Dragan Zdravković: Na tragu starih majstora

Miljana Kralj

nedelja, 28. 10. 2018. u 14:20

Драган Здравковић: На трагу старих мајстора
Dragan Zdravković o velikoj zajedničkoj izložbi sa Samorijem i Milakom

SUSRET italijanskog umetnika Nikole Samorija i našeg Dragana Zdravkovića, prošle godine na Bijenalu u Veneciji, bio je presudan za rađanje ideje o zajedničkoj izložbi, koja će poslednjeg dana oktobra biti otvorena u Beogradu. Na postavci naslovljenoj Homo Interior u Italijanskom institutu za kulturu pridružiće im se i Radenko Milak, takođe internacionalno priznati umetnik iz Bosne i Hercegovine. Kustos projekta koji će se odvijati u okviru smotre “Dani italijanske savremene umetnosti” je Ksenija Samardžija.

- Pratio sam Samorijeve radove i pokazivao ih svojim studentima i pre nego što smo se upoznali - otkriva, za “Novosti”, Zdravković, docent na Fakultetu primenjenih umetnosti. - Posebna mi je čast bila što se odazvao mom pozivu da prisustvuje otvaranju paviljona Srbije na kome sam izlagao sa Vladislavom Šćepanovićem i Milenom Dragičević. Došao je i sledećeg dana, dosta dugo se zadržao na našoj postavci i tada predložio da razmišljamo o zajedničkom projektu.

Pročitajte još: Poklon za Dikaprija od srpskog umetnika

Naslov izložbe je na latinskom i potiče iz renesanse, objašnjava sagovornik, a odnosi se na umetnikov unutrašnji svet:

- Radovi su pre toga uglavnom bili narudžbine, a umetnik manje-više zanatlija. Vratili smo se na tu tezu o unutrašnjoj arhitekturi, jer kod sve trojice postoje neki duboki koreni u stvaralaštvu - kaže Zdravković, napominjući da trojicu izlagača, uz bogat unutrašnji svet, povezuje i odnos prema nasleđu i starim majstorima. - Nikolina umetnost je neka vrsta rakcije na preopterećenost istorijom, jer potiče iz Italije, koja je puna umetnina i gde su svi odmalena naučeni da se klanjaju tim vrednostima.

ATELjE ROĐEN u gradu Forli na severu Italije, Samori je diplomirao na Akademiji umetnosti u Bolonji, a trenutno živi i radi u mestu Banjakavalo u blizini Ravene. Kako nam otkriva Zdravković, tamo je jednu napuštenu crkvu pretvorio u svoj studio.

Prema rečima našeg umetnika, koji je uložio veliku energiju i entuzijazam kako bi se i domaća publika upoznala sa delima italijanskog skulptora i slikara, prepoznatim na svetskoj likovnoj sceni, Samori je savladao tehniku starih majstora do neverovatnih granica:

- On veoma dobro poznaje umetničke tehnologije, pa se na njegovim radovima, po duhu, prepoznaju Ticijan, Karavađo... Ali, istovremeno se i obračunava sa tradicijom tog slikarstva, tako što spali, izgrebe, izguli sliku, prevrne je naopačke... Time pokazuje svoj odnos prema kulturnom nasleđu, ali ne u smislu poništavanja vrednosti koje ono nosi, nego zarad dobijanja drugih kvaliteta - kao kada se iz pepela rađa nešto novo.

Samori je jedini Italijan koga zastupa čuvena nemačka galerija EIGEN + ART, koja mu je u Berlinu upravo organizovala samostalnu izložbu, a kao gost, svečanom otvaranju 17. oktobra, prisustvovao je i Dragan Zdravković.

Pročitajte još: Preko enklave do sveta

- Možemo da budemo zadovoljni što jedan takav umetnik dolazi u Beograd, pored svih obaveza koje je imao pripremajući izložbu u Berlinu - smatra sagovornik, uz reči hvale za velike zasluge Italijanskog instituta za kulturu, u realizaciji beogradske postavke. - Još jednom se pokazalo da su Italijani spremni da pomognu i našim stvaraocima. Nisu želeli samostalnu izložbu Nikole Samorija, već zajedničku.

Nikola Samori, Dragan Zdravković


Treći umetnik na izložbi Homo Interior biće Radenko Milak, koji je prošle godine u Veneciji predstavljao Bosnu i Hercegovinu (Samori je učestvovao na Bijenalu 2015, na paviljonu Italije).

- I Radenko Milak ima tu vezu sa nasleđem, jer koristi tehnike poput akvarela u izradi dela nastalih i od novinskih isečaka, dokumentacije... - nastavlja Zdravković. - On se bavi preispitivanjem istorije i savremenosti, ali je tretman tog crnila ugljena i tuša - klasičan.

Sopstvenu vezu sa starim majstorima Zdravković vidi pre svega u ličnoj posvećenosti slici, ali i u postupku njene izrade:

- Moja tematika je krajnje savremena, s tim što mi je rukopis dosta blizak starim majstorima, kao i slikarima novijeg vremena - predočava umetnik. - U mojim radovima postoji i upliv Vizantije, sa geometrizacijama i obrnutim perspektivama, gde prostor gubi svoju stabilnost, lebdi i izdiže čoveka u neku drugu dimenziju. Pomera ugao gledanja. Izložiću nove velike slike i crteže, koji će biti postavljeni kao triptisi, iako je reč o pojedinačnim radovima.

Radenko Milak


Inače, “Dani italijanske savremene umetnosti” ove godine održavaju se prvi put širom sveta, u organizaciji Asocijacije italijanskih muzeja savremene umetnosti i Ministarstva kulture Italije u cilju promocije novijeg italijanskog umetničkog nasleđa. Beogradska izložba trojice autora uzbudljivog unutrašnjeg sveta, trajaće do 30. novembra.

PAPIROLOGIJA

ZA unošenje i iznošenje slika iz zemlje naša papirologija je još veoma komplikovana, pa je malo nedostajalo da od svega odustanemo - priča Zdravković, dodajući da se i u evropskim zemljama podrazumevaju troškovi za sanduke i osiguranje, ali je za njih dosta komplikovan ata karnet (međunarodni carinski dokument koji omogućava privremeni uvoz), jer oni to nemaju unutar Evropske unije. - Zbog toga smo morali da odustanemo od radova iz nekih kolekcija, pa će biti izloženi samo oni koji su u vlasništvu Samorija.