je moguće, niti to treba da bude posao političara.
Povodom aktuelne crkvene krize u Crnoj Gori, izazvane usvajanjem kontroverznog zakona, ovo, za "Novosti", ističe dr Dalibor Đukić, docent crkvenog prava na Pravnom fakultetu Univerziteta u Beogradu.
* Kako vidite epilog situacije izazvane kontroverznim zakonom kome su se mirno usprotivile hiljade građana Crne Gore?
- Istorijska je činjenica da Crkva uvek pobeđuje. Svi režimi koji su se sukobljavali sa njom u prošlosti - izgubili su. Odlučnost arhijereja, sveštenika i monaha, kao i istrajnost hiljada vernika, ukazuje na to da će i ova kriza biti završena na isti način. Ne zaboravimo, uostalom, da je u istoriji Crne Gore vladika već jednom izašao kao pobednik iz sukoba sa guvernadurom. Sva je prilika da će i danas biti isto.
* Zbog čega je bitna 1918. godina, koju su autori ovog zakona uzeli kao prelomnu za sudbinu imovine SPC u Crnoj Gori?
- I to pokazuje da je vlast u Crnoj Gori u potpunosti prihvatila revizionističku verziju istorije, prema kojoj se tada dogodila navodna okupacija Crne Gore od strane Srbije i srpskog naroda. Previđa se sasvim da je Kraljevina Jugoslavija, uz sve mane, bila država kontinuiteta koja je uvažila zatečeno stanje u svim oblastima koje su ušle u njen sastav. Pravo svojine Crkve na njenim nepokretnostima za novu kraljevinu apsolutno nije bilo upitno. To potvrđuju akti Ministarstva vera, brojne sudske presude i niz drugih akata.
PROČITAJTE JOŠ - Sa krstom i ikonom po debelom minusu i snegu: Severac nije uplašio više hiljada Podgoričana, gotovo cela Crna Gora na nogama uprkos jakoj hladnoći (FOTO+VIDEO)
* Kako objašnjavate tvrdu rešenost crnogorske vlasti da preko noći i uz ogromne tenzije usvoji zakon pun kontroverzi i nepravnih elemenata?
- Zakoni o slobodi veroispovesti donose se kako bi se omogućilo da svi građani nesmetano uživaju pravo na slobodu misli, savesti i veroispovesti. Ovaj zakon, međutim, nije donet zbog toga. On je napisan i usvojen protivno interesima onih kojima je namenjen i na koje se odnosi. Umesto da je donet u saradnji sa njima, on im je suprotstavljen. To je apsurd kakav se teško može naći bilo gde u svetu. Namera vlasti očigledno nije bila da reguliše slobodu veroispovesti, već da prisvoji crkvenu imovinu, u cilju daljeg stvaranja onoga što predsednik Đukanović naziva konstruktivnom pravoslavnom crkvom u Crnoj Gori.
* Može li se uopšte govoriti o opravdanosti takvih poteza?
- Naravno da ne, jer se time zadire u sferu autonomije crkava i verskih organizacija. One su slobodne da same procenjuju i zauzimaju stavove o verskim, društvenim i političkim pitanjima. Svakako nije posao predsednika da formira "konstruktivne verske organizacije". On je zadužen da obezbedi neutralnost države u verskim pitanjima i mirnu koegzistenciju svih verskih organizacija, a ne da procenjuje da li je crkva konstruktivna, kooperativna ili lojalna državi. Na kraju, vernici su ti koji biraju kojoj će verskoj organizaciji da pripadaju. I to pravo pripada isključivo njima.

* Da li je Pravoslavna crkva u Crnoj Gori u prošlosti ikada bila zaista samostalna, na čemu često insistiraju predstavnici vladajuće stranke, njihovi ideolozi i apologete "montenegrinstva"?
- Pojam autokefalnosti se menjao kroz istoriju, ali danas pod njim podrazumevamo postojanje sabora episkopa slobodnog da bira prvog među njima, kao i druge episkope i samostalno ih hirotoniše. Mitropolija crnogorsko--primorska, mimo nekoliko kratkih razdoblja u prošlosti, nikada nije imala više od jednog episkopa. Sabor nije postojao, niti je otud mogao da bira poglavara. Vladike su birane na crkveno-narodnim saborima, a hirotonisali su ih episkopi Pećke patrijaršije. U vreme kad nje nije bilo, ovaj čin su obavljali arhijereji Karlovačke mitropolije ili Ruske crkve. Sve to jasno pokazuje da se ne može govoriti ni o kakvoj autokefalnosti Pravoslavne crkve u Crnoj Gori. Ona je oduvek bila integralni deo Pećke patrijaršije, odnosno Srpske pravoslavne crkve.
* Može li se uopšte govoriti o posebnom statusu koji je u određenim istorijskim periodima uživala Crkva u Crnoj Gori, što je takođe deo argumentacije u korist režimske crkvene "obnove"?
- Ne postoji nikakav dokaz niti beleška koja govori o njenom posebnom statusu u prošlosti. Reč je o samo jednoj od eparhija Srpske patrijaršije koja je, kao i ostale eparhije, imala svoju samoupravu u skladu sa kanonskim poretkom Pravoslavne crkve. Njena sistemska i organska veza sa Srpskom crkvom nikada nije bila upitna. Sastavni deo kontinuiteta SPC od Svetog Save, preko Pećke patrijaršije i Karlovačke mitropolije, do savremene obnove, bila je i Mitropolija crnogorsko-primorska. Priče o obnovi samostalnosti crkve u Crnoj Gori zato ne stoje, jer se ne može obnoviti ono što nikada nije postojalo.
NEMA DIJALOGA BEZ POVLAČENjA ZAKONA
* DA li će najavljeni dijalog između države i Crkve otkloniti nedostatke spornog zakona? Da li je rešenje u zaključenju temeljnog ugovora?
- Istinski dijalog o ugovoru nije moguć bez povlačenja zakona. Ostale verske zajednice potpisale su ovaj akt pre važenja ovog propisa, a njegovo zaključivanje sa SPC u ovim uslovima predstavljalo bi čistu diskriminaciju. Crkva je svoj predlog ugovora uputila državi još 2012. godine. Punih osam godina na njega niko nije odgovorio. Nema ni obrazloženja o tome šta se čekalo, iako je Crkva, kao i Venecijanska komisija, tražila otvaranje istinskog dijaloga. Do toga, nažalost, nikada nije došlo.
CRKVA PO MERI PRIVATNE DRŽAVE
* IMA li osnova za zebnju da bi eventualnom autonomijom Mitropolija crnogorsko-primorska mogla da postane nacionalna crkva po meri režima?
- Ne. Cilj vlasti u Podgorici jeste stvaranje nove crkve, ali od delova SPC. Da hoće sopstvenu crkvu, iskoristili bi tzv. CPC. Spram privatne države, oni žele i privatnu crkvu. O mogućnosti promene statusa Mitropolije teško je govoriti, jer sveštenstvo, monaštvo i verni narod u Crnoj Gori ne žele nikakav specijalni status, autokefaliju niti bilo kakvu autonomiju za Crkvu kojoj pripadaju. Oni su jedini koji bi trebalo da se pitaju.