Aleksandar Jakovljević, generalni direktor kompanije Filip Moris za jugoistočnu Evropu: Zašto je važno da vam ne fali nijedan papir

Dušan STOJAKOVIĆ

02. 01. 2020. u 19:00

Decenija je bila potrebna da se sigurnosni pojasevi uvedu u zakonodavstvo- nama će trebati više da se prihvati koncept manje štetnih proizvoda

Александар Јаковљевић, генерални директор компаније Филип Морис за југоисточну Европу: Зашто је важно да вам не фали ниједан папир

ČITAVA decenija je bila potrebna da se sigurnosni pojasevi u automobilima uvedu u zakonodavstvo širom sveta, jer je veliki broj protivnika ovog vida "smanjenja štete" smatrao da se time narušava telesna sloboda pojedinca i rizikuje, između ostalih, povreda vrata i kičme. Tek kada se uvidelo da je u zemljama u kojima je pojas uveden kao obaveza drastično smanjio broj saobraćajnih nesreća sa fatalnim ishodom, sve zemlje sveta su prihvatile činjenicu da ovaj deo zaštitne opreme spasava život. Ako su za ovaj, danas nesporan vid zaštite bile potrebne godine, mi u duvanskoj industriji smo svesni da je pred nama još duži put do prihvatanja koncepta manje štetnih proizvoda. Ali krenuli smo, vidimo pomake i verujemo da ćemo sve uspeti da iznenadimo brzinom kojom ćemo stići do cilja. Ovako Aleksandar Jakovljević, generalni direktor kompanije "Filip Moris" za jugoistočnu Evropu, odgovara na pitanje kada kompanija veruje da će se vizija "budućnosti bez duvanskog dima" zaista i ostvariti.

* Da li vas je kriza sa elektronskim cigaretama, koja se ove godine dešavala u Americi, omela na tom zacrtanom putu i vratila korak unazad?

- Naprotiv, ja verujem da je ova kriza samo način da se odvoji "žito od kukolja", što proizvođačima svih boljih alternativa može samo biti od pomoći. U ovom slučaju "žito" su sve alternative koje su zasnovane na nauci i dokazano predstavljaju bolji izbor od nastavka pušenja. "Kukolj" su neprovereni ili nelegalni uređaji koji ne da ne doprinose javnom zdravlju, već ga dodatno ugrožavaju. Istraga ukazuje da su "vejperi" u SAD imali zdravstvene probleme jer su koristili upravo takve, nekontrolisane proizvode u koje su dodavana ulja kanabisa i ostale, u ovom obliku očigledno štetne supstance. Ta situacija podstakla je američke zakonodavce da počnu sa uvođenjem mnogo striktnijih pravila i strože kontrole, kada je komercijalizacija svih alternativa cigaretama u pitanju. IQOS, naš, u ovom trenutku, glavni proizvod smanjenog rizika, nije ni mogao biti deo ove krize iz tri razloga. Prvo, u vreme kada je izbila, IQOS nije ni postojao na ovom tržištu. Drugo, IQOS uopšte nije elektronska cigareta, jer, dok ovaj uređaj zagreva patrone pravog duvana, elektronske cigarete zagrevaju tečnost koja sadrži nikotin. Na kraju, to je jedini proizvod iz obe kategorije koji je prošao kroz rigoroznu kontrolu i dobio saglasnost Američke agencije za hranu i lekove (FDA), pre nego što je pre dva meseca otvorena prva IQOS radnja u Atlanti.

* Zašto je FDA odluka i lansiranje u Americi bitno za potrošače u Srbiji?

- Nemali broj puta sam se susreo sa pitanjem - ako je to tako dobar proizvod, zbog čega ga nema u Americi. Zbog toga što mi u svakoj zemlji u kojoj poslujemo, poštujemo pravila. U SAD postoji regulatorno telo (FDA) koje daje saglasnost za lansiranje ove vrste proizvoda na tržište. I nakon dve godine, koliko je FDA trebalo da pregleda i izanalizira sve naučne dokaze koje smo im podneli, konačno je u aprilu doneta odluka da je ovaj proizvod, ukoliko je komercijalizovan po strogim marketinškim smernicama, usklađen sa principom zaštite javnog zdravlja. Stavili smo činjenice, nauku i pravila ispred kratkoročne dobiti i ispostavilo se, postupili na najbolji mogući način. Jer u situaciji kada se, zbog pomenute krize, od svih proizođača alternativnih proizvoda očekuje da zatraže ovu FDA saglasnost do maja 2020. godine, IQOS je jedini proizvod iz obe kategorije kome danas "ne fali nijedan papir".

* Paralelno sa ovom, sprovodite kampanju Unsmoke your world. Da li je to posredni vid reklamiranja vašeg, u ovom trenutku, glavnog proizvoda?

Mi pred sobom imamo mnogo veću misiju od reklamiranja i rasta tržišnog udela jednog proizvoda. Ukoliko želite da menjate svet, morate prvo promeniti svest - pušača, ali i nepušača, što znači čitavog društva. Glavna prepreka na tom putu je pogrešna informisanost i nepoverenje u bilo koji vid "smanjenja štete" kada je pušenje u pitanju. A mi u kompaniji, koliko smo svesni da je za nepušače važno da nikada ne počinju sa konzumiranjem nikotina, a za pušače da sa tim prestanu, toliko iskreno verujemo da za one koji bi u protivnom nastavili da puše postoje bolje opcije. A te opcije ne dolaze samo iz portfolija kompanije "Filip Moris". Zbog toga Unsmoke kampanja ne promoviše ništa drugo do jednog novog vida dijaloga i novog razmišljanja koje nije zasnovano na emocijama, predrasudama i dezinformacijama, već na činjenicama i naučnim dokazima.

NIJE CILj LEPŠE, NEGO FUNKCIONALNIJE

* Da li sa stalnim izbacivanjem novih modela IQOS-a pokušavate da pratite dinamiku i trend koji je sa iPhone-om postavio Apple?

Mi ne pratimo trendove, već zahteve potrošača. Svaka nova verzija uređaja ima za cilj unapređenje dotadašnjih iskustava korisnika. IQOS duo konkretno pruža mogućnost dve uzastopne upotrebe bez ponovnog punjenja držača, kao i znatno kraće punjenje u poređenju sa prethodnim verzijama ovog uređaja. Dizajn se, prirodno je, takođe konstantno unapređuje, ali cilj nije imati lepši, već funkcionalniji proizvod koji će što veći broj pušača prihvatiti kao bolju opciju od nastavka pušenja. A IQOS nije bolja opcija zbog toga što lepše izgleda od pakle cigareta, već zbog toga što, iako nije proizvod bez rizika, emituje 95 odsto manje štetnih materija od cigareta, dokazano manje štetno utiče na zdravlje od pušenja i ne utiče negativno na kvalitet vazduha u prostoriji u kojoj se koristi.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije