MUZEJ, OTPAD ILI U TURSKU MORNARICU: Sudbina nosača aviona “Sao Paolo-Foš” još nije poznata

Tanjug

12. 04. 2021. u 10:56

ORGANIZACIJE iz Brazila i Turske pokušavaju na različite načine da spasu brazilski nosač aviona koji je povučen iz upotrebe.

МУЗЕЈ, ОТПАД ИЛИ У ТУРСКУ МОРНАРИЦУ: Судбина носача авиона “Сао Паоло-Фош” још није позната

Foto: Vikimedia

Jedni žele da se brod pretvori u muzej, a drugi da brod postane mesto za obuku turske mornarice.

Institut "Sao Paolo-Foš" želi da spreči prodaju nosača aviona "Sao Paolo" turskoj mornarici koja bi ga raskopila i nada se da će uspeti da istraje u tome da se brod pretvori u muzej, prenosi Difens njuz.

Nosač aviona, koji se u početku zvao "Foš", prvobitno je bio deo flote francuske mornarice, od 1963. godine.

Brod je isključen iz upotrebe 2000. godine, kada je Francuska počela da koristi nosač "Šarl de Gol". Tada je "Foš" bilateralnim ugovorom prebačen u Brazil i preimenovan u "Sao Paolo", a brazilska mornarica ga je uvela u upotrebu novembra 2000. godine. Brazil je tim ugovorom imenovan kao poslednji korisnik plovila.

Nosač je mornarica prestala da koristi 2018. godine, kada je i vlada Brazila počela proces prodaje, a Institut "Sao Paolo-Foš" od tada pokušava da ga pretvori u muzej.

Vlada Brazila nije uspela da nađe kupca prošle godine, ali je prošlog meseca uspela da proda plovilo turskoj kompaniji "Sok Denizčilik" na aukciji za 1,85 miliona dolara, koja planira da rasklopi brod. Međutim, ljudi iz Instituta "Sao Paolo-Foš" se ne predaju.

"Naša priča nije završena sa prodajom broda. Izbacivanje nosača aviona iz upotrebe učinilo je mnoge ljude nesrećnima. 'Sao Paolo' ostaje poslednji brod u svojoj kategoriji i jedan od najstarijih na svetu. Naš institut nije mogao da učestvuje na aukciji, pošto je u oglasu naglašeno da se brod prodaje za demontažu", rekao je predsednik Instituta Emerson Miura.

Dodao je da bi pretvaranje broda u muzej bilo profitabilnije i korisnije, pošto se u plovilu nalazi oko 600 tona azbesta, koji je opasan po zdravlje ljudi i okolinu, a napominje i da bi bili veliki troškovi transporta plovila do Sredozemnog mora.

Ideje iz Turske – da se "Sao Paolo" koristi za obuku mornarice

Istovremeno, turski admiral u penziji DŽihat Jajdži je naveo da bi pre voleo da vidi da se "Sao Paolo" koristi za obuku pripadnika turske mornarice, nego da se rasklopi i prebaci na otpad.

"Umesto što bismo rasklopili ovaj brod, trebalo bi da ga opremimo različitim sistemima koji se trenutno koriste i započnemo obuku budućeg osoblja za nosače aviona. Važno je početi sa obukom osoblja za nosače aviona u budućnosti", naveo je Jajdži.

Predsednik Turske Redžep Tajip Erdogan je početkom godine podržao napore lokalne proizvodnje nosača aviona koja bi ojačala sposobnost turske mornarice.

Međutim, stručnjaci dovode u pitanje ekonomsku korist pretvaranja broda za potrebe obuke i navode da bi novac mogao da bude utrošen bolje na postojeće projekte.

Osim toga, brod ima i problematičnu prošlost. Eksplozija na plovilu se dogodila 2005. godine. Brod je bio na popravci, a trebalo je da ponovo uđe u upotrebu 2013. godine, ali je veliki požar zahvatio "Sao Paolo" godinu dana ranije.

Originalnu namenu broda u turskoj mornarici sprečava i ugovor između Francuske i Brazila, ali i turski zvaničnici koji smatraju da nema potrebe trošiti novac i vreme na stari brod, kao i da izgradnja nosača aviona nije problem za brodogradilišta u Turskoj.

(RTS)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)