INTERVJU Tatjana Matić: Agencije će morati da vrate pare građanima

Jelena SUBIN

25. 09. 2021. u 10:00

U REKORDNOJ 2019. godini ostvareno je 10 miliona noćenja, dok zaključno sa 23. septembrom ove godine, beležimo 8,3 miliona noćenja u Srbiji, što je premašilo sva naša očekivanja i predstavlja veliki uspeh.

ИНТЕРВЈУ Татјана Матић: Агенције ће морати да врате паре грађанима

Foto Ministarstvo

Kada je reč o deviznom prilivu od turizma u periodu januar - jun 2021, on je bio u porastu za 33,1 odsto i iznosio je 614 miliona evra, a nadamo se, da će uz povoljniju epidemiološku situaciju devizni priliv i do kraja ove godine beležiti pozitivne stope rasta. Ovo u intervjuu za "Novosti", kaže Tatjana Matić, ministar trgovine, turizma i telekomunikacija:

- Navedeni zvanični podaci pokazuju značajan oporavak i postepeni rast turističkih poseta ove sezone, ali kako bi se ovaj trend nastavio i jesenja i zimska sezona bile podjednako uspešne, potrebna nam je stabilna epidemiološka situacija i vraćanje u normalu kada je reč o putovanjima i turističkim aktivnostima, što je jedino u ovom trenutku moguće postići uz veliki procenat vakcinisanih građana.

* Šta će biti sa turističkim vaučerima koje su dobili građani u zamenu za putovanja?

- Uredbom o zamenskim putovanjima se propisuje obaveza svim organizatorima putovanja da, ukoliko ne realizuju turističko ili zamensko putovanje moraju odgovoriti na pravo putnika na povraćaj uplaćenih sredstava u roku od 14 dana do isteka roka za realizaciju zamenskih putovanja, a koji ističe 31. decembra 2021. godine.

* Da li će država pomoći turističkim agencijama da vrate novac za neiskorišćene vaučere?

- Svesni smo ozbiljnosti situacije i resorno ministarstvo će i u narednom periodu nastojati da u saradnji sa drugim resorima, preduzima dodatne aktivnosti i mere u cilju prevazilaženja negativnih efekata pandemije. U toku je prikupljanje podataka od turističkih agencija o broju i vrednosti zamenskih putovanja koja nisu realizovana, sa posebnom pažnjom na one destinacije gde je ovoga leta bilo otežano putovanje za naše građane. Takođe, resorno ministarstvo je sa Fondom za razvoj razmotrilo mogućnost kreditiranja turističkih agencija kao organizatora putovanja. Reč je o namenskim kreditima koji bi isključivo bili namenjeni za vraćanje uplaćenih sredstava građana koji se nisu opredelili za zamenska putovanja i na taj način će turističke agencije biti u prilici da izmire svoje obaveze prema građanima, ne ugrožavajući svoje tekuće poslovanje.

* Kako će Srbija obeležiti predstojeći Svetski dan turizma?

- Sektor turizma jedan je od najpogođenijih sektora usled pandemije i imajući u vidu sve uspehe i dobre rezultate koji su postignuti ove godine i koji su premašili naša očekivanja, Srbija ima razloga da slavi svetski dan turizma i da zajedno damo još veću i značajniju podršku ovom sektoru. Na inicijativu resornog ministarstva i u saradnji sa više od 80 kulturno-turističkih atrakcija širom Srbije, vrata mnogih lokaliteta biće besplatno otvorena za sve građane 27. i 28. septembra. Nadam se da će građani uživati u obilascima, upoznati se sa mnogim lokalitetima koje do sada nisu posetili i prepoznati sve prirodne lepote i kulturno-istorijska bogatstva naše zemlje, kojima treba da se ponosimo.

* Nedavno je donet novi zakon o zaštiti potrošača. Koliko će sada potrošači biti zaista i zaštićeni?

- Nedavno usvojen zakon o zaštiti potrošača predviđa nova rešenja koja na sistemski način regulišu važna pitanja potrošača sa ciljem da se njihova zaštita podigne na viši nivo. Neke od najvažnijih novina su uvođenje registra "Ne zovi" koji omogućava potrošačima da ukoliko ne žele da primaju pozive trgovaca vezanih za promociju ili prodaju robe, mogu podneti zahtev operatoru elektronskih komunikacija da im se kontakt telefon upiše u Registar. Predviđena je prekršajna odgovornost za trgovca ukoliko i pored toga što je broj upisan u Registar, pozove potrošača. Zatim, uvođenje proračuna za pružanje usluge čija je vrednost veća od 5.000 dinara, kao i unapređenje postupka vansudskog rešavanja potrošačkog spora odlukom da je obavezno učešće trgovca u ovom postupku, čime se stvaraju preduslovi za funkcionisanje ovog vida zaštite potrošača. Ovim zakonom izvršeno je dalje usaglašavanje sa zakonodavstvom EU u delu koji se odnosi na oblast turizma i koji podrazumeva obavezu trgovca da pruži informacije o prodajnoj ceni u jedinstvenom iznosu koji pored usluga iz programa putovanja sadrži i sve dodatne troškove.

OČEKUJEMO NOVE TRGOVINSKE LANCE

* Dogovara li se dolazak nekih novih trgovinskih lanaca?

- Tržište maloprodaje u Srbiji je najperspektivnije u regionu i postoji prostor za dolazak novih trgovinskih lanaca. Zajedno sa Vladom nastojimo da politikom i modernim zakonskim rešenjima stvorimo ambijent za nove investicije u sektoru trgovine o čemu svedoči i izgradnja novog logističkog centra "Lidla" u Lapovu. Za razvoj tržišta maloprodaje podsticajno deluje i činjenica da je tokom protekle godine, uprkos pandemiji, ostvaren rast prometa u trgovini na malo od 4,3 odsto, koji je još bržim tempom nastavljen i u prvih sedam meseci ove godine i iznosi 11,9 odsto. U tom smislu očekujemo da trgovinski lanci koji posluju na našem tržištu obezbede još veću nacionalnu pokrivenost mreže, omoguće ulazak većeg broja domaćih dobavljača u svoje objekte i kroz povećanje produktivnosti podstaknu veću konkurenciju na tržištu Srbije.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)