BEZOBRAZLUK BEZ GRANICA! Ispovest penzionerke Natalije iz Beograda: Hteli su na silu da mi dođu u stan

E. B. T.

20. 01. 2022. u 11:28 >> 13:07

BEZOBRAZLUK nasrtljivih trgovaca nema granica! To je iskusila i penzionerka Natalija Marković (88) kojoj su prodavci putem telefona najavili da će doći u stan, uprkos njenom odlučnom protivljenju.

БЕЗОБРАЗЛУК БЕЗ ГРАНИЦА! Исповест пензионерке Наталије из Београда: Хтели су на силу да ми дођу у стан

Foto: Profimedia/Ilustracija

U nameri da prodaju svoje proizvode, trgovci postaju sve agresivniji, i pronalaze neverovatne načine da prevare potrošače, posebno najstarije građane, koji su njihova glavna meta. Ovakvu praksu razvile su firme koje prodaju robu van poslovnih prostorija, na takozvanim prezentacijama, putem telefona ili dolaskom na kućnu adresu. Ta pojava je sve masovnija, a neverovatno je da nadležni organi još uvek ne uspevaju da ih zaustave. Markovićeva je bila potresena kada se juče obratila našoj redakciji, jer su trgovci uporno insistirali da dođu u njen stan.

- Zvali su me na fiksni telefon i rekli da sam po principu slučajnog uzorka izvučena kao srećni dobitnik i da je nagrada ćebe čija je cena 4.000 dinara - priča nam ova Beograđanka. - Rekli su da će doći kod mene da mi donesu poklon. Čitala sam kako sve varaju ljude i znala sam da sa njima ne treba ni razgovarati. Rekla sam da neću ćebe, da mi ne treba. Oni su insistirali, iako sam ja više puta ponovila da me uopšte ne zanima. Na kraju su mi kazali da će oni, ipak, doći. To me je uplašilo jer ne znam ni ko su ti ljudi.

Broj sa koga je ovaj trgovac pozvao Markovićevu, 011 44 29113, koji je identifikovan na displeju njenog telefona, pokušali smo da pozovemo. Međutim, dobili smo poruku da biramo nepostojeći broj. U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) ističu da je česta praksa prodavaca da blokiraju broj kako ih građani ne bi zvali.

- Taj broj je registrovan, ali onemogućeni su pozivi sa ciljem da se spreče potrošači da ostvare svoje pravo da odustanu od kupovine u roku od 14 dana - objašnjava Marko Dragić iz NOPS-a. - Retko ko je edukovan da zna da treba da napiše da odustaje od kupovine, šta treba da navede i da to mora da pošalje na adresu trgovca. Kada se predomisle, potrošači obično zovu prodavca da pitaju kako to mogu da urade. Neko to treba da im objasni, a na ovaj način, većina koja ne zna šta treba da učini propusti rok i izgubi mogućnost da ostvari to svoje pravo.

Ovo je još jedan, od mnogih, neverovatnih načina koji su trgovci smislili da prevare građane. Navodna nagrada, ćebe od 4.000 dinara, bila je samo mamac. Dragić objašnjava da se obično dešava da prilikom isporuke kažu potrošaču da je proizvod besplatan, a da je poštarina neverovatnih 2.000, 3.000 ili 4.000 dinara. Tako ih, praktično, prinude na kupovinu. Kada se zna da ne postoji ovako visoka poštarina za tako lagane proizvode, jasno je da, zapravo, naplaćuju otkupninu. Osim toga, to je i način da dođu u stan, kako bi na licu mesta lakše ubedili penzionere da pazare neki od njihovih proizvoda. Oni veoma uspešno uspevaju da ih prodaju i 50 puta skuplje od realne cene, obmanjujući starije građane da će im pomoći da reše brojne zdravstvene probleme. To su, obično, razni masažeri i prostirke.

Dragić kaže da ovakve i slične situacije uvek treba prijavljivati tržišnoj inspekciji, a od njih zavisi da li će trgovac dobiti kaznu, i kakvu.

- Sankcija za prekršaje je od 300.000 do dva miliona dinara - precizira Dragić. - Međutim, kako će biti kažnjen takav prodavac, zavisi od procene tržišnog inspektora i da li će i kako kvalifikovati to delo.

ČEKAJUĆI REGISTAR "NE ZOVI"

U NACIONALNOJ organizaciji potrošača Srbije ističu da nasrtljivo postupanje sa kojim se suočila Markovićeva predstavlja prekršaj i da građani to treba da prijavljuju tržišnoj inspekciji.

- Potrošači mogu i kod svog teleoperatora da zatraže da se blokira broj sa koga ih je prodavac zvao zbog uznemiravanja - navodi Marko Dragić iz NOPS-a. - Rešavanje ovog problema očekuje se od registra "Ne zovi" koji je definisan novim Zakonom o zaštiti potrošača, a kako je najavljeno, treba da bude uspostavljen do kraja ove godine.

Kada bude počeo da funkcioniše, građani će imati mogućnost da se reše trgovaca koji uporno zovu. Oni koji ne žele da primaju pozive upisivaće svoje telefonske brojeve u registar "Ne zovi". U toj situaciji, prodavac će prekršajno odgovarati ukoliko putem telefona bude kontaktirao sa potrošačem.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

A SRBIJA?! Pitali Ruse Za koga ćete da navijate na EURO 2024? - ovako su odgovorili