Iza nas je mnoštvo praznika, svetkovina i slavlja, Nova godina, a predstoji nam Božić, ponovo slave... Svaki ovaj događaj prekrcat je različitim kalorijskim đakonijama, počevši od aperitiva, predjela, glavnog jela i deserta. Na hrani i piću se naročito ne štedi tokom novogodišnjih praznika. Tada se prejedaju gotovo svi, iako mnogi nisu u stanju da se sa tim izbore bez posledica.

Ističući da se nalazimo u periodu kada unosi veliki broj nepotrebnih kalorija rizičnih za organizam, nutricionista Svetlana Ćulibrk-Pribaković kaže:

- Ovako obilna praznična trpeza uzrok je mnogih zdravstvenih tegoba. Najčešće dolazi do smetnji u varenju praćenih grčevima, bolom u stomaku, mučninom, podrigivanjem, nadutošću. Može da se javi i žgaravica, osećaj punoće u želucu, gasovi, zatvor ili opstipacija, ali i, mada ređe, dijareja. Praznična trpeza može da isprovocira i skrivene poremećaje žučne kese i žučnih puteva, da optereti želudac i creva, što naročito može biti opasno za osobe sa čirom na želucu i dvanaestopalačnom crevu, sa gastritisom i enterokolitisom, kao i za sve koji pate od hemoroida. Ipak, najgore što može da se dogodi je poremećaj rada gušterače, odnosno pankreasa. U takvim okolnostima organizam ne funkcioniše kako treba, jer je pun toksina oslobođenih iz hrane i alkohola.

Da se tako nešto ne bi dogodilo naučite da slušate svoje telo. Nemojte da isprobavate baš sve što se nalazi na trpezi, niti da unedogled odgovarate baš na svaku zdravicu, čak i ako se radi o novogodišnjoj. Uvek prvenstveno vodite računa o zdravlju, jer je ono umetnost življenja, naglašava naša sagovornica.



DA NAM BUDE PRIJATNO


Ako je moguće, treba izostaviti aperitive, a posebno izbegavati slatke likere i mešana pića, kao što je, recimo, rum-kola. U takvoj kombinaciji popije se više alkohola, a sa sokom se povećava i unos kalorija. Osim toga, za vreme jela ne treba piti vodu, jer ona razblažuje sokove za varenje. Što se tiče alkohola, čaša do dve kvalitetnog vina za vreme ili posle jela sasvim je dovoljna. Predjelo i glavno jelo treba jesti polako, sažvakati dobro svaki zalogaj i obavezno napraviti pauzu između dva jela. Desert uzmite 30 minuta do dva sata nakon glavnog obroka, a najbolje je da to bude voćna salata bez šlaga. Suština je da svako unese onoliko hrane koliko je potrebno da bi se posle jela osećao prijatno - opominje ovaj stručnjak.