INAT JE OPASNO GORIVO: Aja Jung, direktorka Beogradskog festivala igre, o programu novog izdanja manifestacije

Dragana Matović

01. 02. 2022. u 12:27

GOVOREĆI o Beogradskom festivalu igre za magazin Danza, dugogodišnja direktorka Baleta pariske Opere, Brižit Lefvr je rekla: "U Parizu možete videti sve te zvezde, slavne koreografe i igrače, kao i nove produkcije. Međutim, za takvim, vrhunskim programom se mora tragati i on se razvuče na sezonu ili dve. Prava je magija kako u Beograd svi oni stignu u manje od mesec dana. U tome je neobjašnjiv uspeh Beogradskog festivala igre."

ИНАТ ЈЕ ОПАСНО ГОРИВО: Аја Јунг, директорка Београдског фестивала игре, о програму новог издања манифестације

Foto M. Lužanin

Na početku razgovora, za "Novosti", direktorka Festivala igre Aja Jung kaže da je ponosna na ove reči i da je mišljenje čelične dame francuskog baleta, za nju bio jedan od najvećih komplimenata i motiva da nastavi i kad joj okolnosti nisu išle na ruku. A, ko su glavne zvezde ovogodišnjeg Festivala igre koji se održava u tradicionalnom prolećnom terminu, od 16. marta do 12. aprila, naša sagovornica otkriva:

- Na plakatu 19. Beogradskog festivala igre su dela koja potpisuju Mats Ek, Alonzo King, Ohad Naharin, Hofeš Šehter, Mari Šuinar, Gabrijela Karizo - kaže Aja Jung.

- Spisak je neverovatan. Kao biserna niska neprocenjive vrednosti. Izuzetno su nam važni i mladi koreografi, nova imena sa kojima rizikujemo, predstavljajući ih rame u rame sa njihovim slavnim kolegama. Neki su, od objavljivanja našeg programa do danas, već potpisali značajne ugovore, baš kao Marko D`Agostin, kome je milanski Teatar Pikolo pre nekoliko dana postao dom. Ako govorimo o baletskim zvezdama, prikazaćemo jednu izuzetnu produkciju koju potpisuje Teatar Dortmund. U komadu "Fordlandija" igraju sjajna Lusija Lakara i Metju Golding. Prenose njihovih nastupa u čuvenim baletskim teatrima uglavnom gledamo u bioskopskim salama ili zahvaljujući kratkim klipovima na društvenim mrežama, baš kao i milioni njihovih pratilaca. Sada ćemo imati priliku da ih vidimo zajedno i uživo, na jednoj beogradskoj sceni. Prvi, a verovatno i poslednji put.

A Ce que le jour doit la nuit, Foto Nathalie Sternalski

Već smo navikli da publiku Beogradskog festivala igre obradujete svetskom premijerom.

Ovoga puta biće to predstava "Potkrovlje"?

- Ju Stromgren je poznat norveški reditelj, koreograf i scenarista. Umetnik koji je nakon baletskog školovanja i karijere igrača, završio studije režije, a onda postao jedan od najvažnijih i najtraženijih filmskih i pozorišnih stvaralaca u nordijskim zemljama.

Njegovi filmovi su zavredeli značajne nagrade, a njegove predstave se igraju na prestižnim scenama. Imali smo priliku da otkrijemo par Stromgrenovih radova na festivalu, ali nikada u izvođenju njegove trupe iz Osla. Pre dve godine, tokom prvog udara pandemije, pisao mi je. Uputio je reči podrške celom timu, jer je naš Festival zaista pretrpeo užasnu štetu. Tada je obećao da će prirediti svetsku premijeru za nas, i to je ispunio! "Potkrovlje" se prvo igra u Novom Sadu, zatim u Beogradu, pa u Pančevu.

Nakon toga, komad je najavljen u čuvenoj Operi u Oslu. Žao mi je što u Beogradu nismo mogli da obezbedimo veći prostor, pa se predstava mora adaptirati za veoma malu i specifičnu scenu Bitef teatra. Šteta je i što veći broj ljubitelja igre neće moći da prisustvuju izvođenju.

Foto Ascaf

Dugoočekivan beogradski nastup Balet Džez Montreala odložen je zbog pandemije, i ovoga puta ga neće biti u Beogradu. Zašto se predstava Dance Me izvodi samo u Novom Sadu?

- U Novom Sadu se danas nalazi jedina pozorišna scena koja može da ugosti ozbiljnije, odnosno veće produkcije u Srbiji. U pitanju su pre svega dimenzije. Postoje trupe i dela koja se ne mogu menjati i adaptirati za manje prostore. Postoje scenografije ili koreografska rešenja koja se ne mogu prilagođavati. Kada velika trupa sa drugog kontinenta krene u Evropu, sve scene moraju biti približno iste, jer tehničari i igrači nemaju vremena da bilo šta menjaju. Beograd više nema veliku scenu ili scenu za spektakle. Kako će se to dalje reflektovati na ponudu, zaista ne znam. U slučaju Festivala, zasada smo Beograd ozbiljno zamenili Novim Sadom, gde ujedno postoji dobra saradnja sa Srpskim narodnim pozorištem, kao i naklonost publike. Iz centra Beograda, preselili smo većinu predstava u Zemun, a zbog nekih važnih trupa i saradnji, otvorili smo vrata nekoliko važnih pozorišnih kuća u regiji Veneto. Raduje me što pravimo nove mostove i komunikaciju sa različitim gradovima, ali sam istovremeno veoma tužna što u gradu u kome je Beogradski festival igre osnovan i čije ime nosi u svom naslovu, ne postoje pozornice za savremene festivalske produkcije. Nailazimo i na nezainteresovanost, ucene, nerazumevanje i neprofesionalan odnos pojedinih upravnika.

To je odgovor publici koja nas pita zašto više nema predstava na Terazijama, Krstu...

Svakako, zbog spektakla u izvođenju čuvenog baleta iz Montreala, na muziku slavnog Lenarda Koena, vredi putovati...

Foto Ascaf

Kakva je finansijska podrška Festivalu?

- Uvek je neizvesnost. Od trenutka ugovaranja programa, do trenutka kada padne poslednja zavesa i utihne poslednji aplauz. Za devetnaest festivalskih izdanja, odnosno više od dve decenije kreiranja i stvaranja uslova da se jedan ozbiljan festival dogodi u Beogradu i Srbiji, preživeli smo svašta. Da nije bilo strasti, odnosno da smo češće uključivali logiku od srca, sigurno bi davno odustali. Neizmerno sam zahvalna svima koji su nas na tom putu, prepunom nepoznanica, stresa i čistokrvnih avantura, iskreno podržavali i pratili. Zahvalna sam svima koji su navijali da deo vrhunske, svetske produkcije, gledamo svakog proleća u Beogradu i Srbiji. Neku vrstu zahvalnosti dugujemo i onima koji su iz sve snage pokušavali da nas sapletu i omalovaže. I oni su se trudili, a mi smo rasli jer je inat opasno gorivo.

Foto Laurent Philippe

Signal Beogradu

Šta podrazumeva sporazum o saradnji između Beogradskog festivala igre i Gradskog teatra u Vičenci, koji ste nedavno potpisali?

- Podrazumeva prvi signal da Beograd gubi svoj Festival igre. Kako će se stvari odvijati dalje, ne zavisi od nas. Zavisi od Beograda - kaže Aja Jung.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

AKO NEKOM POZAJMITE OVU KNJIGU, NE OČEKUJTE DA VAM JE VRATI!