Italijani trošadžije za Božić
11. 12. 2019. u 22:15
Upkos ekonomski ne mnogo podobnim vremenima Italijani za božićne praznike ne štede mnogo jer je Božić sinonim za zabavu, prirediti radost sebi i drugima
AP Photo/Luca Bruno
Upkos ekonomski ne mnogo podobnim vremenima Italijani za božićne praznike ne štede mnogo jer je Božić sinonim za zabavu, prirediti radost sebi i drugima i sa trinaestom platom ili penzijom koja stiže početkom decembra mogu sebi to da dozvole.
Po proračunima „Koldiretija“ (Nacionalne Konfederacije direktnih proizvođača) ove godine italijanska porodica će u proseku potrošiti za božićne praznike 549 evra, što je za 19 posto više od evropskog proseka i iznad onog nemačkog koji se zaustavio na cifri od 487 evra. U sveukupnom zbiru u Lepoj zemlji to je za oko 2 posto više u odnosu na prethodnu godinu.
Italijani su poznati po navikama da troše za dobru hranu, nije čudno što taj fenomen zovu „greh za grlo“, samo za hranu potroše 7 posto više za proizvode na trpezi od evropskog proseka. O tome svedoči i podatak da je u oktobru proizvedeno 3 posto više prehrambenih proizvoda u odnosu na isti period prošle gopdine. I ta stavka u sveukupnom trošku od Božića (katoličkog) zajedno sa Novom godinom jeste i najveća, namenjena za ručkove, večere ili restorane. Dobra trpeza jeste upravo ta božićna, jer gozba ne možće da bude obična, tu se izražava maksimalna pažnja i prema familiji i prema gostima. Ali Italijani potroše više i za putovanja i zabavu, razlike na evropskom nivou jedino nisu uočljive u trošku za poklone.
Od Italijana se međutim može istinski mnogo naučiti kako se voli i poštuje svoja zemlja i sve što se proizvede ili poraste u njoj, jer je više nego ikada došao do izražaja trend da se kupuju prevashodno proizvodi Made in Italy, najćešće vezani za teritoriju, tako se pomaže domaćoj ekonomiji i daje garancija za veće mogućnosti zapošljavanja na toj teritoriji; sve za podršku ekonomskog oživljavanja.
U Italiji su poznati tzv.“merkatini“ gde se nudi roba svakojake vrste, a posebno su cenjeni oni sa domaćim proizvodima kapilarno raspoređeni duž Apeninskog poluostrva, postave se za Božić i iznesu autentični i sveži proizvodi uzgajani na distanci „nula kilometara“ i garantovanog kvaliteta.

Osim dobre trpeze šta najviše kupuju za poklone Italijani? Ukusi su se promenili kao i zdrava rezonovanja, nekada su se kupovali i pokloni koji nisu imali konkretnu korist, ove godine pažnja je koncentrisana na predmete koji su praktični i korisni: odeća, novac pa kupi sam, cipele, knjige, kozmetički proizvodi, enogastronomija i tradiconalni italijanski prehrambeni proizvodi.
Pročitajte još: Italija novi buntovnik protiv EU
I pored svesti da se trošilo pre deset godina više za 30,7 posto za božićne praznike i sa tadašnjom ukupnom cifrom od 13,1 milijarda evra ove godine će se ipak stići do 8,9 milijardi i tako se neće odustati od radosti, dobrog ukusa i sjaja božićne jelke.