Dugo putovanje u pravoslavlje
22. 11. 2006. u 17:41
Među kaluđericama u Manasiji i Irkinja Bridžit Lord. Često su me ljudi pitali kako to da sam promenila veru, a ja sam im odgovorila da se nikad nisam osećala kod kuće dok nisam našla pravoslavnu crkvu
Sestra Brigita, kako je zovu ovde, ime je dobila po irskoj svetoj Brigiti, i kako kaže igumanija Manasije mati Varvara, već solidno razume i govori srpski. Došla je sa diplomama raznih škola, po užoj struci je profesor književnosti, a glavno poslušanje joj je da plete brojanice i prodaje sveće. Ovaj manastir, čije sestrinstvo danas čine 23 kaluđerice, ima viševekovnu tradiciju u primanju monaha-stranaca, pa je do nedavno u njemu bila i Belgijanka mati Serafima, sada u Eseksu, u Engleskoj.
Otkud da se kći oca katolika i majke protestantkinje iz mesta Dan Liri u Irskoj, nađe u našoj srpskoj sredini? Njeno putovanje u pravoslavlje, kako sama kaže, bilo je dugo i postupno, a započeto je još u studentskim danima u Londonu, kad se s pravoslavljem susrela prvi put. Preokret je doneo susret s ruskim mitropolitom Antonijem Blumom, a zatim i kolegom s fakulteta Nikitom Galicinim, čija je porodica 1917. morala da napusti Rusiju. Nikita je Brigitu poveo na izložbe pravoslavnih ikona iz mnogih privatnih kolekcija, koje su je zapanjile svojom lepotom.
- Svaka crkva koju sam tih dana posetila - a bilo ih je mnogo, i u nekima sam ostala dugo vremena - donosila mi je izvesno razočarenje: nešto je nedostajalo, što nisam mogla da definišem, a ipak sam ga snažno osećala - veli ova monahinja. - Volela sam svoju Anglikansku crkvu, ali sam je sve manje osećala svojom. Mogućnost rukopolaganja žena prouzrokovala je unutrašnje podele, ali ja nisam imala želju da se pridružim nijednoj suprotstavljenoj grupi - moji razlozi za odlazak bili su ukorenjeni u nešto neizmerno dublje nego što je trenutni zanos. Svom duhovniku sam kasnije rekla - trčala sam u susret, a ne bežala od.
Prekrstila se u ruskoj crkvi u Londonu, ne kidajući, ipak, sasvim veze sa svojom Anglikanskom crkvom. Onda se pridružila svepravoslavnom društvu svetog Jovana Krstitelja u kome je upoznala mnoge Srbe, da bi potom, zbog ličnih traumatskih okolnosti, odlučila da na probu stavi svoj priziv za monaški život. Već prvi odlazak u Svetu zemlju za Vaskrs, i kratki boravak u ruskom manastiru Marije Magdalene ostavio je toliko snažan utisak, da se tri meseca kasnije ponovo obrela u Jerusalimu, i zamonašila.
Tu je već prve godine srela svoju sadašnju igumaniju Varvaru, tada monahinju iz Manasije, koja je dolazila u Svetu zemlju da restaurira ikone u crkvi Svetog Groba. I to je uticalo da posle deset godina monaškog života u Svetoj zemlji dođe u Srbiju.
- Često su me ljudi u Getsimanu pitali kako sam prešla u pravoslavlje, a moj odgovor je uvek bio - da se nikad nisam osećala kao kod kuće dok nisam našla pravoslavnu crkvu - veli sestra Brigita. - Pitaju me to i ovde, u Manasiji. Sad obično odgovaram da sam se jednostavno vratila svojim korenima, jer je Irska nekada takođe bila pravoslavna. Često dodajem da postoji keltski krst na krovu naše metohijske crkve, smeštene u području u kome su Kelti i Srbi nekad živeli zajedno.
Uverenje da je njen dolazak u Srbiju "samo prelazak iz jedne svete zemlje u drugu", sestra Brigita potkrepljuje rečima: "Posetili su me nedavno kumčići iz Engleske i prokomentarisali kako je za njih bilo lako da upoznaju Srbiju - dovoljno je bilo da samo obiđu srpske manastire!"
Na pitanje da li ponekad oseća bar malo nostalgije, jer i kaluđer je pre svega čovek, odgovara: "Manasija, sa svojim okruženjem dosta liči na moj voljeni Glendaloh. Ali, monah je stanovnik sveta, njegova je misao usmerena ka Bogu, a ne ka ovozemaljskom. Mnogi su stranci pre mene ovde gradili srpsku duhovnost, od grčkih svetitelja Kirila i Metodija koji su osnovali srpsko monaštvo, do Konstantina Filozofa, jednog od Sinaita i vođe monaha u čuvenoj prepisivačkoj školi".
- Sveta Brigita je učila monahinje važnosti monaškog rada u gajenju životinja, mlekarstvu, u kući, i bila je za primer u mnogim poslovima. Sigurno bi se osećala kao kod kuće i u našoj šestovekovnoj Manasiji, sa čuvenom prepisivačkom školom, freskama, radionicama za brojanice i nakit, kravama, ovcama i pčelama. Isto koliko i ja...
SVETILIŠTE
DOK sam živela u Kentu, pozvana sam jednom da odem na hodočašće u Volzingem, u Norfolk - danas je to maleno selo, ali pre Reformacije bilo je čuveno svetilište sa izvorom isceljujuće vode. Uništio ga je, kao i okolne manastire i lavre, kralj Henri 8., ali je obnovljeno pre jednog veka i danas je to jedino svetilište u Engleskoj koje je zajedničko i anglikancima, i katolicima, i pravoslavcima. Njegova obnova je kasnije iznedrila jedan mali pravoslavni manastir, kapelu u bazilici i dve lokalne pravoslavne crkve, što predstavlja svojevrsno čudo...